Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Tomaz skrev On 13.5.2020 at 9.45:

Heisann, 
Vi har akkurat gått til innkjøp av en CAP 20 Open 2008 modell med Suzuki 140 av samme årgang. Vi har i dag en orginal alupropell som har disse målene 3x14x23. Vi får i dag 34,6 på 5600 rpm, båten med sjåfør veide 1350 kg. i følge det jeg har lest på nett , så er max på 6000-6200 rpm, så da mangler vi litt for å nå topp. 

Har ingen peiling på propell og lurer litt på om noen guide meg i riktig retning og hva som kan være den riktige propellen for oss.

Jeg kan jo legge til et par ting:

- Alle forslag om å gå ned i stigning er per definisjon "riktig propell". Hvis du bare får 5600rpm, så vil en propell som gir mellom 6000-6200rpm på toppfart føles som en rakett i forhold. Så skift propell! Jeg syntes at min lettere Ibiza med større motor føltes litt daff selv om jeg bare lå 300rpm under motorens max. Med ny propell når jeg motorens max på 6000rpm uten problem når jeg er alene i båten og båtn føles sprek selv om toppfarten er den samme som tidligere.

 

-Ang. toppfart: Det er kanskje mulig å få en knop eller 2 til, men da gjerne på bekostning av andre egenskaper. Mitt råd er å sikte seg inn på 6200rpm som målsetting. Du vil også ha glede av å ha en propell som lar deg trimme motoren litt ut uten å slippe og som skyver båten greit og effektivt i plan. Dermed må du nesten ha litt bladareal på propellen p.g.a. Suzukis girutveskling.

 

Jeg regnet litt omtrentlig på 19" og 21" stigning basert på farten du oppnår, og tenker at 20" stigning med "normalt" slip% burde være midt i blinken. Jeg er redd for at 19" stål havner i turtallsperren og 21" stål blir for langt unna 6200rpm på full gass. Nå er det ikke så mange propeller som leveres i 20" stigning og som har diameter/bladareal som passer 2,59:1 utveksling. Dermed er det vel bare en propell jeg kommer på i farten som kanskje kan være en kandidat:

lnr20.png.d078483b46f3b9c7b53a2ce679a7ccc4.png

 

Det er Winrace som fører disse her i Norge. Det er ikke sikkert de har den inn i akkurat dette pitchet, men de kan bestille. Eller du kan bestille selv fra utlandet om du vil. Jeg ville personlig satset noen tusenlapper på denne propellen. Dette er ikke en performance-propell og er ikke sikkert du får mer toppfart, men jeg er ganske sikker på at båten vil føles som ny med denne propellen på DF-140 da den sannsynligvis treffer godt på de egenskapene som trengs på denne Suzukimotoren/båt.. Altså 20" stigning og stål.

https://winrace.no/

Solseng

Solseng

Tomaz skrev On 13.5.2020 at 9.45:

Heisann, 
Vi har akkurat gått til innkjøp av en CAP 20 Open 2008 modell med Suzuki 140 av samme årgang. Vi har i dag en orginal alupropell som har disse målene 3x14x23. Vi får i dag 34,6 på 5600 rpm, båten med sjåfør veide 1350 kg. i følge det jeg har lest på nett , så er max på 6000-6200 rpm, så da mangler vi litt for å nå topp. 

Har ingen peiling på propell og lurer litt på om noen guide meg i riktig retning og hva som kan være den riktige propellen for oss.

Jeg kan jo legge til et par ting:

- Alle forslag om å gå ned i stigning er per definisjon "riktig propell". Hvis du bare får 5600rpm, så vil en propell som gir mellom 6000-6200rpm på toppfart føles som en rakett i forhold. Så skift propell! Jeg syntes at min lettere Ibiza med større motor føltes litt daff selv om jeg bare lå 300rpm under motorens max. Med ny propell når jeg motorens max på 6000rpm uten problem når jeg er alene i båten og båtn føles sprek selv om toppfarten er den samme som tidligere.

