Jump to content

Båtferie i Sverige og Danmark i sommer

quantumduck

Recommended Posts

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Uten norske båter som betaler havneavgift i havnene nedover i "Harryland", blir det smalhans for havnene.

Det skal jeg love deg, de er allerede bakpå! Strömstad er helt stille. Jeg er nettopp ferdig med to ukers karantene. Så for et par uker siden var jeg innom Systembolaget. Fem ansattet og to kunder, inkludert meg. Ikke en eneste turistbåt. Selv på de faste plassene er det helt glissent. Det bor 13 000 i Strömstad. Handel og havn har utviklet seg til å kunne betjene en kundemasse mer enn10 ganger innbyggertallet. Skal love at hver eneste turist er 'mycket välkommen'. 

joern-eo skrev 27 minutter siden:

Hvorfor ikke bare forholde seg til de rådene som myndighetene gir?   Eller slutter dere å vaske hendene også i ren protest?

No comments. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 37 minutter siden:

Det skal jeg love deg, de er allerede bakpå! Strömstad er helt stille. Jeg er nettopp ferdig med to ukers karantene. Så for et par uker siden var jeg innom Systembolaget. Fem ansattet og to kunder......

jeg er også klar med min karantene, har vart nede nesten en måned å sett til hus, sjøsatt og rigget båten !

Nordby var nesten helt tomt.....5-6 biler på parkeringen,

jeg var på ‘Norske Systembolaget’, alltså det ute ved kjøpsentret i Strømstad, der var det vel en 4-5 kunder !........

På 17 mai etter litt feiring med barnbarnet her, så drar vi ned igjen !

S/Y Gunga Din

Phoebe skrev 24 minutter siden:

Jeg forsøker å gjøre denne linken  tydeligere enn forrige innlegg i denne tråden.

tror Olav Thon eier Nordby, Tanum, Töcksfors og Charlottenberg kjøpesenter....

og ivartfall på Nordby så bor vel halve personalen om ikke mer i Halden

så det er ikke bare Strømstad som lider.......

Godisfabriken har jeg ikke pejl på........

min ‘ Godisfabrik ´ refererte jeg til tidigere, var på Formanstredet idag å kjøpte en 3-L Zinfandel.....479 NOK, eksakt samme kostet 269 SEK på ´Bolaget’.....snuset er mer enn dobbelt så dyrt, heldigvis har jeg hatt ett lager å klart nesten hele karanteneperioden:smiley:

S/Y Gunga Din

Hulda skrev 14 minutter siden:

Vi som er svorske må kunne få lov å reise uten å bli mobba! Neste gang blir det opp og ned på dagen. Må se etter blomster, pusse vinduer og fylle vannlåser. Bostadsrätt forplikter.

Blir vel litt Bohus-seiling.......kanskje att Norden åpner opp 15 juni eller tidigere....da blir det nok Danmark på oss,

i annet fall Göta Kanal og seiling sørover rundt Skåne, vi har ikke bestemt 100 enn !

S/Y Gunga Din

leopard skrev 16 minutter siden:

Når en har eiendom  i Sverige så har en lov til å ta en dagstur for å sjekke eiendommen. 

Gjelder det samme regler dersom en har båt liggende i Sverige

Det står det jo i artikkelen her at en kan. I tillegg så har en lov til å ta så mange en, eller flerdags-turer man vil til Sverige, med eller uten eiendom i landet. Reiserådene er råd, ikke forbud. Karantenepåbudet, derimot, når du kommer til bake er ikke et råd. Det er det straffbart å ikke overholde.

joern-eo skrev 1 time siden:

Hvorfor ikke bare forholde seg til de rådene som myndighetene gir?   Eller slutter dere å vaske hendene også i ren protest?

Joda, det er fler måter å forholde seg til de rådene på. Så det gjør vi nok alle sammen. Myndighetenes råd, her politiet, ref. artikkelen, er for eksempel at hjemmekarantene slett ikke trenger foregå i hjemmet, men like gjerne i båt. 

Hvorfor man skulle slutte å vasken hendene får de som syns spørsmålet gir mening prøve å svare på ... håndvask er ikke til hinder for mine ferieaktiviteter ihvertfall.

Trodde ikke det skulle være så vanskelig å forstå.  Kan gjøre det litt enklere...  Hvorfor oppleves det slik at man er mest opptatt av hvordan man kan sette egne ferieaktiviteter foran smittevernhensyn?  Hvorfor er det slik at man f.ex i skolen følger de smittevernregler som myndighetene har gitt. Vi holder avstand til elevene, og elevene holder avstand til hverandre. Vi vasker og spriter hender, pulter og stoler.. 

