tom Cognac Startet 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2020 (redigert) Hei. Jeg har 2 sp.mål, som kanskje er litt dumme Sp.mål 1: Aceton! Hvis jeg kjøper aceton hos Biltema, Maritim, Watski eller Bilxtra - er dette samme greia? Jeg mener å ha hørt at aceton ikke alltid er "aceton". Jeg har brukt aceton kjøpt hos Maritim i forb. med sparkling og pussing av båten min. Kan jeg også bruke aceton kjøpt hos Biltema / Bilxtra? Er det samme greia? (Jeg har alltid trodd at aceton var aceton samme hva, det samme som damene bruker som neglelakkfjerner, men akkurat den inneholder vel noe fett /hudbevarende?) Sp.2: Aluminium. Jeg har hørt at aluminium ikke går så godt sammen med noen andre metaller. Jeg skal krympe kalesjestengene i båten min med ca. 3 cm på bredden. Stengene er i aluminium. Jeg tenkte bare sage ut en bit på ca. 3 cm og dytte inn et rør med riktig utvendig diameter (som passer til riktig innvendig diameter i kalesjestengene) som forsterkning og popnagle det sammen. På Biltema ser jeg at de har kobberrør i riktig dimensjon. Er det greit å bruke kobberrør til en slik "operasjon"? Eller bør jeg bruke syrefast / rustfritt /forkrommet? Noen som har noen meninger om dette? Redigert 11.Mai.2020 av Brian Storm (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
HansH Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Aceton er aceton. Det er et keton som også går under navnet propan-2-on eller propanon. I samme familie har du den mye sterkere varianten metyletylketon (MEK). Du behøver ikke være bekymret for kvaliteten om du handler ulike steder. Løsningen din med en hylse for å skjøte alu-rør høres helt ok ut. Begge materialer vil virke greit. Syrefast er kanskje lettest å få tak i. Dette vil holde i mange år. Før eller siden kan noe korrosjon i aluminium oppstå men det vil ta mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.