Jump to content

Flybridge båt tilpasset familiebruk, budsjett og design

Goddis77

Recommended Posts

Når vi var ute og seilte så var det en Fairline 36 turbo som lå litt bortenfor der vi var.

I dag tok vi turen opp der igjen og fikk tatt en ordentlig titt på den båten der.

Å se den "live" var en øyeåpner for oss. Den båten er jo DIGER i forhold til hva vi har i dag.

Bred og fin, men MYE større enn det vi har i dag.

Absolutt en fin båt, men den er nok i største laget for stegene vi ser for oss å gjøre tror jeg.

Lå en Riviera 925 ved siden av den igjen, og den er også større enn vår. Men den var mer i gaten med det vi har i dag.

Var litt sånn at vi med litt kompromiss heller bør titte i de banene tror jeg. Så da er døren mer åpen tror jeg på hva vi kan se på. 

Goddis77 skrev On 16.5.2020 at 19.05:

Vi var ute og testet seilbåt i dag. En Bavaria 32 foter 2013 modell. En kamerat som tok kontakt siden vi hadde lyst å teste ut dette. 

Var en hyggelig tur det med litt seiling i 10-15 m/s vind. 

Madammen var ikke overbevist om at dette var veien å gå med små barn i denne omgang, så da blir nok den veien utsatt en del år uansett. 

Så da blir flybridge båt enda mer aktuelt. ?

Tror vi følger opprinnelig plan med salg av båt i august, og titting på ny etter dette.

Får heller nyte sommeren i båten vi har nå, og se fremover etter det ?

Hei

Det er jo litt synd om ein tur i ein Bavaria "parkerar" seilbåtplanane....

Ask

Er ikke alle som har råd til katamaran Ask. Men vi kan gjerne ta en tur med deg og sånn at du får kommet med dine argumenter og ?

Jeg er veldig rund i kantene og kunne gjerne prøvd seilbåt nå. Jeg er lett å omstille ?

Men en må se totalbildet her tenker jeg, og lytte til argumentene fra madammen og, samt se bruksområdet vårt.

Hvis vi lemper litt på kravene vi har, men fremdeles ser på større plass enn det vi har i dag, så øker båttypen seg en del.

Har tittet litt på Riviera 925 båter på finn nå, men ser også både Sun 33 og Flem 340 som begge er større båter enn Rivieraen?

Sun båten her har jo både nyere motor og forholdsvis nytt drev - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=176826098

Mens Flem båten her har aksling, men eldre motor - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179672041

Vet mer hva som er mulig om en uke tipper jeg budsjettmessig  :) 

Riviera er omtrent samme størrelse som den du har. 
Sun er en god del romsligere mens Flem blir den største av dem. 
Utseendemessig synes jeg Riviera er penest. 
Men Sun med 44 motor er vel ikke akkurat overmotorisert. 
Har selv hatt en med D6 310 og mener det er absolutt rett motor for båten men blir jo da en annen prisklasse. 
Verdt å merke seg er også at Sun er veldig bred i forskipet og er hard i motsjø. 
Blir en del harde slag og mye skramling. 
Ellers er det en romslig 33 foter. 
Mange selvbyggere av ymse kvalitet. 
Vi synes vi fikk mye båt for penga når vi kjøpte vår. 

Glem tanken om at båten er DIGER! Se gjerne på 36 fot. Det er solide båter de gamle Fairlaine og Princess med en enorm plassutnyttelse.

Det er ikke det minste vanskelig å håndtere båt på 36 fot kontra 29-33. Tvert i mot!
Finn en båt med brede og gode dollbord. Det er kjekt å stå stødig når man skal fendre og få på plass tauverk ved tillegging eller når dere går fra. Se på mange båter og finn den med en innredning som passer behovet. Det gjelder både for overnatting av familien og om dere vil ha noen med.

Men viktigst av alt er vedlikeholdet! Større båt koster mer!  Lykke til! Blir spennende å følge med! Fairlinen du la ut linken til er solgt ser jeg.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Scand Baltic skrev 10 minutter siden:

Riviera er omtrent samme størrelse som den du har. 
Sun er en god del romsligere mens Flem blir den største av dem. 
Utseendemessig synes jeg Riviera er penest. 
Men Sun med 44 motor er vel ikke akkurat overmotorisert. 
Har selv hatt en med D6 310 og mener det er absolutt rett motor for båten men blir jo da en annen prisklasse. 
Verdt å merke seg er også at Sun er veldig bred i forskipet og er hard i motsjø. 
Blir en del harde slag og mye skramling. 
Ellers er det en romslig 33 foter. 
Mange selvbyggere av ymse kvalitet. 
Vi synes vi fikk mye båt for penga når vi kjøpte vår. 

