
zooper
Havelle skrev 27 minutter siden:
Så, da kan vi si at siden det krever veldig mye lading de siste 20% at man ofte ikke har mer enn 80% på batteriet. Har man et blybatteri vil du i praksis bare ha 30% av oppgitt kapasitet tilgjengelig (50% på en veldig god dag med landstrøm over natta eller flere timer med motring). Med noen AGM og Gel (gir 10-20% mer) så har du da altså opp mot 40-50% på en vanlig dag, og 60-70% på en super dag. Mens med Lithium, ja da har du 100% på en helt ordinær dag. Med andre ord, du må kjøpe 3 blybatterier for å få like mye guffe som i ett lithiumbatteri med samme oppgitte kapasitet.
Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Det er i alle fall bra for ryggen når du skal bytte batterier på 150 Ah hver.
Med 100 Ah oppgitt kapasitet på batteriet blir den virkelig tilgjengelige kapasiteten (på en ordinær dag med lading):
- Lithium = 100Ah
- AGM/Gel = 40-50Ah
- Bly = 30Ah
... og det er noe å tenke på