ole_propell Startet 14.Mai.2020 Del på Facebook Startet 14.Mai.2020 På min Volvo Penta D4 225 HK, 2007 modell, så lekker det sjøvann når motoren går. Lekkasjen kommer fra en kort slange som går fra sjøvannsfilteret, bak/under dieselfilteret og til punkt 2 (som jeg ikke vet hva er). Vet noen hva denne slangen og punkt 2 kalles for, sånn at jeg kan bestille deler? Båten ligger utenfor allfarvei, og jeg er avhengig av å få dette reparert selv på stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Pkt 2 er returdieselkjøler. Du er ute etter slangen mellom sjøvannsfilter og returdieselkjøler. Men, sikker på at det ikke bare er en slangeklemme som må strammes? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ole_propell Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Returdieselkjøler altså. Tusen takk :-) Nei, jeg er ikke sikker. Det ligger saltkrystaller i overgangen mellom slangen og returdieselkjøleren, og det kan hende at det bare er å stramme. Det er også vanskelig å vurdere tilstanden på selve slangen da den stort sett er skjult av filteret og har original grønnmaling på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-26-6536.aspx Pos 24 på bildet under. Tror jeg ville ha prøvd slangeklemmene først, slangestubben koster en tusenlapp eller så. Gjerne demonter og rengjør først om det er saltutslag. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ÅtteGlass Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Det har vært endel dieselkjølere med lekkasje av diesel. Da renner dieselen ned på den slangen du har problemer med. Inne i slangeveggen ligger en fiberstrømpe/armering som er synlig i enden av slangen. Over tid suger fiberstrømpen til seg diesel, og slangen blærer opp og får skader. Så mitt råd er å kontrollere dieselkjøleren, og eventuelt bytte både dieselkjøler og slangene. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
ole_propell Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Det viste seg at det ikke var slangen men selve dieselkjøleren som lekker. Dieselkjøleren har korrodert innenfor slangestussen og sjøvann lekker ut. Hvor viktig et det å kjøle diesel som går tilbake til tanken? Dette blir vel en funksjon av hvor mye diesel som returneres, hvor varm den er, hvor mye diesel som er på tanken og hvor mye tanken kjøles av sjøvannet utenfor skroget. Jeg spekulerer på om kjøling av returdiesel er nødvendig i arktiske strøk slik at kjøleren rett og slett kan tas bort. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Har du et bilde av kjøleren? Vil det være mulig å tette feks med kjemisk metall? Volvo har satt på dieselkjøleren av en grunn, og jeg ville vært skeptisk til å fjerne den. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Effekten er vel oppgitt ved en spesifikk dieseltemp, så det går vel utover effekten. Mulig den blir varmere på common rail, da jeg ikke har inntrykk av at det er så utbredt ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Det sirkulerer en svært stor mengde diesel gjennom systemet på en CR motor, bare en liten del går til dysene. Og dieselen oppvarmes betydelig i sin ferd gjennom motor og tilbake til tank. Har du lite diesel på tanken risikerer du varmgang og totalhavari på komponenter i motorens drivstoffkrets. Du risikerer dessuten at temperaturen på tanken kommer over flammepunktet på dieselen, noe som kan være brannfarlig. Konklusjon: Ikke forsøk på noen hjemmekonstruerte løsninger her, reparer eller bytt ut den defekte kjøleren med en som er iorden. Sitér dette innlegget Link to post
ole_propell Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 (redigert) Her er bilder av kjøleren. Jeg har også tenkt på om epoksy eller plastisk metall kan brukes, og tar gjerne imot tips. Til dette med temperatur: Det ser ut som om dieselen passerer rett gjennom i øverste del som er ca 10 cm mellom inntak og uttak*. Dvs at for dieselen så utgjør kjøleren "bare" et kort, kaldt rør. Hvis det renner enorme mengder diesel igjennom (vet noen hvilket trykk dieselen pumpes med) så blir det bare et øyeblikk med kjøling. Det hadde vært interessant å vite hvor stor effekt kjøleren har. *Edit: Etter å ha lest om rørkjølere antar jeg at dieselen fyller hele enheten og veksler mot alle rørene som går gjennom kjøleren (det som vises som et bikubemønster inne i kjøleren). Hvis dette stemmer er det vel en overhengende fare for at korrosjonsskaden også kan føre til at det kommer diesel