Madammen synes også at Barracuda 1100 båtene også er fine og har kanskje de som sin favoritt akkurat nå.

Har lest litt om de og ser at når en sammenligner denne med andre, så er det Sun 33, Flem og ikke minst Viksund 350 som det sammenlignes med i tidligere tråder her. Men ser at flybridgen der ikke er så stor?

Merker for egen del at budsjettområdet strekker seg fort oppover i ønskene mine, men vet ikke om det er realistisk.

Madammen syntes at det begynte å bli mye penger når jeg satte søkekriteriene på finn til 700k  :sweat:

I kombinasjon med potensielt husbygging så trenger ikke denne summen være avskrekkende, men vet jo ikke om banken og madammen er med på det sporet  :wink:

Får søke i tidligere tråder angående båtlån med pant i bolig, eller å bake dette inn i selve boliglånet.

Erikda skrev 1 minutt siden:

Glem tanken om at båten er DIGER! Se gjerne på 36 fot. Det er solide båter de gamle Fairlaine og Princess med en enorm plassutnyttelse.

Det er ikke det minste vanskelig å håndtere båt på 36 fot kontra 29-33. Tvert i mot!
Finn en båt med brede og gode dollbord. Det er kjekt å stå stødig når man skal fendre og få på plass tauverk ved tillegging eller når dere går fra. Se på mange båter og finn den med en innredning som passer behovet. Det gjelder både for overnatting av familien og om dere vil ha noen med.

Men viktigst av alt er vedlikeholdet! Større båt koster mer!  Lykke til! Blir spennende å følge med! Fairlinen du la ut linken til er solgt ser jeg.

Den er solgt ja, men det har dukket opp en ny en - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179417358.

Synes det var mye med 650k for såpass gammel båt med gamle motorer? Denne båten veier jo også 10 tonn, så det er jo en trailer på vannet dette her (eller Hummer kanskje? :wink:). Båten er fin synes vi, men det er vedlikeholds og driftsutgifter som skremmer litt med en slik båt.
Vet at mange bare kjører rundt i 8-9 knop og det var dette som var argumentet for å titte på denne båttypen, men det er jo et sprang fra 480k til 650k.

Goddis77 skrev 5 minutter siden:

Madammen synes også at Barracuda 1100 båtene også er fine og har kanskje de som sin favoritt akkurat nå.

Har lest litt om de og ser at når en sammenligner denne med andre, så er det Sun 33, Flem og ikke minst Viksund 350 som det sammenlignes med i tidligere tråder her. Men ser at flybridgen der ikke er så stor?

Merker for egen del at budsjettområdet strekker seg fort oppover i ønskene mine, men vet ikke om det er realistisk.

Madammen syntes at det begynte å bli mye penger når jeg satte søkekriteriene på finn til 700k  :sweat:

I kombinasjon med potensielt husbygging så trenger ikke denne summen være avskrekkende, men vet jo ikke om banken og madammen er med på det sporet  :wink:

Får søke i tidligere tråder angående båtlån med pant i bolig, eller å bake dette inn i selve boliglånet.

Jo større båt, jo dyrere blir det! Og med dobbel motorinstallasjon endra dyrere vedlikehold.
Jeg tenker at det er viktig å definere bruk. Skal den fungere som hytte? Altså bebos i veldig mange netter? Da er det viktig med god plass og god funksjonalitet og sikkerhet. Også med tanke på ungene. Prismessig vil ikke 700' gi et stort utvalg i store båter av nyere dato. Da er det ytterst viktig å finne et velholdt eksemplar. Det er også viktig å tenke på videresalg. Nordmenn er særs konservative. Hold deg i så fall til kjente merker. Styr unna "denne fins det bare en av", "unik mulighet" og "sjeldent eksemplar". Er det en unik mulighet må det være av en båttype som folk ikke selger fordi de er ettertraktet. Altså kjøp trygt og konservativt. Det vil likevel være et rikt utvalg båter med forskjellige løsninger og se på.
Skal du låne spesifikt til båten vil du nok møte et krav om 33% egenkapital og at båten skal være ferdig nedbetalt innen den er 20 år.

Og skal du bygge hus skal du få et velment råd fra en tidligere tømrer om å tenke deg veeeeeeldig godt om før du hopper på en for dyr båt.
Håper jeg ikke tar knekken på båtdrømmen......:sailing:

Mvh

Chilli Solbris

Goddis77 skrev 11 minutter siden:

Den er solgt ja, men det har dukket opp en ny en - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179417358.

