Jump to content

Tjuvkobling av starter??


Theodorrakis

Recommended Posts

Hei og god vår! Nå står sjekta nypusset og klar på land. Men, starteren er ikke koblet til. Det er mange kabler og jeg har ikke peiling. Har ikke lyst til å knekke en spell ny starter... Det ser ikke ut som noen mekaniker får mulighet til å hjelpe meg i overskuelig framtid. Forståelig nok ettersom de er inne i en meget intens sesong! Vi ville gjerne brukt båten på 17.mai, og spørsmålet blir om jeg bare kan tjuvkoble starteren midlertidig som en nødløsning fram til den blir koblet opp? Det er en Perkins 4.236. Håper noen har bry til å gi et svar - det er meldt tålig vær på nasjonaldagen :flag:

IMG_0401.JPG

IMG_0400.JPG

Redigert av Theodorrakis (see edit history)
Link to post

Koppla in den tjocka kabeln på den stora terminalen på startmotorn.

Den ska det alltid vara spänning på.

 

Nästa kabel ska vara mindre och komma från startläget på t-låset.

Be någon om att hålla t-låset i startposition, sen provar du bara vilken kabel det ska vara genom att hålla den mot den ena flatstiftet på startmotorn.

Alternativt  bruk en multimeter eller prøvelampe eller en vilken som helst 12V pære du har liggende.

 

 

Inkoppling.jpg

Link to post

Tjuvkoppling gør du så her:

 

Koppla in den tykke røde kabeln ( dette er viktigt så at den ikke er løs og får kontakt med gods, da kan det brenne)

 

Hold sen en skrutrekker eller lignende mellom den terminalen og flatstiftet.

 

Men det er så mye lettere og koble in t-låset så jeg synes du skal prøve på det.

 

tjuvkopling.jpg

Link to post

Se det var flotte greier!!! Takk skal du ha -lurer bare på om det er viktig å koble til alle de andre ledningene også?Det er seks stk. Jeg har ikke koblingsskjemaet her nå, men husker at det kommer + og - fra dynamo til startmotoren, en - fra batteriet og en ledning fra oljetrykksbryter tror jeg.

 

Link to post

Ja, den er vel dobbeltisolert fra minus den startern så hvis ikke minus er koblet så hjelper ikke det ikke om plus er koblet =)

 

Ser ut som om minuskabeln skal kobles til på den store terminalen som er i bunn av starter, (synes så vidt på bilde)

Det er vel en av de 2 tykke sorte. Trolig at en av de kommer fra startbatteri og den andre til gods på motor eller dynamo.

 

Den 35cm lange minuskabeln med gule ringkabelskor som henger løs der er jeg usikker på.

Kanskje er inslagsrelet (den mindre runde dingsen på toppen av starter) dobbeltisolert den også,  Da trenger den en egen minus.

 

 

Følg opp kablene og ta lite mer bilder så finner vi ut av det.

 

Oljetrykkbryteren skal ha en kabel fra instrument og den andre til minus.

 

Link to post

Heisann, jeg var nede i båten i går kveld. Koblet da på plusskabelen fra batteriet og prøvde å tjuvkoble, men helt dødt. Koblet da på minus fra batteri og da startet den! Som du skriver må den ha minus fra batteri. Hele instrumentbordet var dødt selv om jeg hadde tenninga på. Var det pga at de andre ledningene ikke var koblet til? Prøvde også å finne ledningen fra tenning til innslaget, men intet resultat... Skal ned igjen i båten i dag og skal prøve å gjøre som du har beskrevet :-)

Link to post

Da har jeg vært en kjapp tur i båten igjen. Koblet til pluss og minus fra dynamo og den løse ledningen til minus på terminalen og til starter. Nå er det bare de to tynne ledningene igjen som ligger på innslaget (bilde nr 2 over). Jeg har prøvd å legge begge inntil flatstiften på innslaget (etter tur) samtidig som jeg vrir om på nøkkelen. Instrumentene på panelet virker!!! men innslaget slår ikke inn. Kan det være feil på tenningslåsen? Har prøvd å følge ledningen fra oljetrykksbryter, men den går inn i en tykk strømpe som igjen går inn i en komponentboks. Den er umulig å finne igjen... Skal prøve å ta et bilde av koblingsskjemaet.

