Goddis77 Startet 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2020 Har hatt diverse tråder her inne hvor vi har lurt på om vi skal beholde båten vår eller se mot andre horisonter. Dagens båt er en Norline 29 1991 modell med drev som vi har hatt i 2 sesonger nå. Tankene videre har vært innom å beholde dagens båt og holde denne ved like/oppgradere se på annen båttype i samme størrelse men annen sjanger se på flybridge båt i tilnærmet samme størrelse eller litt større konvertere til seilbåt Siste mentale plan var å prøve ut seilbåt hos bekjente og se hvordan dette livet kan være, men dagens samfunns-situasjon satte en stopper for å være med på turer hittil. I samme runden har madammen kommet med en del argumenter her som jeg ikke hadde reflektert over. Ting som at de hadde for det meste vært nede i kabin under transport/seiling med små vinduer og begrenset utsikt.(?), redusert hastighet hvis en skal hjem fra tur og ungene er lei, etc.. For noen dager siden viste jeg madammen et bilde av en båt som jeg syntes var fin og som hadde vært kult å titte på. Det var en Fairline 36 Turbo - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=177767423 Var egentlig ment for å bare vise henne, men hun tente på alle plugger her faktisk (i positiv forstand) og sa flere dager etter at hun ikke kunne slutte å tenke på akkurat denne her. Å si sånt til meg er ikke lurt, så da begynner jeg selvfølgelig å agere på dette og tenke bredere på typer båter enn jeg har gjort før. Akkurat denne aktuelle båten er nå solgt/reservert, men det har jo satt sine spor på hva vi nå kan titte på Det vi likte med denne båten her er følgende: god og bred plass inne i båten lett tilkomst til akterdekk og ikke minst lett å komme opp på flybridge. gjør det lettere med små barn og kunne faktisk ta de med opp der. liker ikke stiger som på andre båter aksling (noe jeg kjenner at jeg vil ha på neste båt) flere og adskilte sengeplasser. ikke er must nå, men flott hvis båten beholdes en god del år innenfor budsjettet vårt på ca 500k En slik båt som dette her blir jo da en "eldre dame" ofte, men det er ikke skremmende for oss tenker jeg. Hvis en mentalt er forberedt på å skru selv på ting, og tenker at det ikke er hastverk med å fikse ting med en gang. Så spørsmålet er da om folk har tips til lignende båter som kunne passet vår smak? Takker forresten @nordan family 27 for god dialog angående denne båttypen Det positive nå kanskje er jo at en får begynt i riktig ende muligens. Selge det en har før en kjøper noe nytt Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Er en tilnærmet perfekt båt ut i fra dine kriterier du har funnet. Hvis du f.eks. kan droppe kravet om aksling, dukker båter som denne opp: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145756570 Hvis du øker budsjettet, eller venter lenge på et kupp, kan du også se på Viksund 310St.Cruz og Riviera 925. Er jo også noen "unikum" som denne også tilsalgs. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=177989738 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
KongKing Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Goddis77 skrev 27 minutter siden: lett å komme opp på flybridge. gjør det lettere med små barn og kunne faktisk ta de med opp der. liker ikke stiger som på andre båter Dette ville jeg vurdert nøye ifht tidshorisont dere tenker å ha den nye båten. Et slikt krav om «lett adkomst» til FB er kanskje viktig i et par-tre år - avhengig av barnas alder - men vil bli irrelevant etter kort tid. Med et krav om løsning som på Fairline 36 gir det mye begrensninger på båtvalg. I samme kategori, foruten Fairline36, har du jo Storebro 40, Princess 365, men de ligger jo ofte over i pris ifht ditt budsjett. Om dere åpner opp for vanlige FB-båter så er jo utvalget ekstremt mye større. mvh KK Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Ser argumentet, men ungene våre er 10 mnd og 2,5 år. Blir noen år til jeg risikerer de i trappene der. