Jump to content

Båtferie i Sverige og Danmark i sommer

quantumduck

Recommended Posts

Trodde reglene var ganske greie:

Du kan reise ut for nødvendig vedlikehold/verne verdier.

Returner samme dag uten kontakt som handling, restaurantbesøk, o.l., ikke karantene.

Overnatte og/eller shoppe utløser karantene.

Det er hovedsaken. 

At norske myndigheter gjør dette ut fra handelspolitiske funderinger er konspirasjonssprøyt.

Sverige har smittespredning ca. 27 ganger Norge. De plassene jeg har vært innom i Sverige har tilnærmet null tiltak for å hindre smittespredning sammenlignet med vår lokale KIWI. 

Kan ligge noe der.

15 minutes ago, Hulda said:

..... De plassene jeg har vært innom i Sverige har tilnærmet null tiltak for å hindre smittespredning sammenlignet med vår lokale KIWI. 

Kan ligge noe der.

Nå vet ikke jeg hvilke plasser du har vært innom,

men alle steder jeg har vært (dagligvare, byggmax, Biltema,  div mindre verksteder...)

har tilsvarende ordninger som i Norge, med informasjon, Antibac, oppmerking i gulvet, plexiglass ved kassene, rensing av bankterminal etc.

Dessuten er svenskene flinke til å forholde seg tl reglene.

Redigert av Bidevind (see edit history)

Alle butikker jeg var innom hadde plexi i kassen, tape på gulvet, Bolaget hadde vakt på utsiden etc etc

kanskje ikke de første dagene i April men i sluttet.....tape på gulvet og plakater var der hele tiden.

holde avstand funke fint, finnes alltid noen som utgjør  unntak....men det gjør det her i Tønsberg også!

S/Y Gunga Din

Barbaria skrev 14 minutter siden:

Det stemmer overhodet ikke med min erfaring. 

Så bra da. Da må det være en annen feil siden smittespredningen i går var 27 ganger Norge og dødsraten heller ikke er mye å skryte av. 

Men jeg reiser allikevel til Strömstad for å vanne planter og fylle vannlåsene.

Svenskene er ikke dumme, de kommer nok etter når de oppdager at de er de dårligste i Europa til å sette inn tiltak. Nå er det tre uker siden jeg var over grensen. 

Hulda skrev 2 minutter siden:

Svenskene er ikke dumme, de kommer nok etter når de oppdager at de er de dårligste i Europa til å sette inn tiltak.....-

tror ikke det, nå peker kurvene ned både i Stockholm og Gøteborg....

S/Y Gunga Din

Barbaria skrev 8 minutter siden:

Du får lov til å reise ut av landet når du er i karantene.

Skal ikke ta lengre reiser innenlands eller reise utenlands.

Der stod det svart på hvitt. Det gjelder vel båtturister også, har du vært i Sverige og seiler tilbake til Norge, må du vente ti dager før du seiler tilbake til Sverige igjen. Og, dette er ikke et reiseråd man kan velge om man vil følge, det vil være grensekontroll på vannet, så her er det potensielt mulighet for en saftig corona-bot, vil jeg tro.

Hulda skrev for 14 timer siden:

08 er retningsnummeret til Stockholm.

Og dere vet hva svenskene på vestkysten kaller de fra Stockholm? De fra Sverige sin bakside!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gunga Din skrev 41 minutter siden:

tror ikke det, nå peker kurvene ned både i Stockholm og Gøteborg....

Det er godt å høre!

I går ca. 623 sykehusinnleggelser i Sverige. 25 i Norge. 3600 døde i Sverige. 260 døde i Norge. Omtrentelige tall. Helst bør bedringen i Sverige følge en meget bratt kurve. For så langt har Sverige en dyster statistikk i forhold til omkringliggende land. Med unntak av Russland. 

Redigert av Hulda (see edit history)

For oss som først og fremst ligger på svai er det jo enkelt å praktisere bestemmelsene. 
hadde vært fint om Danmark åpner grensene. Med litt planlegging er det fullt mulig å få til en bra båtferie med karantene i 10 dager i egen båt i Norge. 

det er en underlig tid der det virker som om politikerne våre tror vi kan unngå et virus. Er omtrent som å lukke øynene og tro at gresset ikke gror...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Hulda skrev 10 minutter siden:

Det er godt å høre!

Ta Corona-strategi-snakket i Corona-forumet ! så ikke denne tråden stenges....

en helt annen sak man bør tenke på ved seiling mellom Sverige og Danmark

er ett nytt rutt-system Route Tango og Nye Route Sierra gjeller fra 1Juli 2020

https://www.sjofartsverket.se/pages/112145/Informationsfolder båtliv Nytt ruttsystem.pdf
https://www.sjofartsverket.se/pages/112145/Illustration nytt Ruttsystem.pdf

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 1 time siden:

Ta Corona-strategi-snakket i Corona-forumet ! så ikke denne tråden stenges....

Åja, visste ikke det var et eget forum til dette. Jaja, tråden kan gjerne stenges for min del, eller flyttes dit.

De som følger oss på facebook vet at jeg henta båt i Sverige før påske. Gikk helt fint det. Og jeg lever fortsatt. ???

alle reiseråd og regler ble fulgt til punkt og prikke  selvfølgelig. Det å hente båt er å anse som strengt nødvendig. Det er vi alle enige om antar jeg :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Lad os se hvad der sker. Den danske statsminister er under et stort politisk pres, og der er flertal udenom regeringen der stemmer for at åbne grænserne i hvert fald til Norge og Tyskland.

Statsministeren har lovet alle at der kommer en afklaring på dette inden 1. juni, så mit gæt er at der åbnes.

Turistindustrien i Nordjylland og Sønderjylland er dybt afhængig af turister fra Norge og Tyskland, så jeg ser for mig at der er som minimum åbnes til Norge Tyskland

Barbaria skrev for 6 timer siden:

Du får lov til å reise ut av landet når du er i karantene.

Skal ikke ta lengre reiser innenlands eller reise utenlands.

Ordet «ikke» forsvant fra mitt innlegg. Det skal selvsagt være; Du får ikke lov til å reise ut av landet når du er i karantene. Beklager.

quantumduck skrev for 5 timer siden:

Der stod det svart på hvitt. Det gjelder vel båtturister også, har du vært i Sverige og seiler tilbake til Norge, må du vente ti dager før du seiler tilbake til Sverige igjen. Og, dette er ikke et reiseråd man kan velge om man vil følge, det vil være grensekontroll på vannet, så her er det potensielt mulighet for en saftig corona-bot, vil jeg tro.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...