Jump to content

Propellberegning Hasla 26 med Perkins 51hk?

MattrimCa

Recommended Posts

MattrimCa skrev 1 time siden:

Har i dag en propell på 19x15 og har problemer med at motoren stopper fra forover og til revers.

De problemene har neppe noe med propellen å gjøre. Såpass motstand skal motoren tåle på tomgang uten problemer. 

Mulig du har for lav tomgang på motoren?

Synes 4000 rpm max hørtes veldig mye ut for en gammel Perkins?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Kweelhouse skrev 28 minutter siden:

Hvor mye får du og hvilken fart?

Greit om du oppgir hvor mange blader propellen din har

Får max 2800 rpm.  

Det er en propell med 3 blader. 

index skrev 21 minutter siden:

De problemene har neppe noe med propellen å gjøre. Såpass motstand skal motoren tåle på tomgang uten problemer. 

Mulig du har for lav tomgang på motoren?

Synes 4000 rpm max hørtes veldig mye ut for en gammel Perkins?

Dette er propellen som har stått på i alle år. Problemet i senere tid har vært at jeg byttet girkasse for 3 år siden. Båten gikk fint i et par år. Men i forfjor så kjørte jeg ned en cabincruiser fordi jeg ikke fikk stoppet droget. (eier av cabincruiseren og meg er ikke uvenner idag). Men, det ble dyrt for meg! :rolleyes:

Sendte derfor båten til verkstedet for å finne ut av problemet. De byttet dieselpumpe uten at det hjalp.

Motoren tåler det fint fra tomgang til revers. Men, det er verre når man går fra forover til bakover (selv om jeg tar en pause på tomgang mellom forover og revers).

Tomgang skal være justert på verkstedet.

4000 er nok i meste laget ja. Har lest at det bør ikke være mer enn 3200..

Kan nevne at verkstedet mener at jeg skal ha en 15X10 eller 15x11 propell.

Redigert av MattrimCa (see edit history)
16 minutes ago, MattrimCa said:

Får max 2800 rpm.  

Det er en propell med 3 blader. 

Dette er propellen som har stått på i alle år. Problemet i senere tid har vært at jeg byttet girkasse for 3 år siden. Båten gikk fint i et par år. Men i forfjor så kjørte jeg ned en cabincruiser fordi jeg ikke fikk stoppet droget. (eier av cabincruiseren og meg er ikke uvenner idag). Men, det ble dyrt for meg! :rolleyes:

Sendte derfor båten til verkstedet for å finne ut av problemet. De byttet dieselpumpe uten at det hjalp.

Motoren tåler det fint fra tomgang til revers. Men, det er verre når man går fra forover til bakover (selv om jeg tar en pause på tomgang mellom forover og revers).

Tomgang skal være justert på verkstedet.

4000 er nok i meste laget ja. Har lest at det bør ikke være mer enn 3200..

Hvis du har en Perkins 4108 så stemmer det bra at maksturtall er 4000 o/min

Du har nok alt for stor propell. Jeg får 14"x11" med de data du har oppgitt. Men hør med evt. Sleipner om de kan regne ut

image.png.239f2aa2cc0862352d0bb386d8facf17.png

image.png.3229ba5f1a3fac83eb82db1e2602bb61.png

image.png.0ab8ac2aa589c753a3c386380a77eb5d.png

Redigert av Kweelhouse (see edit history)
-morten- skrev 7 minutter siden:

Du sendte båten på verksted med gearboksproblemer så bytta de dieselpumpe?? her er det noe som skurrer!

har du sjekka olje/oljenivå på gearet?

Sendte båten på verksted grunnet problemene med at den stoppet ved revers. Gearboksen ble byttet 2 år før disse problemene kom. 

Har sjekket oljenivå, og det er riktig.

Kweelhouse skrev 7 minutter siden:

Hvis du har en Perkins 4108 så stemmer det bra at maksturtall er 4000 o/min

Du har nok alt for stor propell. Jeg får 14"x11" med de data du har oppgitt. Men hør med evt. Sleipner om de kan regne ut

Flott, tusen takk for svar. Er vel bare å bestille ny propell da. 

MattrimCa skrev 1 time siden:

Mistenker at den pausen er for kort. Rett og slett:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
MattrimCa skrev 24 minutter siden:

Så den pausen må bli lenger og lenger jo eldre båten blir? 

Om den må det så er det noe galt med motoren. Enten en konkret feil eller stor slitasje.

Jeg vet ikke hvordan du veksler, så da er det litt vanskelig å si noe om. Jeg har 20x17" propell i min båt, og har aldri opplevd det du opplever. Men så veksler jeg forsiktig, og lar den roe seg i fri før jeg setter i akterover. Mulig det kan ha noe å si.

Type gir har også noe å si, mitt er hydraulisk og gir gjerne en mykere kopling enn et rent mekanisk et. 

2 hours ago, index said:

Om den må det så er det noe galt med motoren. Enten en konkret feil eller stor slitasje.

Jeg vet ikke hvordan du veksler, så da er det litt vanskelig å si noe om. Jeg har 20x17" propell i min båt, og har aldri opplevd det du opplever. Men så veksler jeg forsiktig, og lar den roe seg i fri før jeg setter i akterover. Mulig det kan ha noe å si.

Type gir har også noe å si, mitt er hydraulisk og gir gjerne en mykere kopling enn et rent mekanisk et. 

Hvilken utveksling har du på giret ditt?

Redigert av Kweelhouse (see edit history)
Kweelhouse skrev 54 minutter siden:

Jeg tenkte først at det ble for stort moment å dra rundt propellen om han hadde et godt sig forover, men det er kanskje ikke en god teori. Jeg har heller ikke opplevd det samme.

Jeg har i alle fall aldri opplevd utfordringer med dette. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...