Jump to content

Yamaha F100 2003-mod, 200t, bruktverdi?

Anders Ø

Recommended Posts

Hei folkens,

Vi er i kjøpemodus for ny båt. Det må bli bruktkjøp, men skipper'n med 10 tommeltotter er grunnleggende skeptisk til eldre påhengsmotorer. Vi vurderer derfor å erstatte motor med ny på direkten.

Så... Hva kan anslagsvis bruktverdi av en Yamaha F100 2003-mod med gangtid < 200 timer være? En eier siste 15 år, vinterlagret inne. Tilsynelatende pen.

Mvh,
Anders

I 2015 byttet jeg inn en 2005mod 50hk Yamaha 4T mot en ny Yamaha 70hk hos forhandler. Måtte betale et mellomlegg på 50.000kr. Ny 70kh kostet vel opp mot 90.000kr, så de vurderte mao at motoren hadde betydelig restverdi.

Har hatt flere Yamaha 4T fra 2000 tallet. Aldri vært et feilslag eller tegn til korrosjon. Den motoren din kan sikkert gå 10år til uten problemer, så lenge den blir brukt jevnlig og får godt vedlikehold.  Eneste som hadde bekymret meg litt var en lave gangtiden <200t, men derom den er godt vedlikeholdt trenger ikke det være noen problem..  Verdien på båten øker langt mindre enn utgiftene ved ny motor, så motorbytte kan bli dyrt..

Hei alle,

Takk for gode vurderinger. Konklusjonen min er at jeg må finne en motor som er godt vedlikeholdt, og la det stå til så lenge det går.

Vi innlendinger er jo glade i ferskvann, og det kan jo tenkes at det dukker opp noe som kun er ferskvannskjørt. Det bør hjelpe en hel del mht risiko for korrosjon?

Fikk i høst et tilbud på innbytte av en 2007-model Suzuki 90hk i bytte med en helt nt 115hk Suzuki  ferdig montert inkl ny gass og girwire til et mellomlegg på 70.000.  Pris på en ny 115hk Suzuki er 115.000 hos f.eks Bakken Motor. Med andre ord kan man få en overraskende god pris på en eldre motor. Nå er båten med motor solgt  og var overrasket over stor respons og salg til annonsert pris.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...