Jump to content

Problem med forbindelsen mellom mobil og Victron MPPT 75/15 solcelleregulator

Lars H.

Recommended Posts

Til solcellene har jeg en Victron MPPT 75/15 regulator. Begge delene fungerer helt utmerket, men jeg vil gjerne få avlest spenninger og strøm. Til dette har jeg koblet til en blåtanndongle til regulatoren og installert en app, Victron Connekt på telefonen (Samsung med Android)

• Når jeg starter opp app'n finner den regulatoren/dongelen
  • Jeg velger så enheten
  • Da får jeg opp at den oppretter en forbindelse
  • Men da den kommer til 100%, starter den på 0% igjen
  • Deretter forblir den på null og ingenting mer skjer.

På selve dongelen er det en blå og en rød LED. Den blå blinker raskt,

og den røde (error LED) blinker langsomt. Men jeg finner ikke denne

kombinasjonen i noen feilsøkingsdokumenter.

Noen som har vært borti dette?

connecting.jpg.770addfd6386e4cacff20cf1dcebba1c.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ville prøvd litt forskjellig. Startet med å koble fra bluetooth dongle fra MPPT og koble til igjen etter 10-20 sekunder. Da har du startet bluetooth donglen på nytt. Prøv så igjen. Dersom det ikke går ville jeg slettet enheten fra appen og lagt den til på nytt.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Ja det er jo en ide, men det blir mye fikling. Regulatoren sitter inne i instrumentpanelet bak den grå AIS'n på bildet. Da må jeg løsne platen med småinstrumentene. Men jeg kommer ikke til der pluggen fra dongelen sitter uten å skru regulatoen løs. Og skruene er fra utsiden bak AIS'n som altså også må skrues bort. Slik er det i en liten båt med mye teknisk utstyr! Så foreløpig venter jeg litt, har også sendt spørsmålet til Farco der enhetene er kjøpt.

Å slette enheten fra appen kan jeg ikke se hvordan jeg skal gjøre.

mppt_plassering.jpg.f328400332d646f2ffd0d6223b4c8098.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det hjalp ikke å slå mobilen av og på (helt av altså). Men det at oppkoblingen kommer til 90% for å å starte igjen, men så å stoppe opp, virker på meg som at forbindelsen mobil/dongle fungerer, men kanskje ikke forbindelsen dongle/regulator?

Dermed beit jeg i det sure eplet og demonterte slik at jeg kom til regulatoren og fikk koblet fra dongelen, ventet et minutt før jeg plugget den inn igjen, men det løste ikke problemet.

@Lars H., når "loadbaren" i appen går opp mot 100%, prøv å sveip ned i fra toppen av telefonen din (draw down menu?). Jeg hadde samme problem som deg på min BMV-712 og når jeg trakk ned menyen (så du kommer til WiFi og mobildata av/på blant annet) lå det en beskjed i fra Android om en bluetooth parringsforespørsel. Når jeg aksepterte denne virket alt med en gang.

På skjermdumpen i fra telefonen din syntes en liten stjerne helt øverst. Jeg tror dette er ikonet for systemvarsel om Bluetooth parringforespørsel.

Lykke til.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Sikkert et skudd i blinde, men kan blåtann-dongelen være plassert for nær AIS`en din? Jeg har opplevd tidligere at blåtann kan bli forstyrret av magnetfelt og stråling fra elektronikk som sender. Klarer du å teste når dongelen er i noe avstand fra AIS`en?

Jeg har Victron 712S med innebygget blåtann og mener faktisk det sto noe om plassering og forstyrrelser fra annen elektronikk i manualen.

Comforthe skrev 1 minutt siden:

På skjermdumpen i fra telefonen din syntes en liten stjerne helt øverst. Jeg tror dette er ikonet for systemvarsel om Bluetooth parringforespørsel.

Den stjerna er vel Smittefri-app`en til Corona ?