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Skjønner, men det er noen år til du slipper de alene ned fra FB til akterdekk på en Fairline 36 uten tilsyn også. Så da må «noen» være med barna uansett? Men tiltalende løsning på F36, Storebro40 og P345 ? Fine løsninger. KK Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Hei Spanande prosess. Me har dekksalong på seglbåten vår, og har segla langt med små barnt. Med små barn, som treng tilsyn, er det vesentleg kjekkare å kunne sjå ut samstundes. Dette både for ungane, og for barnepassar. Etterkvart som ungane blir større, så opplevde dei ofte ikkje lange stekk som lange. Eg er ikkje motorbåtmann, og ser ikkje føremonane med flybridge, kontra dobbelt instrumentering, meir leamikk etc. I alle høve ikkje for ein småbarnsfamilie, men eg høyrer gjerne synpunkt. (Utan nokon intensjon om å kuppa tråden.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Ask skrev 31 minutter siden: Me har dekksalong på seglbåten vår, og har segla langt med små barnt. Med små barn, som treng tilsyn, er det vesentleg kjekkare å kunne sjå ut samstundes. Dette både for ungane, og for barnepassar. Etterkvart som ungane blir større, så opplevde dei ofte ikkje lange stekk som lange. Eg er ikkje motorbåtmann, og ser ikkje føremonane med flybridge, kontra dobbelt instrumentering, meir leamikk etc. I alle høve ikkje for ein småbarnsfamilie, men eg høyrer gjerne synpunkt. Vel akkurat nå har jeg 3 søk lagret på finn. 1 - motorbåt fra 32 - 40 fot med maks 550k som søkefelt 2 - seilbåt med samme kriterier 3 - ny båtplass, da dagens båtlag ikke tillater flere seilbåter Alternativ 2 innbefatter dermed større endringer for oss enn bare det å bytte båt. Båtforeningen vår ligger i dag 5 min fra der vi bor. Et kriterie som jeg ikke nevnte i starten er forskjellen på det å dra ut med båten hvor selve båtturen er målet, kontra det at destinasjonen er det. Med dagens båt så er det ikke like koselig å ligge å dra i 5-8 knop, da båten ikke liker seg så godt i denne farten. Må ratte mye. Tenker at med en større motorbåt for Fairlinen, så ligger en mye i denne farten, og heller drar på når det trengs. Eller som du argumenterer for Ask, en seilbåt. Vi kommer nok til å ta deg på ordet snart og blir med ut på en seiltur. Må bare komme oss hjem først Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 KongKing skrev for 10 timer siden: Men tiltalende løsning på F36, Storebro40 og P345 ? Fine løsninger. Ser at det fenger litt med det konseptet her. Både på de båtene som du nevner over her, men også muligens Broom båtene som @Ttor har og sikkert andre og Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Goddis77 skrev for 12 timer siden: Ser argumentet, men ungene våre er 10 mnd og 2,5 år. Blir noen år til jeg risikerer de i trappene der. Med barn i den aldersgruppen ville jeg gått for en P35 for eksempel. Engelske båter har stor bredde og er derfor meget stabile og har god plass innvendig til lek samtidig som det er plass ute bak. Ville tenkt meg godt om før jeg valgte en med akterkabin som gjør at foreldre sover hel bakerst, mens barna sover i motsatt ende. Stige hadde jeg ikke bekymret meg over. Våre barn er oppvokst i Bayliner 2858 og P35 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Marida skrev 16 minutter siden: Med barn i den aldersgruppen ville jeg gått for en P35 for eksempel. Engelske båter har stor bredde og er derfor meget stabile og har god plass innvendig til lek samtidig som det er plass ute bak. Ville tenkt meg godt om før jeg valgte en med akterkabin som gjør at foreldre sover hel bakerst, mens barna sover i motsatt ende. Stige hadde jeg ikke bekymret meg over. Våre barn er oppvokst i Bayliner 2858 og P35 Gode argumenter som kommer frem her, og det med akterkabin og barn som sover i andre enden er noe som er et veldig godt argument faktisk. Min tanke var å se fremover, og ha en båt som gav muligheter for dette, men madammen er 100% enig med ditt argument her, noe som jeg også ser. I dag sover begge barna sammen med oss fremme. Vel jentungen sover i stikkabinen rett fremfor oss, men ender opp i sengen med oss. Bredde og stabilitet tror jeg er lurt i vår situasjon ja. Og dette med stige var noe jeg tenkte på som et faremoment, men kanskje en kan velge båter hvor åpning opp kan lukkes igjen når en er på flybridge? