37fot Startet 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2020 Har en båt med to motorer hvor jeg har problemer med utllading av start batteri. Har noen en god løsning for dette og eventuelt et koblingsskjema. Dette er en båt med to kad42 med en dynamo på hver. Har et batteri(1×142a) for start av styrbord motor og 2 batteri for babord motor, samt forbruk(2×142a). Batteri er alle av dual type. Håper noen har en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Jeg har jobbet mye med ladingen hos meg med to KAD32 og to separate startbatterier og en forbruksbank (totalt tre banker). Jeg regner med at det er den banken med forbruk som går tom. Den enkle løsningen der kan være å sette inn "dings" (som jeg ikke finner på nettet nå) som kutter strømmen når batteriet er under et visst nivå. Jeg tror det beste ville være å lage tre banker. En til hver start og en forbruksbank. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Dreamer Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Det enkle er ofte det beste. Jeg har to batteribanker, en for start av begge motorene, og en for forbruk. De to bankene lades av hver sin motor. I tillegg har hjelpemotoren eget startbatteri og egen dynamo. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Dette er et minefelt med mye smak og behag. Anbefaler Ingars innlegg fra 2006 som står seg godt ennå! _Jeg_ ville hatt felles lading fra begge dynamoer til en felles startbank og en forbruksbank - skilt med FET ladeskille og en nødbryter for start fra forbruksbank. Nedtapping av startbatteri i dagens opplegg skal ikke skje, men umulig å gi noe svar på uten en nærmere beskrivelse av anlegget (ladeskille, hovedbrytere, og mulige ‘brokoplinger’ ved ettermontering av utstyr feks). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.