Jump to content

Bavaria 32 sport med KAD32, motorer mangler turbotryk


Clasg

Recommended Posts

Jeg efterlyser input, da jeg er kørt tør for ideer til problemløsning:

 

Jeg har fået renoveret begge turboer på anerkendt turboværksted  i DK og monteret dem her i foråret.

(Stor tak til Windy37GM for en fin HOW-TO bytte turbo tråd :-)  )

 

Sidste sommer gik båden 24- 25 knob med 3400 o/min ved WOT, 

 

I dag gik den ca 26 knob og 3600 o/min ved WOT med de 2 nyrenoverede turboer.

Manometer viser 1,1 (SB motor) og 1,2 bar (BB motor) ved WOT (lidt større trykværdier end før renoveringen)

Bund og propeller er helt rene 

Luftfiltre og dieselfiltre er nye. 

Samlinger mellem turbo og intercooler er checket og OK.

Intercoolere er checket med endo-kamera og ser fine og rene ud (på luftsiden).

Vand frem/retur til intercooler er lunkent under kørsel.

Røykbegrenseren er testet og OK.

Kompressorerne kan trykke ca. 1,5 bar og når op til 1,7 bar lige inden den kobler ud ved ca 3100 o/min.

Båden skyder godt frem lige så snart kompressor kører, men accelerationen går meget langsomt  når kompressoren kobler ud.

 

Turboerne skal kunne trykke ca 1,6-1,7 bar ved WOT jfr. specifikationerne

WOT skal ligge på 3900-4000 O/min

Max speed skal være ca 30-31 knob

 

Jeg tror ikke på dieselpumpe problemer eller dyse problemer da motorerne jo nemt kommer op i omdrejninger ved hjælp af kompressorerne

 

Kan jeg have fået  leveret turboer, tilbage,  der ikke passer til motoren? 

Eller har forummets dygtige eksperter nogle andre bud som jeg overser?  

 

 

Redigert av Clasg
redigeret overskrift (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Uha, jeg har vist ramt et problem som ingen af de 81.178 brugere på BT kan løse :-) 

 

Nå, spøg til side.

I dag tog jeg så exhaust knæet af på SB motor og målte afstanden mellem turboladerens turbinehjul og huset til 1,40 mm

 

Er det ikke  for meget?

Er der nogen der har målene på dette spillerum for en ny turbolader, så jeg har en reference?

Link to post
  • 4 uker senere...

Opdatering:

Begge turboer blev byttet til helt nye. Det firma som havde renoveret de gamle turboer,  erkendte at de ved en fejl ikke fået sat nye "skørter" i afgangen, så spillerummet var for stort.  Som kompensation fik jeg 2 spritnye originale turboer: rigtig god service!!

 

Lige nu er situationen at jeg får 1,7 bar i ladetryk på BB motor ved 3750 o/m

På SB motor får jeg 1,4 bar i ladetryk og 3700 o/m

Farten er målt til 27 knob på GPS.

 

SB motor vibrerer en anelse mere en BB motor ved tomgang.

 

Jeg har checket forfilteret for utætheder ( falsk luft) men har ikke fundet noget.

Jeg har køre dyserens igennem fuelsystemet uden det hjalp.

Jeg har kontrolleret rørene mellem turbo og ladeluftkøler.

 

Næste forsøg på være:

1. checke fuelpumpe

2. kontrollere kompression

3. overhale dyser

 

Kan det være WOT skruen der har stået forkert i alle bådens 15 år ?

Andre forslag?

IMG_5779.JPG

Link to post

Jeg  har checket omdrejningstællerne op mod et Tachometer, som målte  direkte på forreste svinghjul, så det skulle gerne blive korrekt målt :-)

Jeg kender korrektionen  og ved 3.500 o/min viser mine omdrejningstællere ca  100 o/min for lidt i forhold til tachometeret 

Redigert av Clasg (see edit history)
Link to post

Jeg har lige taget et par billeder af hvordan jeg har målt turbotrykket.

Pris i alt ca. 500,- 

1 stk udtag på motorens indsugningsmanifold:

Jeg købte den originale overgang fra Volvo 949402 til 42 kr.

 

53258238_Mler05.jpg.55533ab83eff8d8537de7a60a784a79b.jpg

 

 

Overgang fra trykluftkobling til armeret slange:  

1312417945_Mler03.jpg.ea7a82b0efff3bfcf307195438a8939d.jpg

 

 

Overgang fra armeret trykluftslange til den tynde plastslange som leveres med manometeret:

Bemærk at jeg har sat et stykke hård plastbøsning ind i den den tynde plastslange som støtte ved presningen:

Jeg skar det af den 3-vejs kobling som blev leveret med manometeret: 

280677503_Mler04.jpg.ea8f4372d49c9a8eb5df2e6e493dd091.jpg

 

 

Biltemas turbo manometer:

Jeg lod det sidde i indpakningen, og fæstnede det til kopholderen med en sejsing, så var det nemmere at holde styr på, under sejlads, og nemt at afmontere igen: 

1874149570_Mler01.jpg.dd529e9797f8e5659f261ba184270e9e.jpg

 

 

 

 

Måler02.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...