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Noe jeg reflekterer litt over er en Flybridgebåt 30-35 fot, maks 550k dvs en sliten tilårskommen båt som kan ha masse skjuldte feil og dyre reperasjoner. Skulle jeg personlig kjøpt flybridgebåt, ville det blitt nyere Engelsk men da er du opp på tredobbel pris. Husk forbruk og vdlikeholdskostnader er betydelig mer enn Norline din Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ttor Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Båt i denne størrelsen med akterkabin har sine klare fordeler, men også noen begrensninger. Det gir stor innvendig oppholdsplass og utvendig oppholdsplass. Det jeg ser som fordeler er: Store lugarer To separate bad Litt avstand mellom lugarene kan også være greit De fleste båtene har bysse/pantry plassert i forskipet, som gir bedre plass i salong. Alle disse båtene har motorene plassert midtskips, som betyr strak aksling. Høyt akterdekk kan være greit i mange situasjoner når man ligger til kai, i gjestehavn, etc. God plass til opphold og bespisning uten å stirre inn under kaien. Men lettere enn å bære alt opp på flybridge. Jeg har også styreplassen i forbindelse med akterdekket , og derfra er det kort vei til både salong og sidedekk ved fortøyning. Båter av typen jeg har, er det nok enda mindre utvalg av dessverre. Det er også noen begrensninger med båter med akterkabin. Lite rom for oppbevaring ute. Har bare plass i benkene. Man må planlegge litt mer hva man tar med ombord. Noe må tas inn i båten. Noen liker å gå ombord fra flytebryggen via badeplattform med hendene i lommen. Det går ikke her. Men fra kai derimot.. Litt mer tungvint å komme ut i gummibåten fra badeplattformen, da man må klatre ned en stige. Noe å tenke på om du vurderer seilbåt er hvor man seiler ut fra. Da har man betydelig lengre seilas til der man skal/vil seile enn med en rask motorbåt. Seilbåt har også god innvendig plass, men utvendig er de stort sett laget for seilasen, og har derfor mindre praktisk oppholdsplass. For motorbåt med flybridge ville jeg sett etter: Båt med fast aksling. Betydelig mindre vedlikehold og potensielle kostnader på eldre båter. Gode/brede sidedekk med skikkelig rekke. Trygt og greit for barn som kommer til å gå rund hele båten på egenhånd. At flybridge er funksjonell. Noen båter har så "lav" flybridge at det bare kan kjøres båt mens man sitter. Det er veldig mye mer oversiktlig om man kan stå oppreist og manøvrere båt der man må se både bakover og til siden. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 -morten- skrev 33 minutter siden: Noe jeg reflekterer litt over er en Flybridgebåt 30-35 fot, maks 550k dvs en sliten tilårskommen båt som kan ha masse skjuldte feil og dyre reperasjoner. Skulle jeg personlig kjøpt flybridgebåt, ville det blitt nyere Engelsk men da er du opp på tredobbel pris. Husk forbruk og vdlikeholdskostnader er betydelig mer enn Norline din Dette med å investere i en eldre båt med fare for skjulte feil og reparasjoner er jo alltid en risiko. Nå har jeg jo en VP41 motor i dag som er gjort en del med selv, så det å skru litt på slike motorer og andre i samme sjanger ser jeg ikke på som en utfordring. Er derfor en må se på slike ting som et prosjekt og ikke forvente at ting varer evig. En båt er jo også noe som en ikke er 100% avhengig av, så om en må bruke litt tid og krefter på å fikse noe, så er jo det noe en må ta med i betraktningen. Dette er også for meg en av