Link to post

Håper dette blir begripligt, ikke så lett å vite hvilken nivå det skal forklares på, men jeg tar utgangspunkt i at noen annen leser den senere og tar det så basic som jeg klarer=)

 

Her skulle det vært en disclaimer hvis det kommer noen amerikaner og kobler basert på mine gjettninger og noe manglende bilde info å sen setter fyr på båten.

Hvis du ikke dobbeltsjekker de tips jeg kommer med og det er feil så kan det potentielt bli farlig.

Ledningene mellom batteri, startmotor og startrele er usikret. Blir det fel og kortslutning her så blir det veldigt fort veldig varmt.

 

Ser nå også at du har et startrele (Startrelet sitter i bunn i koblingsboksen i bakkant motor) mellom startmotor og tenningslås, det og tenningslåset  får spenning fra en rød 4mm2 kabel fra startmotorns store terminal( den som er ansluten direkte til batteriet.)

Kan være den som ikke er koblet inog medfører at du ikke har liv i instrumenter eller startrele med tilhørende tillslagsledning (Blå 4mm2 kabel) til startmotor.

 

 

On 5/14/2020 at 9:03 AM, Theodorrakis said:

Hele instrumentbordet var dødt selv om jeg hadde tenninga på. Var det pga at de andre ledningene ikke var koblet til?

Her ser du hva som må være på plass for at instrumentet skal virke. Strømmen går in i tenningslåsen på terminal 30 og ut på 15.

Tresfjord_15.jpg.ca7f0e6103c8362c87a2e6292b6bed03.jpg

 

 

On 5/14/2020 at 9:03 AM, Theodorrakis said:

Prøvde også å finne ledningen fra tenning til innslaget, men intet resultat

Den ledningen ser ut å være den blå 4mm2  kabeln som kommer fra startrelet.

Du har en ringkabelsko på den nu ser det ut som, kontroller at det er den som kommer fra startrele og bytt kabelsko til flatstift og koble på tilslaget på startmotor.

 

Her ser du hvordan strømmen skal gå i starøyeblikket.

Jeg tror du mangler inkobling av både den røde og den blå mellom startmotor og startrele nå.

Det vill medføre at varken instrumenter eller startrele skulle klikke.

Det kan være den andre røde kabeln med en stor ringkabelsko på.

I tilfelle så skal den kobles sammen med den store røde kabeln på startmotorn.

Tresfjord_17-30.jpg.156c03b0cbde57e49a79df8b7ed9843a.jpg

 

 

On 5/14/2020 at 5:43 PM, Theodorrakis said:

Nå er det bare de to tynne ledningene igjen som ligger på innslaget (bilde nr 2 over).

 

Er det?

Det er 7 ledninger på bilden og 8 kabelskor.

Det er 2 stk tykke sorte kabler, Jeg tror begge skal kobles in på minusterminalen på startmotorn.

Den andre svarte kabeln som er mindre og har ringkabelskor i hver ende har muligens hvert koblet in mellom den store minusterminalen på startmotorn og minustilkobling på inslagsrelet( ikke startrelet i boksen, men inslagsrelet på startmotorn) på din gamle startmotor.

Ser ikke noen bra bilde helt bakfra der alt syns, men jeg tror at den er koblet til mius internt i startmotorn slik at du ikke trenger den kabeln.

Kan ikke svare bedre her uten bedre bilder bakfra, men hvis du er i båten så prøv uten denne først.

 

Så etter hva jeg har skjønt så er fortsatt ikke den sorte tynnere kabeln som synes under den blå koblet in ennå?

