Guest Sverrejo Startet 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2020 På vår båt er det et grovfilter med to filtre med vannutskiller, vendbart slik at man velger det filteret man vil bruke. Jeg kjenner ikke til hvor lenge siden disse er byttet, og det bekymrer meg. Har forsøkt å løsne filterene uten å lykkes med det. Det bygger vel under min mistanke om at dette er modent for utbytte. Ser at selve filterholderen koster ca 3000. Hva bør jeg gjøre? Bruke mer makt å risikere at jeg bare knekker hele greia? Ser noen Racor filtre til pluss 3000 kroner, er det bedre å bytte til det? Tips mottas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Snakker du om den T nøkkelen på toppen av Racor filter som ikke vil løsne? Den som er merket med ring under? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Sverrejo Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Nei. Det filteret jeg har selges på Maritim under "filterholder". To filtre skrudd i holderen,sitter dønn fast Kommentar fra moderator: Fint om du kan oppgi link når du har slike spørsmål, antar at det er denne. Emnetittelen er derfor også mangelfull, kan redigeres innen 2 timer etter posting. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 (redigert) Der var filterholderen Redigert 13.Mai.2020 av Sverrejo Korreksjon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Frem med oljefilteravtrekker og maktbruk! Litt penetrerende olje på pakningen på toppen...et lite og tynt knivblad på gummipakningen, ikke metallet... så gir det seg til slutt vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Her er det bare å ta godt tak ja. Av skal det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havlengt Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Det er jo filteret som vil bli deformert, holdaren vil nok klara seg.. Mulig du bør demontera og ta heile stasen heim i skrustikka, men det viser seg fort. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Du kan jo slå en stor skrutrekker gjennom filteret. Jeg prøvde med filteravtrekker, men det var ikke nok. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
alfaalfa Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Hm, vel, jeg har fått problemer med nyere filter at metallet ikke er så tykt at en skrutrekker fungerer så godt. Det er bedre med en filteravtrekker av den typen med metallbånd rundt hele filteret for å fordele kreftene. Og heller vaske med fettfjerner på metallet på både avtrekker og filter og litt gummi imellom for friksjon og så ta i alt du kan. Med skrutrekkeren ble filteret delt... endte opp med å bruke stooor rørtantang på den litt stivere delen opp mot filterholderen - hjemme på skrustikka. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Jeg bruker denne på alt av filter som skal skrues av. Glipper den er det bare å vaske av filter og vektøy, så biter den som bare det. Aldri opplevd at jeg ikke har fått løst et filter/filterhus. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/universalapner-2000016986 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 (redigert) Den som GunR viser til er utrolig effektiv. God friksjon. Anbefales absolutt. De av metall har jeg opplevd bøyer seg under stor belastning. Redigert 14.Mai.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Balder.. Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Kjøp komplett ny filterenhet, koster ikke mange kronene. Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Klem og vri med en slik, så kommer den av, hel eller i deler. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/polygriptang/polygrip-stor-410-mm-2000036544 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Jeg bruker denne: Den er vedlig god til å få mye kraft på avdragingen. Du får den på biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/universalapner-2000016986 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.