
ebonita
Detta är ett komplext problem som beror av generatorkapacitet, batterikapacitet, batterikondition, förbrukning, temperatur mm.
I början under bulkfasen så producerar generatorn så mycket den kan, dvs det som överstiger den aktuella förbrukningen går till batterierna.
I denna fas har varvtal samt generatorns maxeffekt och värmetålighet betydelse.
Beroende på batterikapaciteten och hur friska batterierna är så kommer sedan spänningen att nå 14,3 volt och generatorn reglerar ner för att hålla denna spänning. Kallas absortionsfasen. Hur mycket batterierna laddas då beror på hur stor batteribanken är och hur friska batterierna är. Större batteribank och friskare batterier tar emot mer ström. Men strömmen sjunker under denna fas så det är omöjligt att säga specifikt hur många amperetimmar som kommer in i batterierna. Men laddningen går allt långsammare och det tar lååång tid att fulladda batterier.
Mest nytta av motorkörning har man de första timmarna, sedan blir det mest onödigt oväsen.
Därför är en solcellslösning fördelaktig förutsatt att man har solceller som ger mer än man förbrukar.
Om solen lyser så kan dom ju bidra under många timmar per dag och i synnerhet kanske efter ett par timmar med motorladdning.
Second best för att ha mycket amperetimmar till förfogande är en STOR batteribank.
Eller konvertera till litiumbatterier, dom har bättre strömaptit.
Men här kanske Jörg Becker och andra strömexperter här på forumet kan komplettera. Möjligen kan en 'intelligent' regulator jaga in ström lite fortare?