 

On 5/14/2020 at 5:43 PM, Theodorrakis said:

Jeg har prøvd å legge begge inntil flatstiften på innslaget (etter tur) samtidig som jeg vrir om på nøkkelen. Instrumentene på panelet virker!!! men innslaget slår ikke inn. Kan det være feil på tenningslåsen?

 

Ja det kan det, men virker ikke sannsynelig nå. Jeg tror som jeg skrev over at du mangler å koble in blå og rød kabel mellom startmotor og startrele.

Hvis du ikke får startmotor og instrumenter til å gå bør du prøve å åpne koblingsboken bakkant motor der startrele sitter så kan du tjuvkoppla mellom de 2 store terminalerne.

Du bør også prøve å tjuvkoble mellom terminal med tykk rød og den som har en tynn rød.

Kontroller også de to sikringene i boksen så at du ikke har fått kortslutning mellom noen kabler og tatt sikringene.

 

Legger til sist med en bilde på hvor det skal være spenning når motor ikke går, dvs "30-spenning"

Tresfjord_30.jpg.02d051d2d3f28eb97dcfc7eb4f4c0b5d.jpg

 

 

Håper det er lesbart =)

 

Link to post

Du har tydeligvis skikkelig peiling på dette! Takk for at du har bryntil å sette deg inn i dette!

Det har vært noen travle dager, men nå ligger båten på vann:smiley:

 Jeg får enda ikke liv i starteren med nøkkelen. Har gjort som følger:

- satt begge de røde kablene på pluss på starter.

- satt begge de tjukke sorte kablene på minus på starter.

- satt på flatstift på den blå kabelen og koblet den til innslaget på starter.

- satt på den løse sorte kabelen på minus på starteren og minus på innslaget. Det ble feil! Denne har jeg tatt bort.

- tjuvstartet fint på de to store terminalene i koblingsboksen.

Nå er det bare den siste lille sorte kabelen igjen. Hvor skal den kobles til?

Dynamoen gir heller ikke ikke strøm. Det er nok en annen sak. Har prøvd å bytte reim, uten resultat. Må nok demontere dynamo og sjekke børstene. Den ligge skikkelig vanskelig til:headbang:

Skal få noen ned i båten som er flinkere enn meg til å lese koblingsskjema og måle med multimeter.

Link to post

Dette får vi nog til =)

 

Da høres det ut som om  alle tykke kabler det går mye strøm i er "ok".

Tror du kan vente med å demontere dynamo litt til, er stor mulighet for at den ikke får spenning.(

 

For å komme videre ønsker jeg svar på dette.

  • Er 25A og 8A sikringer i koblingsboksen hele?
  • Hva skjer hvis du "tjuvkobler" i koblingsboksen på startrele mellom den røde og den tynne blå kabeln? Regner med at den starter da.
  • Er det noe lys i instrument med tenningen på og bryter for instrumentlys er på?
  • Virker stoppknappen med tenning på? Dvs er det bevegelse i stoppsolenoiden ved dieselpumpen?
  • Virket dynamo/lading før du skiftet starter?
  • Hva mener du med at det ble feil med den løse svarte kabeln?

Sen gjerne bilder bakfra på starter.

 

Link to post

- 25A og 8A sikringer i koblingsboksen er hele.

- motoren starter når jeg tjuvkobler på startreleet i koblingsboksen.

- det er ikke lys i instrumentpanelet når tenninga og bryter for instrumentlys er på

- stoppsolenoiden virker. Jeg stopper motoren med stoppknappen.

- jeg vet ikke om dynamo ladet før. Han jeg kjøpte båten av hadde skrudd ut den gamle starteren. (Han sa at alt virket utenom starteren. Dette mener jeg ikke stemmer helt, men kan være han har om mulig mindre peiling enn meg...)

- jeg koblet den sorte løse kabelen mellom minus på starter og minus på innslag. Da jeg tjuvkoblet starteren var det lite liv, men røyklukten var tydelig. Håper ikke jeg ødela noe. Ingen sikringer har røket, og det er fylt mulig å tjuvkoble starteren enda.

