Jump to content

Fjernstyrt søkelys av ukjent merke vil ikke bevege seg lenger

Gabi

Recommended Posts

Det er veldig sjelden jeg bruker søkelyset til båten, men den er nå kjekk og ha når man først har den. I år fungerer derimot ikke hverken sving opp eller ned. I fjor hadde jeg et lite problem med den med at den satt litt fast en gang men den løsnet ved å bruke fjernkontrollen og trykke litt hit og dit.

Jeg har nå demontert den. Og uheldigvis står det ikke noe produsentmerke overhodet på den så da blir det jo ikke så lett å google etter svar.

Det som fungerer er lys av og på. Når jeg trykker på fjernkontrollen opp og ned leser jeg av 10.4V på motoren men den rikker seg ikke. Samme skjer på andre motoren for sving. Dersom jeg kobler strøm direkte på motoren skjer det heller ikke noe.

Jeg kan vri aksel på motor med en tang så den sitter ikke dønn fast men det er ganske tungt. Har noen tips for å løsne motor eller går det an å kjøpe nye?

Der står 12V 43rpm på den. 

20200511_161433.jpg

20200511_161427.jpg

20200511_161436.jpg

20200511_174928.jpg

20200511_174914.jpg

Redigert av Gabi (see edit history)
  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Jeg endte opp med å bestille motorer fra Aliexpress. Jeg prøvde å finne en som hadde riller på akselen til tannhjulet men fant ingen. De jeg fikk var med D-aksel. Bestilte 2 typer, totalt 4 stk motorer til totalt 350,- inkl porto.

Siden det er liten belastning her så boret jeg opp eksisterende tannhjul med Ø4 metallbor, hadde på metallepoxy fra BT og banket den nedpå akselen. Satt godt fast. Loddet så på motorene igjen og skrudde fast. 

Antenna hadde også falt av....og borte ble den i tillegg etter 1 måned ventetid på motorene.... Fant en antenne fra en tidligere brukt mottaker og fikk loddet den fast.

Skrudde sammen og på igjen på.båten, og funka! Billig fiks!

20200630_215949.jpg

20200630_221445.jpg

Redigert av Gabi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...