S/Y Sprøyt Startet 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2020 Hei båtfolk, Jeg driver et større reparasjonsarbeid på båten, og må støpe en ny tverrgående avstiver under dørken. Kjernen blir i mycell, mens styrken kommer fra fire lag 900g glassfiber over. Det blir derfor en nivåheving på glassfiberen under dørken, i områdene på begge sider av avstiveren. Så problemet: jeg må sørge for to hull til vanndrenering gjennom avstiveren og ned mot kjølsvin. Jeg har lite lyst til å bore gjennom avstiveren etter at støpen har satt seg, og antar derfor det vil være fornuftig å støpe inn to rør. Utfordringen er at rørene blir lange (ettersom duken som skal legges fører til gradvis nivåheving på glassfiberen i området rundt avstiveren) og dermed utfordrende å rense - men det kan vel løses med rensefjær. Så spørsmålet: Hvilken type rør ville dere valgt? Dimensjonen må være relativt liten (ser for meg 8mm). Det bør tåle (i verste fall) sjøvann og guffe over tid. Er plastrør forsterket med glassfiber og epoxy en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 (redigert) Selv borer jeg opp hull etter ferdig støp for drenering. Bruker pvc rør eller for små hull kopper rør. Limt inn med en tette masse. Sørger for at det blir tett inn i strukturen. Redigert 14.Mai.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
TrikkerN Lønning Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Knude skrev 22 minutter siden: Selv borer jeg opp hull etter ferdig støp for drenering. Bruker pvc rør eller for små hull kopper rør. Limt inn med en tette masse. Sørger for at det blir tett inn i strukturen. Er det ikke lurt å mette strukturen med tettningsmasse før røret blir satt inn, og deretter tette rundt? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Sprøyt Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Takk @Knude - vil kopperrørene være motstandsdyktige over tid? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.