Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Havelle skrev 27 minutter siden:

@zooper Std. bly er vel 50%,  noen AGM og gel typer kan vel tappes ned til 30%.

 

@Mouche: Et lithiumbatteri på 100 ah, har nærmere 100ah tilgjengelig du kan bruke. På et blybatteri kan man maks bruke 50% før man må lade.

 

Så, da kan vi si at siden det krever veldig mye lading de siste 20% at man ofte ikke har mer enn 80% på batteriet. Har man et blybatteri vil du i praksis bare ha 30% av oppgitt kapasitet tilgjengelig (50% på en veldig god dag med landstrøm over natta eller flere timer med motring). Med noen AGM og Gel (gir 10-20% mer) så har du da altså opp mot 40-50% på en vanlig dag, og 60-70% på en super dag. Mens med Lithium, ja da har du 100% på en helt ordinær dag. Med andre ord, du må kjøpe 3 blybatterier for å få like mye guffe som i ett lithiumbatteri med samme oppgitte kapasitet.

 

Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Det er i alle fall bra for ryggen når du skal bytte batterier på 150 Ah hver.

 

Med 100 Ah oppgitt kapasitet på batteriet  blir den virkelig tilgjengelige kapasiteten (på en ordinær dag med lading):

  • Lithium = 100Ah
  • AGM/Gel = 40-50Ah
  • Bly = 30Ah

 

... og det er noe å tenke på

zooper

zooper

Havelle skrev 26 minutter siden:

@zooper Std. bly er vel 50%,  noen AGM og gel typer kan vel tappes ned til 30%.

 

@Mouche: Et lithiumbatteri på 100 ah, har nærmere 100ah tilgjengelig du kan bruke. På et blybatteri kan man maks bruke 50% før man må lade.

 

Så, da kan vi si at siden det krever veldig mye lading de siste 20% at man ofte ikke har mer enn 80% på batteriet. Har man et blybatteri vil du i praksis bare ha 30% av oppgitt kapasitet tilgjengelig (50% på en veldig god dag med landstrøm over natta eller flere timer med motring). Med noen AGM og Gel (gir 10-20% mer) så har du da altså opp mot 40-50% på en vanlig dag, og 60-70% på en super dag. Mens med Lithium, ja da har du 100% på en helt ordinær dag. Med andre ord, du må kjøpe 3 blybatterier for å få like mye guffe som i ett lithiumbatteri med samme oppgitte kapasitet.

 

Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Det er i alle fall bra for ryggen når du skal bytte batterier på 150 Ah hver.

 

Med 100 Ah oppgitt kapasitet på batteriet  blir den virkelig tilgjengelig kaapsiteten (på en ordinær dag med lading):

  • Lithium = 100Ah
  • AGM/Gel = 40-50Ah
  • Bly = 30Ah

 

 

zooper

zooper

Havelle skrev 26 minutter siden:

@zooper Std. bly er vel 50%,  noen AGM og gel typer kan vel tappes ned til 30%.

 

@Mouche: Et lithiumbatteri på 100 ah, har nærmere 100ah tilgjengelig du kan bruke. På et blybatteri kan man maks bruke 50% før man må lade.

 

Så, da kan vi si at siden det krever veldig mye lading de siste 20% at man ofte ikke har mer enn 80% på batteriet. Har man et blybatteri vil du i praksis bare ha 30% av oppgitt kapasitet tilgjengelig (50% på en veldig god dag med landstrøm over natta eller flere timer med motring). Med noen AGM og Gel (gir 10-20% mer) så har du da altså opp mot 40-50% på en vanlig dag, og 60-70% på en super dag. Mens med Lithium, ja da har du 100% på en helt ordinær dag. Med andre ord, du må kjøpe 3 blybatterier for å få like mye guffe som i ett lithiumbatteri med samme oppgitte kapasitet.

 

Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Det er i alle fall bra for ryggen når du skal bytte batterier på 150 Ah hver.

