Jump to content

Detroit Diesel 71 røyklegger hele havna med grå røyk ved oppstart

Pastor`n

Recommended Posts

Hei, kjøpte en cabincruser i fjor, kun gått 1200 timer. Det er en Detroit Diesel 71 serien, rekkesekser.

den ryker veldig de første 10 minuttene før den blir varm «nok» til å kjøre..en lidenskap for meg som er vant til røykfri Perkins?

kan det være en dyse eller flere som ikke støver godt nok? Skiftet dyse nr6 i fjor da den var korset fast. De andre går ledig og fint, ikke noe problem. Motoren starter bare jeg er «nær» nøkkelen, går som en klokke..går røykfritt når den er i arbeidstempratur, en liten røyksky når jeg gir på gass, men d r jo normalt...må jeg skifte resten av dysene også, eller er det en måte å prøve dette på før innkjøp av en eller flere dyser...de koster en del idag serru...?? har ingen bilder å vise av røyken nå, den ligger på land for behandling av skrog...

Injection timing kan være nøkkelen her. Du justerer timingen nesten som du justerer ventilklaringen og kan gjøres med skyvelær om du er litt nøyaktig, ellers finnes et spesialverktøy også.

Her er et eksempel på en Detroit Diesel 8.2T (4-takter og sånn sett en helt annen motor enn 6-71 men den har samme type injektorer) som i første del av videoen kun er satt sammen uten justering av injektorene og i andre delen er de justert med skyvelær:

Den lille røykskyen i starten av andre oppstart er bare støv som lå i manifoldene.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hulda skrev 27 minutter siden:

Dangar Marine

Denne her, ja:

Bare "skumkikket" gjennom den men det ser ut til at den forklarer basic setup ganske greit.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Pastor`n skrev 1 time siden:

ok, ja ser den, men er det en måte å teste hver injektor på men motoren går?

Jeg kjenner ikke til denne motoren, men på mange andre dieselmotorer kan man løsne og trekke til ett og ett dyserør, for å koble ut en og en dyse. Da skal motoren droppe ca likt på alle sylindrene. Hvis det er en sylinder som avviker fra de andre, så har du muligens synderen.

Om dette er mulig på din motor vet jeg ikke........

Mort1 skrev 1 time siden:

Om dette er mulig på din motor vet jeg ikke........

Nei, det går ikke på denne. I så fall må en skru løs injegtor rack sylinder for sylinder men det er litt jobb å justere tilbake igjen til normalen.

• Barnevaksiner

Det er to enkle måter og gjøre sylinder-cutout på 71 serie. 1: ta en skrutrekker og press ned på tallerken til injectorfjæra så den holdes nede når motoren går.

2: Demonter diesel rørene som går til injectoren du vil ta sylinder-cutout på og bruk ett gammelt kort dieselrør til by-pass.(må bøyes litt) mellom tur/retur connector i topplokket.

Om du piller på injectorrørene så må det alltid sjekkes for lekkasje etterpå, liten lekkasje vil fylle motoren med diesel i oljesystemet.

NB:Om du har Variable speed regulator vil du ikke få turtallsfall når du har koblet ut en sylinder.

Men kikk om røyken blir borte.

Redigert av Profondo (see edit history)
Kjeles skrev 13 minutter siden:

én eller flere glødeplugger har tatt kvelden.

Direkteinnsprøytning, ingen glødeplugger...

• Barnevaksiner
Profondo skrev 49 minutter siden:

1: ta en skrutrekker og press ned på tallerken til injectorfjæra så den holdes nede når motoren går.

Absolutt kjappeste og beste løsning, det kutter ut den sylinderen som holdes nede.

• Barnevaksiner
  • 4 uker senere...

SveinHa: Injection timing kan være nøkkelen her. Du justerer timingen nesten som du justerer ventilklaringen og kan gjøres med skyvelær om du er litt nøyaktig, ellers finnes et spesialverktøy også.

Her er et eksempel på en Detroit Diesel 8.2T (4-takter og sånn sett en helt annen motor enn 6-71 men den har samme type injektorer) som i første del av videoen kun er satt sammen uten justering av injektorene og i andre delen er de justert med skyvelær:

har sett begge videoene. Men får ikke med meg hvordan injektorene justeres faktisk. Du sier skyvelære. Jeg vil prøve dette, men hva er målet i mm, avstanden som skal være fra toppen av hullet og ned? 

Du måler høyden på pumpestempelet, det som ser ut som stammen på en ventil mellom eksosventilene. Her er en video som viser hvordan det gjøres med et spesialmikrometer men bakenden av et skyvelær gjør nesten samme jobben:

Var ikke så visuelt filmet men det forteller nå egentlig nok.

Spesialverktøyet "alle" må ha ser slik ut:

https://www.freedomracing.com/detroit-diesel-1-484-injector-timing-gauge-tool-j-1242-u.html

...og er egentlig ikke noe annet enn bakenden av et skyvelær som er justert til et fast mål og ikke kan justeres.

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...