Anders Ø Startet 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2020 Hei folkens, Vi er i kjøpemodus for ny båt. Det må bli bruktkjøp, men skipper'n med 10 tommeltotter er grunnleggende skeptisk til eldre påhengsmotorer. Vi vurderer derfor å erstatte motor med ny på direkten. Så... Hva kan anslagsvis bruktverdi av en Yamaha F100 2003-mod med gangtid < 200 timer være? En eier siste 15 år, vinterlagret inne. Tilsynelatende pen. Mvh, Anders Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 4taktere fra tidlig 2000 tall er veldig utsatt for korrosjon. Ta en titt på finn.no og du vil se uhyggelig mange fra denne tiden som selges i deler pga dette. I mitt hode er prisen 1500kr, helt til motor er skilt fra stammen for inspeksjon. Deretter kan den bli verdt betydelig mer om den er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Ø Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Jeg følger den logikken, og det er også grunnen til at vi er innstilt på ny motor. På FINN finner jeg knapt noen priseksempler på Yamaha fra tidlig 2000-tall. En optimist kunne jo tolke det slik at Yamaha'ene fra den tida fortsatt sviver rundt... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Alt fra 15 til 40 000kr. Som @Fjordland sier så er disse utsatt for korrosjon, men 1500kr er helt på tryne og si. Bare girhus, powertrim, deksler er verdt 10-15x så mye som pris anslaget til Fjordland Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Vrakpanten vil alltid være 1500 i mitt hode? Men ja, noe deler kan nok brukes Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 I 2015 byttet jeg inn en 2005mod 50hk Yamaha 4T mot en ny Yamaha 70hk hos forhandler. Måtte betale et mellomlegg på 50.000kr. Ny 70kh kostet vel opp mot 90.000kr, så de vurderte mao at motoren hadde betydelig restverdi. Har hatt flere Yamaha 4T fra 2000 tallet. Aldri vært et feilslag eller tegn til korrosjon. Den motoren din kan sikkert gå 10år til uten problemer, så lenge den blir brukt jevnlig og får godt vedlikehold. Eneste som hadde bekymret meg litt var en lave gangtiden <200t, men derom den er godt vedlikeholdt trenger ikke det være noen problem.. Verdien på båten øker langt mindre enn utgiftene ved ny motor, så motorbytte kan bli dyrt.. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Anders Ø skrev for 1 time siden: En optimist kunne jo tolke det slik at Yamaha'ene fra den tida fortsatt sviver rundt... ;-) Det er nok helt riktig... Sitér dette innlegget Link to post
Anders Ø Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 R.O skrev 30 minutter siden: Verdien på båten øker langt mindre enn utgiftene ved ny motor, så motorbytte kan bli dyrt.. Det taler jo for å la det stå til med gammel motor. Vi får kjenne litt på magefølelsen etter prøvekjøring. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Anders Ø skrev 1 time siden: Det taler jo for å la det stå til med gammel motor. Vi får kjenne litt på magefølelsen etter prøvekjøring. Jeg ville spart de pengene og kjørt med den gamle til den sa takk for seg. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
jerognal Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 ER anoder i blokken skiftet jevnlig så har den ikke korrosjon. Er på min 2. F50. Den første var korrodert i filler i adapterplate og hadde null anoder. Den jeg har nå er like gammel. Har hatt jevnlig service med gode anoder hele veien. Null korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Ø Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Hei alle, Takk for gode vurderinger. Konklusjonen min er at jeg må finne en motor som er godt vedlikeholdt, og la det stå til så lenge det går. Vi innlendinger er jo glade i ferskvann, og det kan jo tenkes at det dukker opp noe som kun er ferskvannskjørt. Det bør hjelpe en hel del mht risiko for korrosjon? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Fikk i høst et tilbud på innbytte av en 2007-model Suzuki 90hk i bytte med en helt nt 115hk Suzuki ferdig montert inkl ny gass og girwire til et mellomlegg på 70.000. Pris på en ny 115hk Suzuki er 115.000 hos f.eks Bakken Motor. Med andre ord kan man få en overraskende god pris på en eldre motor. Nå er båten med motor solgt og var overrasket over stor respons og salg til annonsert pris. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.