 

Med 100 Ah oppgitt kapasitet på batteriet  blir den virkelig tilgjengelig kapsiteten (på en ordinær dag med lading):

  • Lithium = 100Ah
  • AGM/Gel = 40-50Ah
  • Bly = 30Ah

 

 

zooper

zooper

Havelle skrev 26 minutter siden:

@zooper Std. bly er vel 50%,  noen AGM og gel typer kan vel tappes ned til 30%.

 

@Mouche: Et lithiumbatteri på 100 ah, har nærmere 100ah tilgjengelig du kan bruke. På et blybatteri kan man maks bruke 50% før man må lade.

 

Så, da kan vi si at siden det krever veldig mye lading de siste 20% at man ofte ikke har mer enn 80% på batteriet. Har man et blybatteri vil du i praksis bare ha 30% av oppgitt kapasitet tilgjengelig (50% på en veldig god dag med landstrøm over natta eller flere timer med motring). Med noen AGM og Gel (gir 10-20% mer) så har du da altså opp mot 40-50% på en vanlig dag, og 60-70% på en super dag. Mens med Lithium, ja da har du 100% på en helt ordinær dag. Med andre ord, du må kjøpe 3 blybatterier for å få like mye guffe som i ett lithiumbatteri med samme oppgitte kapasitet.

 

Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Det er i alle fall bra for ryggen når du skal bytte batterier på 150 Ah hver.

 

Med 100 Ah oppgitt kapasitetpå batteriet  blir den virkelig tilgjengelig kapsiteten (på en ordinær dag med lading):

  • Lithium = 100Ah
  • AGM/Gel = 40-50Ah
  • Bly = 30Ah

 

 

zooper

zooper

Havelle skrev 23 minutter siden:

@zooper Std. bly er vel 50%,  noen AGM og gel typer kan vel tappes ned til 30%.

 

@Mouche: Et lithiumbatteri på 100 ah, har nærmere 100ah tilgjengelig du kan bruke. På et blybatteri kan man maks bruke 50% før man må lade.

 

Så, da kan vi si at siden det krever veldig mye lading de siste 20% at man ofte ikke har mer enn 80% på batteriet. Har man et blybatteri vil du i praksis bare ha 30% av oppgitt kapasitet tilgjengelig (50% på en veldig god dag med landstrøm over natta eller flere timer med motring). Med noen AGM og Gel (gir 10-20% mer) så har du da altså opp mot 40-50% på en vanlig dag, og 60-70% på en super dag. Mens med Lithium, ja da har du 100% på en helt ordinær dag. Med andre ord, du må kjøpe 3 blybatterier for å få like mye guffe som i ett lithiumbatteri med samme oppgitte kapasitet.

 

Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Det er i alle fall bra for ryggen når du skal bytte batterier på 150 Ah hver.

 

Med 100 Ah oppgitt kapasitetpå batteriet  blir den virkelig tilgjengelig kapsiteten (på en ordinær dag med lading):

  • Lithium = 100Ah
  • AGM/Gel = 40-50%
  • Bly = 30%

 

 

zooper

zooper

Havelle skrev 6 minutter siden:

@zooper Std. bly er vel 50%,  noen AGM og gel typer kan vel tappes ned til 30%.

 

@Mouche: Et lithiumbatteri på 100 ah, har nærmere 100ah tilgjengelig du kan bruke. På et blybatteri kan man maks bruke 50% før man må lade.

 

Så, da kan vi si at siden det krever veldig mye lading de siste 20% at man ofte ikke har mer enn 80% på batteriet. Har man et blybatteri vil du i praksis bare ha 30% av oppgitt kapasitet tilgjengelig (50% på en veldig god dag med landstrøm over natta eller flere timer med motring). Med noen AGM og Gel (gir 10-20% mer) så har du da altså opp mot 40-50% på en vanlig dag, og 60-70% på en super dag. Mens med Lithium, ja da har du 100% på en helt ordinær dag. Med andre ord, du må kjøpe 3 blybatterier for å få like mye guffe som i ett lithiumbatteri med samme oppgitte kapasitet.

 

Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Det er i alle fall bra for ryggen når du skal bytte batterier på 150 Ah hver.



×
×
  • Create New...