lurvetass Startet 12.Mai.2020 Del på Facebook Startet 12.Mai.2020 Hei. Nå lanseres 5g for fult. https://www.nrk.no/kultur/i-dag-lanseres-5g-nettet-_-dette-betyr-det-for-deg-1.15013623 Og vi har jo hørt at dette skal bli så fantastisk flott. Men hva betyr det for oss båtfolk? Eller hvilke muligheter gir det for oss? Foreløpig eneste jeg har sett er at siden jeg skal kjøpe ny mobil og tenker at jeg jo bør ha 5g må jeg ut med mellom 12 og 16 båtlapper. Sinnsykt dyrt? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Mizar Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Min 2 år gamle android telefon til et par tusenlapper, har 7 dager på en lading, med full strømsparing påslått. Men så bruker jeg den mest til å snakke, ikke som datamaskin. Den står hjemme, med mobilbredbånd fra ICE. Den kostet ca halvparten av det beløpet du snakker om for ny mobiltelefon med 5G. Jeg tror det er lenge til du blir "nødt til å bytte" til en mobiltelefon med 5G Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Gunga Din Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 lurvetass skrev for 14 timer siden: Men hva betyr det for oss båtfolk? Eller hvilke muligheter gir det for oss? når det blir fullt utbygget, så betyr det att vi kan skrote TV-antenner og radiomottager ! problemet er vel den dårlige rekkevidden.....når man kommer en bit ut, så forsvinner dekkningen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 5G bruker også 700 MHz båndet. Så den rekker like langt som 3G/4G. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 13.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Oki så rekkevidden bør bli like bra @Mulligan, godt å vite. Og selv om 4g gjør mye bra idag @Gamlis så var det mulighetene som kan dukke opp i det nye jeg tenkte på. At det koster litt gjør jo alt som er nytt og gøy. Men altså hva gir det for nye muligheter for oss i båt? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Det står litt om 5G og hva 5G tilbyr her: https://www.telenor.no/5g/ Kan ikke helt se at det pr i dag gir noen nye muligheter for oss i båt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Kanskje vi kan få autonome fritidsbåter? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 I Horten har de en autonom seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Spiser 5G fortere opp datapakken enn 4G? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Koster en mobil mer enn 4000kr så blir det ike kjøpt hos meg. Om en så må være uten 5G noen år ennå, så gir jeg faen i det. Har jo VHF i båten, så ser ingen problemer her heller. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
lurvetass Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 4g vil leve i mange år og får heller bedre enn dårligere dekning. Og hvilken telefon vi kjøper er jo opp til oss sjøl. Men tanken var om 5g ville gi noen nye muligheter. Dingser med e-sim kanskje som vil være på nett. Plotter som er på nett og holder seg oppdatert når den er innenfor dekning kanskje? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
N-D-780 Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Vil bare kommentere litt på det som @Mulligan sa om frekvens for 5G. Det er riktig at 5G vil benytte seg av de samme frekvens områdene som 4G har i dag, men de lavere hastighetene vil være til bruk for å dekke store områder, noe som betyr at mange også deler på samme kapasitet. Man kan allerede i dag får relativt høy hastighet på 4G, men dersom det er mange som benytter seg av tilgjengelig kapasitet vil hver bruker oppleve redusert kapasitet i forhold til om det bare var noen få brukere. Når man snakker om 5G og høyere hastigheter så vil 5G teknologien ta i bruk flere frekvenser enn det som dagens 4G benytter, noe som gjør at det totale frekvensområdet som operatørene kan sende over øker, og dermed øker også kapasiteten for å si det enkelt. Det er flere faktorer som gjør at høyere frekvenser (oppe i GHz området) er fint for å overføre høyere kapasitet, men en av de faktorene som gjør det ugunstig langs kysten (og uthavner) er at de rekker ikke så langt som de lavere hastighetene (som 700 Mhz området). Jeg vil derfor anta at det vil gå en god tid før man vil oppleve bedre hastigheter i uthavner, men det vil sikkert bli bedre kapasitet når man ligger i havner i nærheten av tettbefolkede områder. De 3-5 neste årene går nok med til å konvertere og bygge ut eksisterende 4G til 5G, og så vil nok operatørene etterhvert se på sommer fritidsmarkedet. Men først og fremst er det landbasert mobilt fastbredbånd som de bygger ut som erstatning for kobbersaneringen (xDSL). Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 (redigert) Femte generasjons mobilnettverk vil vel ikke nødvendigivs revolusjonere telefonene / håndsettene. 5G åpner opp for at billigere IOT enheter kobles rett opp til mobilnettet. Så GPS-sporing, temperaturovervåkning, varmestyring etc vil blir betydelig enklere. Forretningsmodellen blir vel å betale noen kroner per måned per enhet. ...loves det. Om et par tre års tid. Burde også se båtmotorer med integrert sikkerhet (sporing) og startsperremuligheter som gjør at stjålne motorer praktisk talt blir ubrukelige for tjuvradder. Litt som Tesla etc har på bilmarkedet. Redigert 18.Mai.2020 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.