Men når man anbefales;  UD opprettholder gjeldende reiseråd som fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige, sa utenriksminister Ine Eriksen Søreide på en pressekonferanse i dag.

så gjelder det å finne smutthull...  Så kan man jo selvsagt diskutere hvorvidt feriereisen er  så "strengt nødvendig" at man velger å overse disse rådene.

Det betyr på ingen måte at jeg er enig i alt som kommer fra myndighetene. Men,- alternativet til å gjøre det i dagens situasjon nærmer seg anarki...

quantumduck skrev for 1 time siden:

Det står det jo i artikkelen her at en kan. I tillegg så har en lov til å ta så mange en, eller flerdags-turer man vil til Sverige, med eller uten eiendom i landet. Reiserådene er råd, ikke forbud. Karantenepåbudet, derimot, når du kommer til bake er ikke et råd. Det er det straffbart å ikke overholde.

Jeg var kanskje litt uklar, jeg mente kan en gjøre dette uten å måtte gå i karantene etterpå. 

Ms Fortuna skrev for 7 timer siden:

Det er som sagt før her ikke forbudt å dra til Sverige, nå eller utover sommeren. Problemet kan fort komme om man trenger reiseforsikring eller assistanse fra Norge. I tillegg til karantene på vei hjem da. Er vel og noe tvilende til hvor velkommen man er nedover i svenske havner. 

Reiseforsikringen fungerer som vanlig, med unntak av k-smitte. Kaskoforsikringen med hjemtransport av båt og mannskap, skader på båt, fungerer som den er avtalt.

( Gjensidige ).

Jeg har bestemt inntrykk av at vi er velkomne i svenske havner. Vi har vært innom noen allerede.

Redigert av Flid (see edit history)

Da er det mulig at våre reiseforsikringsselskaper har noe ulik praksis, for hos oss har vi fått bekreftet at de følger reiserådene til myndighetene og derfor ikke gjelder hvis vi velger å trosse de. Har allerede spurt om dette.

Men som sagt, det er ikke forbudt å dra utenlands, det bare kan få konsekvenser for oss.

Hvis man bor i Halden og handler i Sverige så får man karantene.
I karantenetiden får man ikke lov til å handle mer i Sverige, men må gå i en lokal butikk i Halden (og dra med seg påstått smitte dit).

Det høres mer ut som en fordekt handelsblokade enn smitteråd.

Hadde det feks. vært forbudt å dra til Sverige og andre land pga. smitte så hadde det vært mer realistisk og troverdig.

Etter min mening handler ikke dette om nasjonalitet, det handler om hvor du oppholder deg (lokalt), hvordan du oppfører deg og hvilken risikogruppe du tilhører. Alle er nå klar over at dette viruset finnes og kan følge råd om avstand, håndvask etc. man trenger ikke stenge landegrenser.

Vi har vært nedover Svenskekysten nå, riktignok i Svensk båt. Svensker er snille folk og så lenge du følger rådene om avstand og ikke reiser når du er sjuk så er du velkommen, er du i risikosonen så bør du holde deg hjemme.

leopard skrev for 11 timer siden:

Jeg var kanskje litt uklar, jeg mente kan en gjøre dette uten å måtte gå i karantene etterpå. 

I spesielle tilfeller kan det gis unntak fra karantenereglene, hvis du er avhengig av den båten i jobben din for eksempel, og kanskje spesielt hvis den jobben er samfunnskritisk, kan det jo hende du kan søke om unntak. Karantenereglene er også påbud, altså straffbart å bryte, i motsetning til reiserådene, som er rådgivende. Så utgangspunktet er svaret nei.(Selvfølgelig min tolkning av reglene dette, men akkurat på karantene-punktet synes jeg de er ganske klare.)

Barbaria skrev for 9 timer siden:

I karantenetiden får man ikke lov til å handle mer i Sverige

Merkelig, ville trodd karantenetiden bare ble forlenget hvis man gjorde det. Hvordan kan det ha seg slik når vi ikke har noe utreiseforbud og svenskene ikke noe innreiseforbud?

Lars H. skrev for 13 timer siden:

Det jeg lurer på er om når jeg kan slutte med denne håndvaskingen og begynne å dusje igjen, he he.

Si meg når var du egentlig på land sist? Det er bare å oppsøke nærmeste bensinstasjon og bestille "selvvask"!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...