Comforthe
God morgen båtfolk.
Jeg er lei av å legge ut 300W med solceller etter behov og har gått til anskaffelse av et 200W panel som måler 158 x 81 cm, for fast installasjon. Se bildet; Tanken var å montere panelet flatt og på tvers bak taklukene, hevet noen cm opp slik at lukene kan skli under panelet ved åpning. Det jeg er litt usikker på er hvordan jeg skal feste det. Jeg tenkte å få laget enkle vinkelbraketter som skrus fast i rammen til panelet slik at det får "føtter". Brakettene skrus deretter ned i taket. Eventuelt har jeg kommet frem til at rustfrie hengsler også kan fungere bra. Jeg har da et par spørsmål:
Jeg syntes ofte gelcoat sprekker når jeg skrur ned i båten, hvordan unngår jeg dette? Hjelper det hvis jeg for-borer og bruker en forsenker til å fjerne gelcoat der jeg skal skru i skruen?
Alternativt, og da ingenting varer evig, kommer jeg bedre ut av dette ved å feks lime fast føttene med Tec7 eller liknende? Da slipper jeg hull og jeg antar jeg klarer å fjerne restene hvis panelet en gang skal vekk. Dog litt usikker på om dette sitter godt nok.
Jeg antar jeg ikke er den eneste som har hatt denne problemstillingen da mange båter med hardtop har liknende layout. Setter veldig pris på bilder dersom noen har en installasjon de er fornøyd med.