Jump to content

Komponenter på sjøvannssløyfen på VP D4 225HK 2007 modell


ole_propell

Recommended Posts

På min Volvo Penta D4 225 HK, 2007 modell, så lekker det sjøvann når motoren går. Lekkasjen kommer fra en kort slange som går fra sjøvannsfilteret, bak/under dieselfilteret og til punkt 2 (som jeg ikke vet hva er). Vet noen hva denne slangen og punkt 2 kalles for, sånn at jeg kan bestille deler? Båten ligger utenfor allfarvei, og jeg er avhengig av å få dette reparert selv på stedet.

Hva_heter_slangen.jpg

Link to post

Pkt 2 er returdieselkjøler. Du er ute etter slangen mellom sjøvannsfilter og returdieselkjøler. 

 

Men, sikker på at det ikke bare er en slangeklemme som må strammes?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Returdieselkjøler altså. Tusen takk :-)

 

Nei, jeg er ikke sikker. Det ligger saltkrystaller i overgangen mellom slangen og returdieselkjøleren, og det kan hende at det bare er å stramme. Det er også vanskelig å vurdere tilstanden på selve slangen da den stort sett er skjult av filteret og har original grønnmaling på seg.

Link to post

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-26-6536.aspx

 

Pos 24 på bildet under. Tror jeg ville ha prøvd slangeklemmene først, slangestubben koster en tusenlapp eller så. Gjerne demonter og rengjør først om det er saltutslag. 

 

8F06622C-D55F-410C-9D0A-18759D583795.png.6be62a8185aa3a9062383f69f3079b54.png

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det har vært endel dieselkjølere med lekkasje av diesel. Da renner dieselen ned på den slangen du har problemer med. Inne i slangeveggen ligger en fiberstrømpe/armering som er synlig i enden av slangen. Over tid suger fiberstrømpen til seg diesel, og slangen blærer opp og får skader. Så mitt råd er å kontrollere dieselkjøleren, og eventuelt bytte både dieselkjøler og slangene.

Link to post
  • 2 uker senere...

Det viste seg at det ikke var slangen men selve dieselkjøleren som lekker. Dieselkjøleren har korrodert innenfor slangestussen og sjøvann lekker ut.

 

Hvor viktig et det å kjøle diesel som går tilbake til tanken? Dette blir vel en funksjon av hvor mye diesel som returneres, hvor varm den er, hvor mye diesel som er på tanken og hvor mye tanken kjøles av sjøvannet utenfor skroget. 

 

Jeg spekulerer på om kjøling av returdiesel er nødvendig i arktiske strøk slik at kjøleren rett og slett kan tas bort.

Link to post

Har du et bilde av kjøleren? Vil det være mulig å tette feks med kjemisk metall?

 

Volvo har satt på dieselkjøleren av en grunn, og jeg ville vært skeptisk til å fjerne den. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det sirkulerer en svært stor mengde diesel gjennom systemet på en CR motor, bare en liten del går til dysene. Og dieselen oppvarmes betydelig i sin ferd gjennom motor og tilbake til tank. Har du lite diesel på tanken risikerer du varmgang og totalhavari på komponenter i motorens drivstoffkrets. Du risikerer dessuten at temperaturen på tanken kommer over flammepunktet på dieselen, noe som kan være brannfarlig.

 

Konklusjon: Ikke forsøk på noen hjemmekonstruerte løsninger her, reparer eller bytt ut den defekte kjøleren med en som er iorden.

Link to post
Svart (redigert)

Her er bilder av kjøleren. Jeg har også tenkt på om epoksy eller plastisk metall kan brukes, og tar gjerne imot tips.

 

Til dette med temperatur:

Det ser ut som om dieselen passerer rett gjennom i øverste del som er ca 10 cm mellom inntak og uttak*. Dvs at for dieselen så utgjør kjøleren "bare" et kort, kaldt rør. Hvis det renner enorme mengder diesel igjennom (vet noen hvilket trykk dieselen pumpes med) så blir det bare et øyeblikk med kjøling. Det hadde vært interessant å vite hvor stor effekt kjøleren har.

 

*Edit:

Etter å ha lest om rørkjølere antar jeg at dieselen fyller hele enheten og veksler mot alle rørene som går gjennom kjøleren (det som vises som et bikubemønster inne i kjøleren). Hvis dette stemmer er det vel en overhengende fare for at korrosjonsskaden også kan føre til at det kommer diesel ut, eller at det kommer sjøvann inn i dieselen, alt etter hva som har størst trykk.

 

Chiefengineer: Jeg har selvsagt stor respekt for det du sier og tenker ikke gjøre noe risikabelt. Jeg er bare av natur nysgjerrig på dette. Kjøleren kan f.eks i den ene enden av skalaen være absolutt nødvendig, mens den i andre enden kun er nødvendig i "edge caser" hvor det kjøres hardt med lite drivstoff på tanken i varme strøk.

20200524_231215.jpg

20200524_231303.jpg

20200524_231240.jpg

20200524_231225.jpg

Redigert av ole_propell (see edit history)
Link to post

@ole_propell Takk for bilder, dette var interessant å se. 

 

Litt vanskelig å se pga saltutslagene. Men på det øverste bildet kan det se ut som om kjøleren er godt tæret også utvendig der det går diesel innenfor. Har du hatt diesellekkasje også, eller bare vannlekkasje?

 

Om du hadde orket så hadde det vært veldig interessant å se skadene etter at kjøleren var rengjort for saltutslag. Vask i lunkent vann gjerne tilsatt litt edikk for å løsne saltet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja det er bare å være enig med overnevnte, denne kjøleren er definitivt "beyond repair" som vi sier. Her er det en ting som gjelder, anskaffe ny kjøler.

 

Med tanke på at du fortsatt kjører med et lokk på sjøvannsfilteret som ble "bannlyst" for snart 10 år siden etter et utall havarier kan det nok være på sin plass med en generell gjennomgang av motor av kompetent person. Kanskje det aldri har vært byttet sink heller og at andre kjølere også synger på siste verset.

Link to post

Her har jeg pusset med børste. O-ringen som vises er til slangestussen. Ytterkant av kjøledelen skimtes såvidt bakenfor, men det ser ut som tettingen mot "dieselområdet" er intakt.

 

Slangestussen står fast i drøyt 3/8 av "huset". På 5/8 dels er kanten på "huset" tæret bort.

 

Jeg kan trykkteste dieseldelen med luft. Hvis den er tett så er neste spørsmål om det er verdt å prøve å epoksystøping på skaden.

20200525_191033.jpg

20200525_191025.jpg

20200525_191017.jpg

Link to post
ole_propell skrev for 2 timer siden:

Hvis den er tett så er neste spørsmål om det er verdt å prøve å epoksystøping på skaden.

 

Jeg er antagelig langt over snittet ivrig på å prøve å reparere ting som går i stykker. Men denne kjøleren tror jeg jeg ikke jeg ville prøvd meg på. Jeg har problemer med å se hvordan det skal være mulig å få dette tett. 

 

Et annet spørsmål som melder seg: Hva er årsaken til at dette har skjedd? Er det lekkasje fra sjøvannsfilteret som har dryppet ned på kjøleren og som har medført at aluminiumen nærmest har gått i oppløsning? 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
ÅtteGlass skrev for 6 timer siden:

 

Jeg har sett mange dieselkjølere på D4 og D6

 

 

Har du noe inntrykk av om utfordringene er knyttet spesielt til drev-versjonene, eller er dette like vanlig  på versjonene med fast aksling?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...