Jump to content

Innstøping av dreneringsrør i båt

S/Y Sprøyt

Recommended Posts

Hei båtfolk,

Jeg driver et større reparasjonsarbeid på båten, og må støpe en ny tverrgående avstiver under dørken. Kjernen blir i mycell, mens styrken kommer fra fire lag 900g glassfiber over. Det blir derfor en nivåheving på glassfiberen under dørken, i områdene på begge sider av avstiveren.

Så problemet: jeg må sørge for to hull til vanndrenering gjennom avstiveren og ned mot kjølsvin. Jeg har lite lyst til å bore gjennom avstiveren etter at støpen har satt seg, og antar derfor det vil være fornuftig å støpe inn to rør. Utfordringen er at rørene blir lange (ettersom duken som skal legges fører til gradvis nivåheving på glassfiberen i området rundt avstiveren) og dermed utfordrende å rense - men det kan vel løses med rensefjær. 

Så spørsmålet: Hvilken type rør ville dere valgt? Dimensjonen må være relativt liten (ser for meg 8mm). Det bør tåle (i verste fall) sjøvann og guffe over tid. Er plastrør forsterket med glassfiber og epoxy en løsning?

Knude skrev 22 minutter siden:

Selv borer jeg opp hull etter ferdig støp for drenering. Bruker pvc rør eller for små hull kopper rør. Limt inn med en tette masse. Sørger for at det blir tett inn i strukturen.

Er det ikke lurt å mette strukturen med tettningsmasse før røret blir satt inn, og deretter tette rundt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...