 

-Ang. toppfart: Det er kanskje mulig å få en knop eller 2 til, men da gjerne på bekostning av andre egenskaper. Mitt råd er å sikte seg inn på 6200rpm som målsetting. Du vil også ha glede av å ha en propell som lar deg trimme motoren litt ut uten å slippe og som skyver båten greit og effektivt i plan. Dermed må du nesten ha litt bladareal på propellen p.g.a. Suzukis girutveskling.

 

Jeg regnet litt omtrentlig på 19" og 21" stigning basert på farten du oppnår, og tenker at 20" stigning med "normalt" slip% burde være midt i blinken. Jeg er redd for at 19" stål havner i turtallsperren og 21" stål blir for langt unna 6200rpm på full gass. Nå er det ikke så mange propeller som leveres i 20" stigning og som har diameter/bladareal som passer 2,59:1 utveksling. Dermed er det vel bare en propell jeg kommer på i farten som kanskje kan være en kandidat:

lnr20.png.d078483b46f3b9c7b53a2ce679a7ccc4.png

 

Det er Winrace som fører disse her i Norge. Det er ikke sikkert de har den inn i akkurat dette pitchet, men de kan bestille. Eller du kan bestille selv fra utlandet om du vil. Jeg ville personlig satset noen tusenlapper på denne propellen. Dette er ikke en performance-propell og er ikke sikkert du får mer toppfart, men jeg er ganske sikker på at båten vil føles som ny med denne propellen på DF-140 da den sannsynligvis treffer godt på de egenskapene som trengs på denne Suzukimotoren/båt..

https://winrace.no/

Solseng

Solseng

Tomaz skrev On 13.5.2020 at 9.45:

Heisann, 
Vi har akkurat gått til innkjøp av en CAP 20 Open 2008 modell med Suzuki 140 av samme årgang. Vi har i dag en orginal alupropell som har disse målene 3x14x23. Vi får i dag 34,6 på 5600 rpm, båten med sjåfør veide 1350 kg. i følge det jeg har lest på nett , så er max på 6000-6200 rpm, så da mangler vi litt for å nå topp. 

Har ingen peiling på propell og lurer litt på om noen guide meg i riktig retning og hva som kan være den riktige propellen for oss.

Jeg kan jo legge til et par ting:

- Alle forslag om å gå ned i stigning er per definisjon "riktig propell". Hvis du bare får 5600rpm, så vil en propell som gir mellom 6000-6200rpm på toppfart føles som en rakett i forhold. Så skift propell! Jeg syntes at min lettere Ibiza med større motor føltes litt daff selv om jeg bare lå 300rpm under motorens max. Med ny propell når jeg motorens max på 6000rpm uten problem når jeg er alene i båten og båtn føles sprek selv om toppfarten er den samme som tidligere.

 

-Ang. toppfart: Det er kanskje mulig å få en knop eller 2 til, men da gjerne på bekostning av andre egenskaper. Mitt råd er å sikte seg inn på 6200rpm som målsetting. Du vil også ha glede av å ha en propell som lar deg trimme motoren litt ut uten å slippe og som skyver båten greit og effektivt i plan. Dermed må du nesten ha litt bladareal på propellen p.g.a. Suzukis girutveskling.

 

Jeg regnet litt omtrentlig på 19" og 21" stigning basert på farten du oppnår, og tenker at 20" stigning med "normalt" slip% burde være midt i blinken. Jeg er redd for at 19" stål havner i turtallsperren og 21" stål blir for langt unna 6200rpm på full gass. Nå er det ikke så mange propeller som leveres i 20" stigning og som har diameter/bladareal som passer 2,59:1 utveksling. Dermed er det vel bare en propell jeg kommer på i farten som kanskje kan være en kandidat:

lnr20.png.d078483b46f3b9c7b53a2ce679a7ccc4.png

 

Det er Winrace som fører disse her i Norge. Det er ikke sikkert de har den inn i akkurat dette pitchet, men de kan bestille. Eller du kan bestille selv fra utlandet om du vil. Jeg ville personlig satset noen tusenlapper på denne propellen. Det er ikke sikkert du får mer toppfart, men jeg er ganske sikker på at båten vil føles som ny med denne propellen på DF-140.

https://winrace.no/



×
×
  • Create New...