Frissy Startet 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2020 Etter 2 år uten båt er hytta ferdig og jeg har fått kjøpt meg "hyttebåt". På seilbåten hadde jeg stor plotter med autopilot mv. men det er ikke nødvendig på en mindre skjærgårdsjeep. Spørsmål:: -Bør jeg ha en liten kartplotter eller vil appen "på sjøen" gule sider funke like godt? -Hva er forskjellen på en plotter med 4/5 toms skjerm og en iphone i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Du bør ha en 5 eller 7 toms plotter med innebygd ekkolodd. Alltid nyttig å vite dybden. En 7 tommer er billigere enn en 5 tommer for noen år tilbake. En dedikert plotter tåler fuktighet og har en skjerm som er lesbar i direkte sollys og du kan få ekkolodd. Lowrance Hook Reveal eller Simrad Cruise er modeller å ta en kikk på. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Frissy skrev 58 minutter siden: -Hva er forskjellen på en plotter med 4/5 toms skjerm og en iphone i bruk. Den største forskjellen er at mobilskjermer ute i sola er umulig å lese av hvis man ikke er 12 år med ett godt syn for alderen Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 (redigert) Kjører du stort sett i kjente farvann funker jo et nettbrett med Cmap helt fint, selv om brukeropplevelsen med en kartplotter er bedre. Største ulempen jeg ser med nettbrett er driftssikkerheten (slår seg av om den blir for varm, og det blir den når det er sol, skjermen står på max uten skjermsparer og med konstant lading). Redigert 14.Mai.2020 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Når en får gode kartplottere til under 4000 + kart, så er valget lett for meg. iPad/iPhone er fint som plotter nummer 2. Raymarine Dragonfly (3399,-): https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/raymarine-dragonfly-5-pro Lowrance HOOK 2 (3499,-) https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-hook2-7-kartplotter-med-ekkolodd-inkl-200-83-khz-giver Simrad GO7 (3990,- hvis en kjøper C-Map) https://www.hocom.no/p/15136/simrad-go7-xsr?campaignCode=cmap Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
abbor Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Prisen på GO7 XSR er utrolig god, dette er et veldig bra kombiinstrument. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Jeg gikk også fra "hyttebåt" til hytte og de første årene brukte jeg nettbrett og Ipone på ribben. Veldig deilig å få skikkelig plotter på plass da jeg kjøpte min nye Nordkapp 550 Enduro for to år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Med skjærgårdsjeepen har jef alltid kjørt med kun mobil, eller ingenting. I tillegg hadde vi et gammelt ekkolodd. Skal du bruke båten til fiske er kartplotter og ekkolodd bra, hvis ikke tenker jeg det holder lenge med mobilen. Men er tydeligvis en av 12-åringene med godt syn, for jeg synes skjermen på iPhone er godt synlig i direkte sollys. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.