 

Skal ned i båten i kveld, kan prøve å ta bilde bakfra på starteren.

 

TrikkerN Lønning; båten ligger i Otra på Sødal. Langs jordet før bomstasjonen i 70-sona. Ligger bare en Tresfjord der, bare å stige ombord :yesnod:

Link to post
Theodorrakis skrev for 2 timer siden:

- 25A og 8A sikringer i koblingsboksen er hele.

- motoren starter når jeg tjuvkobler på startreleet i koblingsboksen.

- det er ikke lys i instrumentpanelet når tenninga og bryter for instrumentlys er på

- stoppsolenoiden virker. Jeg stopper motoren med stoppknappen.

- jeg vet ikke om dynamo ladet før. Han jeg kjøpte båten av hadde skrudd ut den gamle starteren. (Han sa at alt virket utenom starteren. Dette mener jeg ikke stemmer helt, men kan være han har om mulig mindre peiling enn meg...)

- jeg koblet den sorte løse kabelen mellom minus på starter og minus på innslag. Da jeg tjuvkoblet starteren var det lite liv, men røyklukten var tydelig. Håper ikke jeg ødela noe. Ingen sikringer har røket, og det er fylt mulig å tjuvkoble starteren enda.

 

Skal ned i båten i kveld, kan prøve å ta bilde bakfra på starteren.

 

TrikkerN Lønning; båten ligger i Otra på Sødal. Langs jordet før bomstasjonen i 70-sona. Ligger bare en Tresfjord der, bare å stige ombord :yesnod:

Rekker det ikke i dag. Men kan komme nedom en tur i morgen formiddag,  da skal jeg forbi. Så kan vi legge en plan og prøve å nøste litt opp i anlegget😊

 

Det vil si der det ikke er gruslagt vei ned?😊 

 

 

 

Link to post

Ok, Nå er jeg litt usikker her på om vi snakker forbi hverandre =)

Har du prøvd å tjuvkoble/jumpre startrele en gang til eller gjentok du svaret fra første test?

Første gang bad jeg deg prøve mellom tykk rød og tykk blå på startrele.

Forrige gang spurte jeg om du kunde koble mellom tykk rød og tynn blå.

 

 

Hvis jeg tar utgangspunkt i at det er jeg som ikke henger med =) og at du prøvde slik jeg spurte deg om i forrige inlegget så har du nesten garantert ett feil i tenningslåset eller i den blå kabeln som kommer ut av den og går til startrele.

 

Det er ny båt sier du, du veit om at du må trykke in nøkkel når du starter?

 

Fint hvis du tar bilder på bakside dynamo også så vi kan se navn på terminaler der.

Ev typbetegning på dynamo så kan vi finne ut det slik.

 

Fint hvis du kan skaffe deg en multimeter også, er nok med en til 99 kr på biltema/jula

 

Med motor av og tenning på så skal du ha speninng på to punkter bak på dynamo.

Med tenning av kun på en av de.

Sen må den ha kontakt med minus også, mest sannsynlig på egen ledning hvis det er en marine dynamo.

 

Men hvis trikkern kommer innom deg så tenker jeg at dette allerede er løst =)

Får man bare sett på dette så er diagnosen satt på noen få minutter =)

 

 

 

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post

TrikkerN; Det er en slags grusbane ned til jordet. Et skilt står midt i veien. Må derfor parkere på jordet på venstre side av veien når man kjører mot Vennesla. Hadde vært ypperlig om du hadde hatt bry til å ta en kikk!!

 

Almvik; Det er nok jeg som ikke henger med, jeg har bare prøvd å tjuvstarte på terminalene på startreleet... Skal ta bilder av koblingsboksen. 