argumentene for å gå over til aksling i stedet for drev. For eksempel 2 motorer med drev hadde bare blitt mye mer å gjøre kontra 2 motorer med aksling, og dermed slippe å drive på med drev. Er selvfølgelig klar over økt forbruk og vedlikeholdskostnader. Litt "skummelt" å tenke helt fra en 29 foter (som føltes stort når vi fikk den) til å tenke 36. Radiusen vi normalt har på turer er 1-2 timer fra der vi bor, og da gjerne i 17-20 knop for å komme der. Skulle gjerne heller dradd i 7-8 knop egentlig og tatt kosen med turen der vi skal med i betraktningen. Men det er jo dette med returen ofte og det med at hvis en har et bestemt mål så kan en dra på litt. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Ttor skrev 49 minutter siden: Båt i denne størrelsen med akterkabin har sine klare fordeler, men også noen begrensninger. Det gir stor innvendig oppholdsplass og utvendig oppholdsplass. Det jeg ser som fordeler er: Store lugarer To separate bad Litt avstand mellom lugarene kan også være greit De fleste båtene har bysse/pantry plassert i forskipet, som gir bedre plass i salong. Alle disse båtene har motorene plassert midtskips, som betyr strak aksling. Høyt akterdekk kan være greit i mange situasjoner når man ligger til kai, i gjestehavn, etc. God plass til opphold og bespisning uten å stirre inn under kaien. Men lettere enn å bære alt opp på flybridge. Jeg har også styreplassen i forbindelse med akterdekket , og derfra er det kort vei til både salong og sidedekk ved fortøyning. Båter av typen jeg har, er det nok enda mindre utvalg av dessverre. Det er også noen begrensninger med båter med akterkabin. Lite rom for oppbevaring ute. Har bare plass i benkene. Man må planlegge litt mer hva man tar med ombord. Noe må tas inn i båten. Noen liker å gå ombord fra flytebryggen via badeplattform med hendene i lommen. Det går ikke her. Men fra kai derimot.. Litt mer tungvint å komme ut i gummibåten fra badeplattformen, da man må klatre ned en stige. Noe å tenke på om du vurderer seilbåt er hvor man seiler ut fra. Da har man betydelig lengre seilas til der man skal/vil seile enn med en rask motorbåt. Seilbåt har også god innvendig plass, men utvendig er de stort sett laget for seilasen, og har derfor mindre praktisk oppholdsplass. For motorbåt med flybridge ville jeg sett etter: Båt med fast aksling. Betydelig mindre vedlikehold og potensielle kostnader på eldre båter. Gode/brede sidedekk med skikkelig rekke. Trygt og greit for barn som kommer til å gå rund hele båten på egenhånd. At flybridge er funksjonell. Noen båter har så "lav" flybridge at det bare kan kjøres båt mens man sitter. Det er veldig mye mer oversiktlig om man kan stå oppreist og manøvrere båt der man må se både bakover og til siden. Gode erfaringer og argumenter du kommer med her. Lek og morro for ungene på en trygg måte, og plass til oss selv også er det som teller. Akterkabin eller ikke har jeg ikke så sterke preferanser til. Det jeg savner i dag er å kunne kjenne vinden i håret (som jeg ikke har) når en kjører, og ikke minst slikke litt sol underveis. Å kombinere dette med lukket kabin for regnfulle dager virker forlokkende Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Da har vi lekt videre med tanken på større båt, og nå er drømmen tatt seg opp noen hakk budsjettmessig. Det er også kommet noen flere krav på bordet fra madammen, slik som at matlaging må kunne skje nede i dinette og ikke oppe i styrhuset, og at ungene må kunne ha plass til å boltre seg. Gjør opplevelsen av å lage mat i fred, og kunne sitte bedre og bredere oppe. Vi smaker på muligheten for å bygge hus i samme perioden som vi nå ser på båt. Har tilgang på tomt som er fordelaktig for oss. Men dermed er det litt usikkert på hva vi kan benytte på båt foreløpig. Men håpet er å finne en båt vi kan ha i mange år, og som ligger opp til 600k tenker (og håper) vi. Blir nok til at båten kommer for salg på slutten av