Finnmarkingen Startet 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2020 Jeg lurer på om noen har veldig god kjennskap til forgassere på overnevnte motorer. Det eneste som skal være forskjell på F50 og F60 er forgasserne. Men hva er det som er forskjellig? Er det helt andre forgassere eller er det bare litt større boring på F60? Som dere ser på bilde så er det 2 innsnevringer i forgasseren. Diameteren der spjeldet står er det samme som diameteren på innsuget på motoren. Er det bare å dreie opp forgasserne og så dyse om litt å få 60hk? Eller er man tvunget til å bytte forgasserne? Å øke diameteren med et par millimeter gir nesten 20% større kvadrat på innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Finnmarkingen skrev for 1 time siden: Det eneste som skal være forskjell på F50 og F60 er forgasserne. kommer an på årsmodell - første årene hadde F50 mindre sylindervolum. Men husker ikke når F50 også fikk 996cc blokka Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Finnmarkingen Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 ivar skrev for 2 timer siden: kommer an på årsmodell - første årene hadde F50 mindre sylindervolum. Men husker ikke når F50 også fikk 996cc blokka Ja du har helt rett i det, ser ut for at min er så gammel at den har 935 ccm. Da er det bare å glemme å få den opp i 60HK regner jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 antakelig, og heller konsentrere deg om å få maks ut av de 50 hestene du har (mens du sparer til F70 ) hvaslags båt og hvaslags toppturtll har du? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Uansett om det her dreier seg om en større cc motor mellom de 2 modellene så var det en fryktelig inneffektiv forgasser, har aldri sett en så "nedtrimmende" forgasser, det er jo full brems på innkommende luft, det vil også dannes en uheldig turbulens. Du har rett i % tallene du oppgir, den motoren ville øke mye i effekt med en jevn boring som du også selv nevner, det vil gi fryktelig mye høyere venturie hastighet/bedre forstøving/bedre kraftigere forbrenning å mere luft til motor. Jeg vet ikke om det er forskjell på borring/cc på de 2 nevnte modellene, men ut fra forgasser ser jeg ikke bort fra att det kan ligge 10hk der hvis hoveddyse er lik men forgasserborring er ulik, du får da mindre effekt pga mindre luft + en forsterkende effekt ved att motor går svært fett pga større dyse enn luftmengden tilsier. Har dreid ut å omformet venturien tresiffret antall forgassere så vet hva resultatet er i en bremsbenk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 .. kan det tenkes at de har gått for en restriktiv forgasser for å få bedre gasshastighet og dreiemoment på lavere turtall? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Finnmarkingen Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Balder.. skrev 22 minutter siden: Uansett om det her dreier seg om en større cc motor mellom de 2 modellene så var det en fryktelig inneffektiv forgasser, har aldri sett en så "nedtrimmende" forgasser, det er jo full brems på innkommende luft, det vil også dannes en uheldig turbulens. Du har rett i % tallene du oppgir, den motoren ville øke mye i effekt med en jevn boring som du også selv nevner, det vil gi fryktelig mye høyere venturie hastighet/bedre forstøving/bedre kraftigere forbrenning å mere luft til motor. Jeg vet ikke om det er forskjell på borring/cc på de 2 nevnte modellene, men ut fra forgasser ser jeg ikke bort fra att det kan ligge 10hk der hvis hoveddyse er lik men forgasserborring er ulik, du får da mindre effekt pga mindre luft + en forsterkende effekt ved att motor går svært fett pga større dyse enn luftmengden tilsier. Har dreid ut å omformet venturien tresiffret antall forgassere så vet hva resultatet er i en bremsbenk. Jeg har en eldre modell av F50på 935 ccm. Den nyere modellen har 996 ccm, og der har 50 og 60 hk samme blokk. Men ut i fra det du nevner her, så skal jeg dreie opp venturien og på den måten få økt effekten. Når du har dreid opp forgasserene har du da dyse om, eller har du beholdt orginal dysa? Regner med at man må litt opp? Hva er din erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Finnmarkingen Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 ivar skrev for 1 time siden: antakelig, og heller konsentrere deg om å få maks ut av de 50 hestene du har (mens du sparer til F70 ) hvaslags båt og hvaslags toppturtll har du? Har en Yamarin 490 som jeg holder på å pusse opp. Motor og båt er kjøpt hver for seg, så jeg har ikke hadd anledning til å prøve hverken motor eller båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Ofte så er det samme dyse, de får da ekstra effekt av plomberingen, men sjekk så du er sikker på att det er samme cc på begge å det med dysestørrelse. Jeg kjenner ikke den spesefikke motoren men kjenner igjen måten å gjøre en slik plombering på. En slik brems i forgasser vil aldri kunne gi noen fordeler, kun dårligere fløde. Ett annet eksempel på plombering/nedtrimming er Johnson/Evinrude 90/115, jeg bestemte meg å finne ut av var da jeg hadde Johnson 115, demonterte da en 90hk og en 115hk for å finne ut hvor de 25 hestene var da det ikke var mulig å finne det via delenummer, fant ut hvordan det hang i hop. