Clasg Startet 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2020 (redigert) Jeg efterlyser input, da jeg er kørt tør for ideer til problemløsning: Jeg har fået renoveret begge turboer på anerkendt turboværksted i DK og monteret dem her i foråret. (Stor tak til Windy37GM for en fin HOW-TO bytte turbo tråd :-) ) Sidste sommer gik båden 24- 25 knob med 3400 o/min ved WOT, I dag gik den ca 26 knob og 3600 o/min ved WOT med de 2 nyrenoverede turboer. Manometer viser 1,1 (SB motor) og 1,2 bar (BB motor) ved WOT (lidt større trykværdier end før renoveringen) Bund og propeller er helt rene Luftfiltre og dieselfiltre er nye. Samlinger mellem turbo og intercooler er checket og OK. Intercoolere er checket med endo-kamera og ser fine og rene ud (på luftsiden). Vand frem/retur til intercooler er lunkent under kørsel. Røykbegrenseren er testet og OK. Kompressorerne kan trykke ca. 1,5 bar og når op til 1,7 bar lige inden den kobler ud ved ca 3100 o/min. Båden skyder godt frem lige så snart kompressor kører, men accelerationen går meget langsomt når kompressoren kobler ud. Turboerne skal kunne trykke ca 1,6-1,7 bar ved WOT jfr. specifikationerne WOT skal ligge på 3900-4000 O/min Max speed skal være ca 30-31 knob Jeg tror ikke på dieselpumpe problemer eller dyse problemer da motorerne jo nemt kommer op i omdrejninger ved hjælp af kompressorerne Kan jeg have fået leveret turboer, tilbage, der ikke passer til motoren? Eller har forummets dygtige eksperter nogle andre bud som jeg overser? Redigert 13.Mai.2020 av Clasg redigeret overskrift (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Bumper lige mit spørgsmål igen. Er der nogen der har oplevet tilstoppede eksos pipes på KAD motorer med DPE drev, og som har givet de symptomer jeg oplever? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Uha, jeg har vist ramt et problem som ingen af de 81.178 brugere på BT kan løse :-) Nå, spøg til side. I dag tog jeg så exhaust knæet af på SB motor og målte afstanden mellem turboladerens turbinehjul og huset til 1,40 mm Er det ikke for meget? Er der nogen der har målene på dette spillerum for en ny turbolader, så jeg har en reference? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Opdatering: Begge turboer blev byttet til helt nye. Det firma som havde renoveret de gamle turboer, erkendte at de ved en fejl ikke fået sat nye "skørter" i afgangen, så spillerummet var for stort. Som kompensation fik jeg 2 spritnye originale turboer: rigtig god service!! Lige nu er situationen at jeg får 1,7 bar i ladetryk på BB motor ved 3750 o/m På SB motor får jeg 1,4 bar i ladetryk og 3700 o/m Farten er målt til 27 knob på GPS. SB motor vibrerer en anelse mere en BB motor ved tomgang. Jeg har checket forfilteret for utætheder ( falsk luft) men har ikke fundet noget. Jeg har køre dyserens igennem fuelsystemet uden det hjalp. Jeg har kontrolleret rørene mellem turbo og ladeluftkøler. Næste forsøg på være: 1. checke fuelpumpe 2. kontrollere kompression 3. overhale dyser Kan det være WOT skruen der har stået forkert i alle bådens 15 år ? Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Forskellen mellem den helt ny turbo og den "renoverede" 1,4 - 1,5 mm i mellemrum på den "renoverede". Under 0,4 mm på den helt nye turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Trykket ditt høres riktig ut nå med nye turboer. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Clasg Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 (redigert) Ikke helt. Jeg mangler stadigvæk at SB motor kommer op fra 1,4 bar til 1,6 bar :-) Det kan vel ikke skade at skrue WOT skruen 1 - 1,5 omdrejninger Redigert 24.Juni.2020 av Clasg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 har du styr på om dine omdrejningstællere viser korrekt, jeg har selv lidt udfordringer da der sidder en uoriginal generator på min SB motor hvilket giver lidt forkerte målinger. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 (redigert) Jeg har checket omdrejningstællerne op mod et Tachometer, som målte direkte på forreste svinghjul, så det skulle gerne blive korrekt målt :-) Jeg kender korrektionen og ved 3.500 o/min viser mine omdrejningstællere ca 100 o/min for lidt i forhold til tachometeret Redigert 24.Juni.2020 av Clasg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Har du haft ladeluftkølere ude ,jeg har renset mine i vinter jeg fik fortalt der kan være en del modstand i dem hvis de ikke er helt rengjort Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Nej, de har ikke været ude til rensning. Jeg inspicerede dem på luftsiden med et endoskop, gennem tilgangen fra Turboen, og de så fine ud med god gennemgang. Men de skal da undersøges nærmere og renses til vinter, tænker jeg Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Mine røg bare i en murespand fyldt med benzin natten over så var de rene Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Jeg har lige taget et par billeder af hvordan jeg har målt turbotrykket. Pris i alt ca. 500,- 1 stk udtag på motorens indsugningsmanifold: Jeg købte den originale overgang fra Volvo 949402 til 42 kr. Overgang fra trykluftkobling til armeret slange: Overgang fra armeret trykluftslange til den tynde plastslange som leveres med manometeret: Bemærk at jeg har sat et stykke hård plastbøsning ind i den den tynde plastslange som støtte ved presningen: Jeg skar det af den 3-vejs kobling som blev leveret med manometeret: Biltemas turbo manometer: Jeg lod det sidde i indpakningen, og fæstnede det til kopholderen med en sejsing, så var det nemmere at holde styr på, under sejlads, og nemt at afmontere igen: Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 @Clasg takk ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.