
Hedwig
Båtdrømmen skrev for 13 timer siden:Er det noen som har noen tanker om hva drivstoff forbruket på f.eks en 30 fot Bayliner 2855 diesel vil være? Skjønner det også går på hastighet, men skal nok ikke "råkjøre" til vanlig.
Var på en marina i dag og tittet på båter, og Baylineren var helt nydelig å se på, og praktisk med sengeplasser for inntil 6 pers.
Om det er et bra valg teknisk er derimot helt umulig for meg å vite.
Ser ut som dere har forelsket dere i Bayliner :)
Vil som sagt oppfordre dere til å se på andre båter også, spesielt nordiske merker - de er som oftest best tilpasset norske forhold og dere slipper alle spørsmål om 220v landstrøm osv. Når det er sagt, vi har full forståelse. Forelsket oss i B42 cruiser lenge før vi kjøpte, og det var der vi endte opp ;)
Når det gjelder forbruk så var det en del synsing her. Og kan ikke gi noe mer selv. Når dere finner en båt dere liker, så kan dere som oftest google motoren for å finne forbrukskurve.
Det dere vil se da er at det er veldig vanskelig å gi dere et ca. forbruk for båtmotorer. På tomgang og i lav fart så bruker en båtmotor ganske lite. Gir man på renner literne gjennom raskere enn et barn drikker brus på 17. mai.
Amerikanske motorer, i alle fra en del år tilbake, er vel kanskje noe tørstere enn europeiske. Men her kan dere se forbrukskurven for en Volvo Penta D4-300.
Som dere ser, ca. 7 liter i timen ved tomgang. Opp til nærmere 60 liter i timen om man vil lufte hestene skikkelig. Kjenner ikke denne motoren, men masjfart pleier vel å ligge på 70-80% av maks turtall, og dere må nok ligge der om dere skal flytte ordentlig på dere.
Om forbruket gjenspeiles i virkeligheten aner jeg ikke. Er vokst opp med en saktegående plastsnekke med langt mindre motor, og seilbåten vi har nå går ofte for seil, og når motoren går så er forbruket såpass (under tomgangsfart på eksempelmotoren nedenfor) lavt at vi ikke tenker noe særlig på det.