Jeg vet at nøkkelen må trykkes inn til slutt for å starte :-) 

Har et bilde av starteren,den ble kjøpt på Finn.no, men var ikke brukt. Den er ikke lik den gamle starteren, men den passer veldig bra på startkransen og på boltene. Det er bare å få koblet den til som er en lille smule komplisert...IMG_0547.JPG.3275d7abe1b4b873f9e5198175db3d6d.JPGIMG_0501.JPG.436b4a99c4d9385d4ccd120fcff21bd2.JPG

Link to post

Ok, da må du prøve og jumpre på den måten jeg beskrev sist. =)

 

Etter den testen kan vi gå videre med :

 

Hvis den ikke starter:  

Startrele er defekt eller mangler i minustilkoblingen på rele.

 

Hvis den starter:

Da er feilen enten i tenningslåsen eller den blå ledningen mellom tenningslås og startrele.

Hvis du fortsatt ikke har skaffet deg en multimeter =) så strekk en ny midlertidig ledning fra der tynn blå kabel er på startrele og in i forkabin, in på badet , gjennom luken over vasken og opp bak dashbord in på terminal 17 på tenningslåset der den blå kabeln kommer ut.

Vrir du nå på nøkkelen så skal den starte, hvis ikke så er det feil i tennigslåset. (eller har jeg tenkt feil eller så har du lurt meg=) )

Vi har allerede konstatert at tenningslåset har spenning in ettersom stoppknappen virker.

Da kan du dytte den nye løse testledningen på terminal 30 på tenningslåset (det er der den tykke røde kabeln 4mm2 sitter) slik att startmotor slår in, for å verifiere at du fortsatt har spenning in på tenningslåset.

 

 

 

 

Trenger ikke bilder på sikringsboksen hvis det ikke er gjort noe special i den.

Men ta bilder på hvordan starter er koblet in og på Dynamo der det er tydelig hva som er koblet til hva slik jeg beskrev tidligere.

 

Ettersom du ikke har instrumentlys eller lading misstenker jeg også noe feil i kretsen fra tennigslås terminal 15 gul ledning >> 8A sikring.

 

 

 


 

 

Link to post
Theodorrakis skrev for 1 time siden:

TrikkerN; Det er en slags grusbane ned til jordet. Et skilt står midt i veien. Må derfor parkere på jordet på venstre side av veien når man kjører mot Vennesla. Hadde vært ypperlig om du hadde hatt bry til å ta en kikk!!

 

Almvik; Det er nok jeg som ikke henger med, jeg har bare prøvd å tjuvstarte på terminalene på startreleet... Skal ta bilder av koblingsboksen. 

Jeg vet at nøkkelen må trykkes inn til slutt for å starte :-) 

Har et bilde av starteren,den ble kjøpt på Finn.no, men var ikke brukt. Den er ikke lik den gamle starteren, men den passer veldig bra på startkransen og på boltene. Det er bare å få koblet den til som er en lille smule komplisert...IMG_0547.JPG.3275d7abe1b4b873f9e5198175db3d6d.JPGIMG_0501.JPG.436b4a99c4d9385d4ccd120fcff21bd2.JPG

Tror jeg vet hvor det er 👌

 

Når er du der evt i morgen?😊

Link to post

En liten oppdatering etter et hyggelig besøk hos båteiere og trådstarter.😊 

 

 

Ledning fra tenning til startrelè ser ut til å ha et brudd.

Det var dessverre ikke lett å følge kabelen.

 

Derfor blir det  besluttet å trekke en ny kabel fra tenning til startrelè 😊

 

 

Link to post

Heisann, og god søndag!

Nå har jeg lagt en kabel mellom startreleet og tenningen, og motoren starter på nøkkel:flag::flag_sw:

Tusen hjertelig takk til Almvik for all hjelp. Er imponert over kunnskap og vilje til å hjelpe en elektrisk analfabet som meg!

Tusen hjertelig takk til TrikkerN som brukte tid av en lørdag til å hjelpe. Imponerende og veldig hyggelig! 

Tusen takk, nå behøver jeg ikke å vente på mekanikeren -  også en dyktig og kjempefin fyr, men med enorme arbeidsmengder for tida..

Båtlivet 2020, now It can start :sailing:

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...