Synes det var mye med 650k for såpass gammel båt med gamle motorer? Denne båten veier jo også 10 tonn, så det er jo en trailer på vannet dette her (eller Hummer kanskje? :wink:). Båten er fin synes vi, men det er vedlikeholds og driftsutgifter som skremmer litt med en slik båt.
Vet at mange bare kjører rundt i 8-9 knop og det var dette som var argumentet for å titte på denne båttypen, men det er jo et sprang fra 480k til 650k.

Størrelsen og tyngden er helt grei. Disse båtene er veldig gode båter på sjøen. Har kjørt en Princess 414 fra Stavanger til Fredrikstad i relativt heftig vær og de klarer seg veldig godt. De er ikke så dyre å kjøre med så lenge du holder deg på en 8-10 knop. Men du verden så trangt der i motorrommet........ Og min personlige mening er at denne båten nok lå litt høyt i pris. Men et sted må man jo begynne når man skal selge. :thumbsup:

Mvh

Chilli Solbris

Har tenkt mye i den senere tiden på hvilke båter som kunne passe og om vi er villige til å gå på kompromiss med noe.

Når det gjelder det motortekniske er min tanke at jeg vet hva jeg har å vedlikeholde i dag med en motor og drev. Tanken er at hvis det blir to motorer så skal det ikke være drev. Orker ikke tanken på å vedlikeholde 2 motorer samt 2 drev hver sesong.

Men igjen, hvis det dukker opp noen båter som virker fristende, så er det lett å dempe på kravene. 

Erikda skrev 22 minutter siden:

Skal du låne spesifikt til båten vil du nok møte et krav om 33% egenkapital og at båten skal være ferdig nedbetalt innen den er 20 år.

Og skal du bygge hus skal du få et velment råd fra en tidligere tømrer om å tenke deg veeeeeeldig godt om før du hopper på en for dyr båt.
Håper jeg ikke tar knekken på båtdrømmen......:sailing:

Er helt enig i dette med å ikke gape for høyt her. Det aller beste er jo å bygge huset og heller se på båt etter dette, men da har jeg jo i samme runden lagt vekk båtplaner for ett år eller to.

Vi har båt i dag samt litt kapital, så tanken var å selge den vi har, benytte kapitalen, og ta opp litt ekstra på dette.

Da skal det ikke være avskrekkende med tanke på å investere i denne prisklasse synes jeg. Men man er jo ofte to om dette her. Og jeg er kjent for å være utålmodig og ivrig, mens madammen er den mer tilbakeholdne og fornuftige. Et perfekt par med andre ord  :wink:  

En annen faktor er også at tankene vi hadde med seilbåt og å teste ut dette (ref annen tråd), så har vi nok innsett at dette ikke er optimalt med tanke på alderen til ungene. Det kan muligens være mer aktuelt om 3-4 år tenker jeg.

Kjenner at det er lurt av oss å tenke mye gjennom ting her, samt se på flere typer båter og behov. Er flere båter som faller fra da og nye som dukker opp. 

Goddis77 skrev 5 minutter siden:

Har tenkt mye i den senere tiden på hvilke båter som kunne passe og om vi er villige til å gå på kompromiss med noe.

Når det gjelder det motortekniske er min tanke at jeg vet hva jeg har å vedlikeholde i dag med en motor og drev. Tanken er at hvis det blir to motorer så skal det ikke være drev. Orker ikke tanken på å vedlikeholde 2 motorer samt 2 drev hver sesong.

Men igjen, hvis det dukker opp noen båter som virker fristende, så er det lett å dempe på kravene. 

Er helt enig i dette med å ikke gape for høyt her. Det aller beste er jo å bygge huset og heller se på båt etter dette, men da har jeg jo i samme runden lagt vekk båtplaner for ett år eller to.

Vi har båt i dag samt litt kapital, så tanken var å selge den vi har, benytte kapitalen, og ta opp litt ekstra på dette.

Da skal det ikke være avskrekkende med tanke på å investere i denne prisklasse synes jeg. Men man er jo ofte to om dette her. Og jeg er kjent for å være utålmodig og ivrig, mens madammen er den mer tilbakeholdne og fornuftige. Et perfekt par med andre ord  :wink:  

Det er det som er greit med et godt fungerende par!:giggle:

Mvh

Chilli Solbris

Hei

Jeg hadde en gammel utgave 87 modell og de hadde ikke flybridge. Den kom på 1000 modell. Min båt hadde jeg i nesten 10 år og i den perioden fikk jeg oppleve at båten (og forsåvidt motor Ford 2728 TIM) var bygd for å vare.

Så nyere utgaver kjenner jeg personlig lite til, men har hørt fra seriøse båtfolk at de verftsbygde båtene (finnes også noen byggesett) er bygd for å vare.

Lykke til i din båtjakt.

• 2 uker senere...

Som jeg har nevnt i tråden for Nord West 900 så har vi bestemt oss for å vente med store investeringer på større båt.

