ole_propell
Her er bilder av kjøleren. Jeg har også tenkt på om epoksy eller plastisk metall kan brukes, og tar gjerne imot tips.
Til dette med temperatur:
Det ser ut som om dieselen passerer rett gjennom i øverste del som er ca 10 cm mellom inntak og uttak*. Dvs at for dieselen så utgjør kjøleren "bare" et kort, kaldt rør. Hvis det renner enorme mengder diesel igjennom (vet noen hvilket trykk dieselen pumpes med) så blir det bare et øyeblikk med kjøling. Det hadde vært interessant å vite hvor stor effekt kjøleren har.
*Edit:
Etter å ha lest om rørkjølere antar jeg at dieselen fyller hele enheten og veksler mot alle rørene som går gjennom kjøleren (det som vises som et bikubemønster inne i kjøleren). Hvis dette stemmer er det vel en overhengende fare for at korrosjonsskaden også kan føre til at det kommer diesel ut, eller at det kommer sjøvann inn i dieselen, alt etter hva som har størst trykk.
Chiefengineer: Jeg har selvsagt stor respekt for det du sier og tenker ikke gjøre noe risikabelt. Jeg er bare av natur nysgjerrig på dette. Kjøleren kan f.eks i den ene enden av skalaen være absolutt nødvendig, mens den i andre enden kun er nødvendig i "edge caser" hvor det kjøres hardt med lite drivstoff på tanken i varme strøk.