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmarkingen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Balder.. skrev for 21 timer siden: Ofte så er det samme dyse, de får da ekstra effekt av plomberingen, men sjekk så du er sikker på att det er samme cc på begge å det med dysestørrelse. Jeg kjenner ikke den spesefikke motoren men kjenner igjen måten å gjøre en slik plombering på. En slik brems i forgasser vil aldri kunne gi noen fordeler, kun dårligere fløde. Ett annet eksempel på plombering/nedtrimming er Johnson/Evinrude 90/115, jeg bestemte meg å finne ut av var da jeg hadde Johnson 115, demonterte da en 90hk og en 115hk for å finne ut hvor de 25 hestene var da det ikke var mulig å finne det via delenummer, fant ut hvordan det hang i hop. Lagde meg en jigg, og spente opp forgasseren. Gikk ikke helt som planlagt kan man si. :D Den er svært tynnvegget, hadde tålt å fjerne det ene trinnet, men ikke det andre kan jeg fastslå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 porting av forgasser for max flow Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Auau, du skulle nok gått på litt mer forsiktig (( Men fort gjort att "mye vil ha mere".... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 da får det bli no' sånt istedet https://www.ebay.com/itm/Yamaha-60-HP-Carbs-Carburetors-F60-4-Stroke-2002/264707479465?hash=item3da1cb97a9:g:~goAAOSw8NNen1CV Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Finnmarkingen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Balder.. skrev 1 time siden: Auau, du skulle nok gått på litt mer forsiktig (( Men fort gjort att "mye vil ha mere".... Tok akkurat så mye at jeg fikk bort begge kantene. Shit happens, må bare finne en annen forgasser :) Sitér dette innlegget Link to post
Finnmarkingen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 ivar skrev 25 minutter siden: da får det bli no' sånt istedet https://www.ebay.com/itm/Yamaha-60-HP-Carbs-Carburetors-F60-4-Stroke-2002/264707479465?hash=item3da1cb97a9:g:~goAAOSw8NNen1CV Vet ikke om den forgasser rekka passer på denne motoren. Hadde jeg hadd 996 ccm motoren så hadde det passet. Men takk for tipset :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 litt dyrt å kjøpe noe man ikke er sikker på passer.. Men om jeg ikke husker feil så er hovedforskjellen på 935 og 996 blokka slaglengden på veiva - vil tro mye er likt ellers ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Finnmarkingen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 ivar skrev for 5 timer siden: litt dyrt å kjøpe noe man ikke er sikker på passer.. Men om jeg ikke husker feil så er hovedforskjellen på 935 og 996 blokka slaglengden på veiva - vil tro mye er likt ellers ... Ja mye mulig. Egentlig veldig vanskelig å finne skikkelige svar på nettet, å den motoren jeg har er så gammel at ingen husker noe større om den. Får se hva jeg gjør, kanskje jeg like greit fikse den forgasseren jeg ødela :) Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Ja, ny lik forgasser er nok beste løsning. Å dreie ut venturie i forgasser gir ikke økt lufthastiget, tvert i mot så blir hastighet forbi hovedyse/blanderør etter venturie lavere. Grunnen til at innsnevring er der, er for og lage undertrykk etter venturie slik at bensin fra flotørkammer blir dratt opp i blanderør og forstøves. Uten venturie vil ikke prinsippet virke. Noen har nevnt at det er bare og Borre opp. Dette er helt feil. Luft hastighet blir mindre ved samme volum når man øker diameter på et rør. ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 cmb skrev for 2 timer siden: Ja, ny lik forgasser er nok beste løsning. Å dreie ut venturie i forgasser gir ikke økt lufthastiget, tvert i mot så blir hastighet forbi hovedyse/blanderør etter venturie lavere. Grunnen til at innsnevring er der, er for og lage undertrykk etter venturie slik at bensin fra flotørkammer blir dratt opp i blanderør og forstøves. Uten venturie vil ikke prinsippet virke. Noen har nevnt at det er bare og Borre opp. Dette er helt feil. Luft hastighet blir mindre ved samme volum når man øker diameter på et rør. ? Helt korrekt, hastigheten blir mindre men luftvolum inn i motor øker, når forgasser borres ut med jevn diam rett gjenom må det vanligvis gås opp på dysing fordi venturie hastigheten går ned å suget blir dermed dårligere. Uansett...større forgasser med rett dysing gir på alle std motorer økt effekt i større eller mindre grad. Det ideelle er å øke innløpet/inngangen på forgasseren for så å beholde samme diam ved nåldyse, utløpet på forgasser dreies identisk med innløp/inngangen, det er det mest effektive, du får da en svært effektiv forgasser med ekstremt høy venturiehastighet som gir svært god forstøving, det var det jeg gjorde på løpsmotorene, men det kreves da litt mer avansert utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmarkingen Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 cmb skrev for 4 timer siden: Ja, ny lik forgasser er nok beste løsning. Å dreie ut venturie i forgasser gir ikke økt lufthastiget, tvert i mot så blir hastighet forbi hovedyse/blanderør etter venturie lavere. Grunnen til at innsnevring er der, er for og lage undertrykk etter venturie slik at bensin fra flotørkammer blir dratt opp i blanderør og forstøves. Uten venturie vil ikke prinsippet virke. Noen har nevnt at det er bare og Borre opp. Dette er helt feil. Luft hastighet blir mindre ved samme volum når man øker diameter på et rør. ? Jeg vet hvorfor venturien er der :) Men jeg vet også at det er mulig å øke motoreffekten ved å bore opp forgasserne. Hele venturien forsvinner ikke selv om man fjerner 2 mm i forgasseren. Trur jeg i første omgang skal lage meg ei hylse som jeg limer fast med loctite i den ødelagte forgasseren. Og så dreier jeg opp de andre til samme diameter som innvendig diameter av hylsa blir. Å går alt det der til helvette så får jeg skaffe meg nye forgassere :) Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Du fikser det med hylse. Ikke glem venturie? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.