Hei LarsH

nå er det halvannet år siden jeg  også fiklet med akk det samme,  så jeg kan ha glemt de ulike trinnen

men mener det jeg gjorte feil i starten, var att jeg ikke hadde par-koblet riktig

det er noenstans i tlf-instillinger på ’bluetooth’ man må gi tillatelse for tlf å ’snakke’ med Victronen

men du kanskje er forbi det stadiet

S/Y Gunga Din

Comforthe skrev 32 minutter siden:

@Lars H., når "loadbaren" i appen går opp mot 100%, prøv å sveip ned i fra toppen av telefonen din (draw down menu?). Jeg hadde samme problem som deg på min BMV-712 og når jeg trakk ned menyen (så du kommer til WiFi og mobildata av/på blant annet) lå det en beskjed i fra Android om en bluetooth parringsforespørsel. Når jeg aksepterte denne virket alt med en gang.

Lykke til.

Nix, ingen beskjeder fra Android, og dongelen står i listen for parede enheter.

Stjernen viser at Smittestopp appen er innstallert.

Phoebe skrev 32 minutter siden:

Sikkert et skudd i blinde, men kan blåtann-dongelen være plassert for nær AIS`en din?

Ingen forskjell om jeg slår av AIS'n.

Sjøbliss skrev 22 minutter siden:

Jeg ville slettet dongelen fra appen og så lagt den til igjen. Om ikke det går, avinstaller appen, eventuelt slett alle data i appen. Har du Android eller iPhone?

OK, jeg skal forsøke å avinnstallere app'n og reinnstallere den. Jeg har siste versjon Android tilgjengelig for min Samsung telefon.

Rettet: Reinstallering hjalp ikke.

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Nix, ingen beskjeder fra Android, og dongelen står i listen for parede enheter.

Stjernen viser at Smittestopp appen er innstallert.

Rettet: Reinstallering hjalp ikke.

Du har selvfølgelig rett, denne burde jeg jo kjent igjen. Har du prøvd å slette blåtann forbindelsen fra Android og parre på nytt? Jeg har opplevd at det hjalp på en blåtann handsfree for en tid tilbake. 

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Sjøbliss skrev 47 minutter siden:

Noen ganger må man slette alle data til appen i tillegg. Se denne linken:

https://www.androidpit.com/clear-app-cache-vs-clear-app-data-difference

Det hjalp ikke, jeg blir mer og mer sikker på at problemet ligger mellom dongle og MPPT'n. Har nå hatt kontakt med Farco. Der ble det ønsket serienummer på de to enhetene, og det er nå sendt.

Jepp, det høres ikke urimelig ut. Det at den kommer til 90% indikerer jo at den får dialog men ikke punktum. Så det er ikke utenkelig at dongelen er død. Jeg har en liggende og båten jeg ikke bruker, men det er langt for deg å låne den om ikke du vil på tur til Leangbukta ??

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Takk for tilbudet, dette er jo ikke noe jeg må ha her og nå. Men her vi ligger alene pluss en båt til på Oscarsborg er det greit å ha noe å drive på med. Det blir spennende hva Steinar hos Farco kommer opp med når han får studert serienumrene. At det er noe med dongelen er ikke umulig, har hatt den liggende lenge og mener jeg hadde problemer med den koblet mot BWM700 battmeteret også en gang.

Du vet det kanskje allerede, men når du slår på bluetooth på telefonen, så må du IKKE velge Victron enheten i listen over tilgjengelige enheter, som dukker opp. Da blir det problemer av typen du opplever.

1. Slå på bluetooth på telefonen

2. Åpne Victron Connect appen

3. I VC appen: velg enheten du vil koble til

Redigert av Trond123 (see edit history)

Da har du nok mest sannsynlig problem med Victron dongelen. Tviler sterkt på at det er telefonen som gir problemet, siden fremgangsmåten jeg beskrev, også feiler.

Farco pleier å gi veldig god service, så regner med de finner ut av det for deg.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...