MattrimCa Startet 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2020 Heisann, Er det noen her som er gode på propellberegning? Vekt båt er 3000 kg. Vannlinje 7.6 m og utveksling gir 2.05 : 1. Motor Perkins på maks 51 hk ved 4000 o/min. Har i dag en propell på 19x15 og har problemer med at motoren stopper fra forover og til revers. Mvh Ole Marius Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Hei! Får du 4000 o/min med den propellen? Sitér dette innlegget Link to post
MattrimCa Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Får ikke 4000 o/min med den nei. Men, det er hva motoren visstnok skal klare. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 40 minutes ago, MattrimCa said: Får ikke 4000 o/min med den nei. Men, det er hva motoren visstnok skal klare. Hvor mye får du og hvilken fart? Greit om du oppgir hvor mange blader propellen din har Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 MattrimCa skrev 1 time siden: Har i dag en propell på 19x15 og har problemer med at motoren stopper fra forover og til revers. De problemene har neppe noe med propellen å gjøre. Såpass motstand skal motoren tåle på tomgang uten problemer. Mulig du har for lav tomgang på motoren? Synes 4000 rpm max hørtes veldig mye ut for en gammel Perkins? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MattrimCa Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) Kweelhouse skrev 28 minutter siden: Hvor mye får du og hvilken fart? Greit om du oppgir hvor mange blader propellen din har Får max 2800 rpm. Det er en propell med 3 blader. index skrev 21 minutter siden: De problemene har neppe noe med propellen å gjøre. Såpass motstand skal motoren tåle på tomgang uten problemer. Mulig du har for lav tomgang på motoren? Synes 4000 rpm max hørtes veldig mye ut for en gammel Perkins? Dette er propellen som har stått på i alle år. Problemet i senere tid har vært at jeg byttet girkasse for 3 år siden. Båten gikk fint i et par år. Men i forfjor så kjørte jeg ned en cabincruiser fordi jeg ikke fikk stoppet droget. (eier av cabincruiseren og meg er ikke uvenner idag). Men, det ble dyrt for meg! Sendte derfor båten til verkstedet for å finne ut av problemet. De byttet dieselpumpe uten at det hjalp. Motoren tåler det fint fra tomgang til revers. Men, det er verre når man går fra forover til bakover (selv om jeg tar en pause på tomgang mellom forover og revers). Tomgang skal være justert på verkstedet. 4000 er nok i meste laget ja. Har lest at det bør ikke være mer enn 3200.. Kan nevne at verkstedet mener at jeg skal ha en 15X10 eller 15x11 propell. Redigert 12.Mai.2020 av MattrimCa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Du sendte båten på verksted med gearboksproblemer så bytta de dieselpumpe?? her er det noe som skurrer! har du sjekka olje/oljenivå på gearet? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kweelhouse Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) 16 minutes ago, MattrimCa said: Får max 2800 rpm. Det er en propell med 3 blader. Dette er propellen som har stått på i alle år. Problemet i senere tid har vært at jeg byttet girkasse for 3 år siden. Båten gikk fint i et par år. Men i forfjor så kjørte jeg ned en cabincruiser fordi jeg ikke fikk stoppet droget. (eier av cabincruiseren og meg er ikke uvenner idag). Men, det ble dyrt for meg! Sendte derfor båten til verkstedet for å finne ut av problemet. De byttet dieselpumpe uten at det hjalp. Motoren tåler det fint fra tomgang til revers. Men, det er verre når man går fra forover til bakover (selv om jeg tar en pause på tomgang mellom forover og revers). Tomgang skal være justert på verkstedet. 4000 er nok i meste laget ja. Har lest at det bør ikke være mer enn 3200.. Hvis du har en Perkins 4108 så stemmer det bra at maksturtall er 4000 o/min Du har nok alt for stor propell. Jeg får 14"x11" med de data du har oppgitt. Men hør med evt. Sleipner om de kan regne ut Redigert 12.Mai.2020 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MattrimCa Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 -morten- skrev 7 minutter siden: Du sendte båten på verksted med gearboksproblemer så bytta de dieselpumpe?? her er det noe som skurrer! har du sjekka olje/oljenivå på gearet? Sendte båten på verksted grunnet problemene med at den stoppet ved revers. Gearboksen ble byttet 2 år før disse problemene kom. Har sjekket oljenivå, og det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
MattrimCa Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Kweelhouse skrev 7 minutter siden: Hvis du har en Perkins 4108 så stemmer det bra at maksturtall er 4000 o/min Du har nok alt for stor propell. Jeg får 14"x11" med de data du har oppgitt. Men hør med evt. Sleipner om de kan regne ut Flott, tusen takk for svar. Er vel bare å bestille ny propell da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 MattrimCa skrev 1 time siden: Motoren tåler det fint fra tomgang til revers. Men, det er verre når man går fra forover til bakover (selv om jeg tar en pause på tomgang mellom forover og revers). Mistenker at den pausen er for kort. Rett og slett Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MattrimCa Svart 13.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 index skrev for 20 timer siden: Mistenker at den pausen er for kort. Rett og slett Så den pausen må bli lenger og lenger jo eldre båten blir? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 MattrimCa skrev 24 minutter siden: Så den pausen må bli lenger og lenger jo eldre båten blir? Om den må det så er det noe galt med motoren. Enten en konkret feil eller stor slitasje. Jeg vet ikke hvordan du veksler, så da er det litt vanskelig å si noe om. Jeg har 20x17" propell i min båt, og har aldri opplevd det du opplever. Men så veksler jeg forsiktig, og lar den roe seg i fri før jeg setter i akterover. Mulig det kan ha noe å si. Type gir har også noe å si, mitt er hydraulisk og gir gjerne en mykere kopling enn et rent mekanisk et. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kweelhouse Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 (redigert) 2 hours ago, index said: Om den må det så er det noe galt med motoren. Enten en konkret feil eller stor slitasje. Jeg vet ikke hvordan du veksler, så da er det litt vanskelig å si noe om. Jeg har 20x17" propell i min båt, og har aldri opplevd det du opplever. Men så veksler jeg forsiktig, og lar den roe seg i fri før jeg setter i akterover. Mulig det kan ha noe å si. Type gir har også noe å si, mitt er hydraulisk og gir gjerne en mykere kopling enn et rent mekanisk et. Hvilken utveksling har du på giret ditt? Redigert 13.Mai.2020 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Kweelhouse skrev 3 minutter siden: Hvilken utveksling har du på giret ditt? 2:1. Dvs ca samme som trådstarter. Men annen båt og motor. Columbi 27 med 70 hk. Dvs tilsvarende båttype og motorstr sånn ca. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kweelhouse Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Jeg tenkte først at det ble for stort moment å dra rundt propellen om han hadde et godt sig forover, men det er kanskje ikke en god teori. Jeg har heller ikke opplevd det samme. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Kweelhouse skrev 54 minutter siden: Jeg tenkte først at det ble for stort moment å dra rundt propellen om han hadde et godt sig forover, men det er kanskje ikke en god teori. Jeg har heller ikke opplevd det samme. Jeg har i alle fall aldri opplevd utfordringer med dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.