ut, eller at det kommer sjøvann inn i dieselen, alt etter hva som har størst trykk. Chiefengineer: Jeg har selvsagt stor respekt for det du sier og tenker ikke gjøre noe risikabelt. Jeg er bare av natur nysgjerrig på dette. Kjøleren kan f.eks i den ene enden av skalaen være absolutt nødvendig, mens den i andre enden kun er nødvendig i "edge caser" hvor det kjøres hardt med lite drivstoff på tanken i varme strøk. Redigert 24.Mai.2020 av ole_propell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Litt ot, men om det er den aktuelle motoren du har tatt bilde av, som viser sjøvannsfilteret, så anbefaler jeg bytte av lokket på filteret. det svarte lokket har forårsaker mange nedsalta motorer, siden det sprekker. Nytt lokk med glass og 4 bolter kom for 8-9 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 @ole_propell Takk for bilder, dette var interessant å se. Litt vanskelig å se pga saltutslagene. Men på det øverste bildet kan det se ut som om kjøleren er godt tæret også utvendig der det går diesel innenfor. Har du hatt diesellekkasje også, eller bare vannlekkasje? Om du hadde orket så hadde det vært veldig interessant å se skadene etter at kjøleren var rengjort for saltutslag. Vask i lunkent vann gjerne tilsatt litt edikk for å løsne saltet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Kjøleren er dønn gåen, huset er jo korrodert forbi o-ringen. Jeg kan bekrefte at dieselen er en ikke uvesntlig del av motorkjølingen. Og at dieseltanken blir forbausende varm om kjølingen ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Ja det er bare å være enig med overnevnte, denne kjøleren er definitivt "beyond repair" som vi sier. Her er det en ting som gjelder, anskaffe ny kjøler. Med tanke på at du fortsatt kjører med et lokk på sjøvannsfilteret som ble "bannlyst" for snart 10 år siden etter et utall havarier kan det nok være på sin plass med en generell gjennomgang av motor av kompetent person. Kanskje det aldri har vært byttet sink heller og at andre kjølere også synger på siste verset. Sitér dette innlegget Link to post
ole_propell Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Her har jeg pusset med børste. O-ringen som vises er til slangestussen. Ytterkant av kjøledelen skimtes såvidt bakenfor, men det ser ut som tettingen mot "dieselområdet" er intakt. Slangestussen står fast i drøyt 3/8 av "huset". På 5/8 dels er kanten på "huset" tæret bort. Jeg kan trykkteste dieseldelen med luft. Hvis den er tett så er neste spørsmål om det er verdt å prøve å epoksystøping på skaden. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 https://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-D4-180-300-D6-300-370-Diesel-Heat-Fuel-Cooler-Cooling-23485230/383360729384?hash=item5942148128:g:GAwAAOSwcABeFaBU Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 ole_propell skrev for 2 timer siden: Hvis den er tett så er neste spørsmål om det er verdt å prøve å epoksystøping på skaden. Jeg er antagelig langt over snittet ivrig på å prøve å reparere ting som går i stykker. Men denne kjøleren tror jeg jeg ikke jeg ville prøvd meg på. Jeg har problemer med å se hvordan det skal være mulig å få dette tett. Et annet spørsmål som melder seg: Hva er årsaken til at dette har skjedd? Er det lekkasje fra sjøvannsfilteret som har dryppet ned på kjøleren og som har medført at aluminiumen nærmest har gått i oppløsning? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ÅtteGlass Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Jeg har sett mange dieselkjølere på D4 og D6. Denne må være den verste. Ikke forsøk på noen reparasjoner her. Jeg gjentar rådet: bytt dieselkjøler og begge vannslangene! Og ikke tenk på å kjøre uten dieselkjøler! Det er en fryktelig dårlig idé. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 O-ringen 'hører ikke til slangestussen'. O-ringen tetter mellom bundelen og sjøvannshuset. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 ÅtteGlass skrev for 6 timer siden: Jeg har sett mange dieselkjølere på D4 og D6 Har du noe inntrykk av om utfordringene er knyttet spesielt til drev-versjonene, eller er dette like vanlig på versjonene med fast aksling? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bolengen Svart 3.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2020 Hva endte du opp med? Ble dieselkjøleren byttet? Hva kostet saken. Jeg må bytte den nå ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.