sesongen og hvis alt gå bra der, så bruker vi god tid på å finne oss det vi ønsker og har råd til. Noen båter som vi likte var disse her: Birchwood TS 37 - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154548203. Bred og fin båt med litt alder på baken, men motorene ser nyere ut. Lest litt variert om denne båttypen på formet her og nettet generelt..? Sun Quest 34 - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178694491. Dette var en pen båt som vi begge likte. Har drev og dermed mer arbeid og ting som kan gå galt, men hvis alt det andre tikker OK i boken, så kan jeg sikkert leve med å ikke dekke dette kravet. Bildene er nok litt mye vidvinkel her også som lurer oss litt, men likevel ser denne her ganske pen ut. Andre båter som Riviera 925, Viksund 310, NB840 fly etc.. ligner nok litt for mye innvending på det vi har i dag, så det fristet ikke så mye dessverre. Selv om Viksund ble beundret etter frakttråden Stavanger - Son, så ser vi at med flere småunger i båten så trenger de plass å leke på. Innspill på tanker og ideer her? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ikke så mange båter til salgs i den klassen, men denne er vel verdt også verdt å se på i tilegg til de du nevner: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153681999 Har du også vurdert noe trawler lignende? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Goddis77 Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ikke sett på trawler foreløpig nei. Kjenner at dette begynner å bli store båter etterhvert. Skummelt å tenke på å gå fra 29 fot til 36-39 fot. Vi får bruke tiden til hjelp til å se hva vi ønsker oss videre ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Ligg ein TS37 på samme brygge som min, han har snakka om salg ila neste år. Eg kjenner igjen litt av dei samme tankane frå når vi var på båtjakt, men vi ville i tilleg ha rekverk og enkelinstallasjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hei Dersom du har tenkt å ha båten nokre år så bør du tenka på enkel jollehandtering. Når ungane dine blir litt større, vil dei nok lika å leika med jolla. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Skal ikke bare slå til med en litt større Birchwood med det samme? ?? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Goddis77 Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Vi var ute og testet seilbåt i dag. En Bavaria 32 foter 2013 modell. En kamerat som tok kontakt siden vi hadde lyst å teste ut dette. Var en hyggelig tur det med litt seiling i 10-15 m/s vind. Madammen var ikke overbevist om at dette var veien å gå med små barn i denne omgang, så da blir nok den veien utsatt en del år uansett. Så da blir flybridge båt enda mer aktuelt. ? Tror vi følger opprinnelig plan med salg av båt i august, og titting på ny etter dette. Får heller nyte sommeren i båten vi har nå, og se fremover etter det ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Gew77 skrev 10 minutter siden: Skal ikke bare slå til med en litt større Birchwood med det samme? ?? Birchwood så ut som fine båter det. Bare føles ut som mye større båt enn det vi har i dag. Din på 44 fot må jo være et berg av en båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Ask skrev 1 time siden: Hei Dersom du har tenkt å ha båten nokre år så bør du tenka på enkel jollehandtering. Når ungane dine blir litt større, vil dei nok lika å leika med jolla. Ask Enig i det Ask. Vi får se hva vi ender opp med ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Jolla sveives enkelt ned fra daviter på båter med ac, og har man stor nok badeplattform kan man lage til snap. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jørgen Hellestø Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Sjekk ut forbina 10000 / 35 / 36 fly, ligger noen på finn, har litt andre løsninger enn f.eks viksund st cruz. Romslig kjøkken?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.