Planen var opprinnelig å dermed beholde båten vår en perioden til fremover, og heller se på noe større når bygging av nytt hus er ferdig.

Diskusjonene mellom oss har vært at vi egentlig er happy med størrelsen på båten vi har i dag, men vi innså at en annen båt i samme størrelse ikke nødvendigvis ville gi oss det vi trengte, og dermed så vi etter noe større.

Jeg har lest og observert at det er flere her inne som liker NW900 båten, og når jeg nevnte dette for madammen så hadde hun faktisk sett på flere av disse på finn annonsene. Dette er en båttype som vi kan skaffe uten å ta lån, så da kan dette være aktuelt.

Vi er nede i Ryfylke traktene for en uke nå, og vi tok dermed en liten tur inn til Sauda for kombinert å dra på en liten biltur, og samtidig titte på en NW900 som ligger der. Denne her - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179563066

Skrev litt om den her:

Plusser med båten som vi så her var at han har holdt den forholdsvis godt syntes jeg, og motoren hadde nettopp fått en større overhaling med bytte av motorfeste pga vibrasjon, glødesystem, ventiler med mer. Kostnaden var på 160k for dette. Har bedt om mer info av han på dette her.

Minuser var en lukt i båten som var litt sur/søtlig hvor jeg tipper på en kombinasjon av "wunderbaum"/septik/olje/diesel? Madammen syntes det luktet en del og likte ikke det. Dette her må da vær en grei skuring på få vekk tenker jeg?

Motoren er en Perkins 6354 med ca 2900 timer på baken. Lav og fin lyd i motoren syntes jeg uten vibrasjoner. Den hadde en del røyk selv på varm motor, men det anser jeg som normalt for denne motoren etter det jeg har googlet meg frem til og kommentar fra @enslagsgjest.

Denne versjonen hadde også steglist for mindre sjøsprøyt.

Båt nummer to for dagen ble besiktet også. Det var denne her - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149528898

Denne båten hadde nyere motor etter at den forrige havarerte for dem etter en større lekkasje i dieseltanken som hadde lagt over lengre tid og sauset motoren etter det eieren sa. Samme motor som vi har i vår egen båt, en VP41B. Nesten ingen røyk fra motoren heller.

Dette var vel det som var plussen med denne båten, samt at her hadde de gjort sengen i akter om til å ligge sidelengs, og dermed var det plass til to voksne i den køyen. Utenom dette så er båtene nesten identiske.

Minuset med denne båten var at generelt var ikke båten tatt like godt vare på. Det var også en sterk lukt i denne båten som ikke var søtlig, men mer en diesel og olje lukt. Noe som bildet i tråden ovenfor viser av kjølen her.

Syntes også at VP motoren gir mer lyd enn det Perkinsen gjorde.

Slik det ser ut nå, så er vi i modningsfasen på denne båttypen tenker jeg. Det var mye bedre utnyttelse av plassen her enn det vi har i dag.

Vår båt marsjer i 19-20 knop, mens denne typen her ligger nok rundt 15. Det gjør oss ingenting kjenner jeg.

Hva sier båtfolket. Bør vi titte mer på båten i Sauda, eller bør vi titte videre?

I samme runde kan en også spørre om det med å selge dagens båt.

Båten er i bruk i dag og fungerer fint. Den er dermed egentlig salgsklar etter litt generell rengjøring.

Det eneste jeg tenker på er dette temaet her: 

Har jo nettopp byttet ale wirene etter at responsen fra posisjonen inne har vært ustabil i revers. Det gjelder bare den inne, og ikke den ute.

Jeg tror derfor at dette er en justerings sak, men vet ikke om jeg har fått justert dette 110%.

Bør jeg selge båten med denne informasjonen oppgitt, eller bør jeg få noen til å se på dette med meg for å se om vi kan fikse dette 110% først?

Goddis77 skrev On 7.6.2020 at 20.17:

Jeg tror derfor at dette er en justerings sak, men vet ikke om jeg har fått justert dette 110%.

Bør jeg selge båten med denne informasjonen oppgitt, eller bør jeg få noen til å se på dette med meg for å se om vi kan fikse dette 110% først?

Har begynt å komme respons på båten allerede, og var kanskje ikke mentalt forberedt på at det skulle gå så kjapt.

Har justert wiren igjen før vi dro på helgetur med bil til Ryfylke. Er en som skal se på den med en gang jeg kommer hjem.

Hva mener dere jeg bør gjøre i forbindelse med dette symptomet som har vært. Informere potensiell kjøper og se hva han sier, eller bør jeg satse på en kompensasjon i litt avdrag på pris? Kjenner at jeg er usikker på akkurat dette punktet her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...