Jump to content

Garn rester i propellen

Rookie_332

Recommended Posts

Du har drev, ikke sant? Propell bør av og du må sjekke at det ikke er kommet garnrester inn på innsiden av propell. Hvis det er så bør det sjekkes at det ikke er skadet tetting. 

Lettest å gjøre på land, men jeg har for mange år siden skrudd av propell liggende på badeplattform. Men uansett kaldt å gjøre med dagens vanntemp...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Eureka skrev 32 minutter siden:

Drevet helt opp, knyt fast verktøy og sett igang. 

dph-drev? 

Har du skrudd av propeller før eller er det verkstedet som har tatt service ?

Ok ?? får du tiltet drevet opp til vannflate ?

Ja dph- drev

Verksted som har gjort det ?

Må ikke starte motor for å tilte ?

Eureka skrev 1 time siden:

knyt fast verktøy

:yesnod:

Jeg la også båten så grunt jeg turte, et sted med sandbunn. Slik at jeg enklere kunne finne igjen hvis jeg mistet ned noe. Så kjedelig å ligge på 3 meters dyp hvis man kunne lagt på 1 meter hvis man mister en propell eller noe annet ned...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er forsåvidt ikke noe hokus pokus. Men legg en plan. Se om du finner noen YouTube klipp, legg en plan. 
igjen, har du de spesifikke, riktige verktøy? 

greit å være to. 

som en del av planen, hva gjør du om du tenker at her må jeg på verksted? Får du ordna deg slep? 

på Grandezzaen med DPH la jeg den godt inn i båsen på en rolig dag med rolig vind og bølger. 

du trenger Volvo- verktøyet, et rør med noen "gripehakk", noe å stikke gjennom hullene på røret, og noe som gir godt moment. 
og du trenger riktig pipe... som jeg i farta ikke husker str på. Så er det ei skralle som du tross alt skal dyppe i saltvann.... 

men plankebit for å kile propellen mot drevet. 

Ting kan sitte godt fast... 

Og så skal jo egentlig propellene festes med moment igjen. Har du det "i hendene" ? 

og, har du forsikring som dekker skade? 

Redigert av Eureka (see edit history)

Ytterst propell må som et minimum av, og det kan sikkert gjøres fra plattformen som flere nevner. Men du kommer ikke utenom dykkemaske og hode under vann, for du må få inspisert O-ringen på akslingen nøye. Har det lagt seg noe her så har du fått vann i drevet. Det beste er et løft, for da kan du også sjekke oljen..

Som jeg har skrevet om før så har Windrace propeller laget en foring(spacer) som kan sette inn mellom propellene for å beskytte mot fiskeliner mm. Jeg fikk en i posten for noen uker siden (koster 200kr..!!) , Men har drøyet litt med montering pga vann temperaturen...

Gabi skrev for 2 timer siden:

Det er veldig spennende å høre om den patente  til Winrace. Har du noe bilde elns du kunne vise oss? Fikk du bestilt den løst?

Den ligger i båten, og jeg har dessverre ikke bildet av den, men jeg tar nok godt med bilder av "monteringen", da skal jeg legge ut flere bilder..

Du kan få den i posten ja. Windrace  skulle montere på mine propeller ifb med at jeg byttet ut vulcene, men de glemte det, så da ble den ettersendt. Litt irriterende da jeg ikke hadde tid til å vente før båten skulle sjøsettes, men ifg Windrace er monteringen intuitiv, og den skal bare limes fast. Men propellen må selvfølgelig av, og det er litt hyggeligere jobb på land enn når den ligger på vannet..

lurvetass skrev On 20.5.2020 at 19.28:

Hei @Rookie_332 hvordan går det med deg. Hva ble løsningen?

Hei vi fikk tiltet propellen helt opp bak i nesten overflate så var det bare og legge seg flat og nøste det ut men det så ut som fiske snøre og vi klippet litt fikk tak i endene og dro rundt til hver og en kom ut så ut som det hadde kun tullet seg rundt ende partiet og bakre propell og vi enkelt fikk allt ut kan ikke huske sist jeg ble så glad ???

lurvetass skrev 12 minutter siden:

Noen steder er det veldig tett med blåser og fiskeredskap og utrivelig å passere. 

Ikke skjønner jeg hva de fisker etter heller når det meste er fredet. 

I dette tilfellet så det ut som vanlig fiskesene. Jeg har flere ganger vært med på at hurtiggående båter passerer så nær at de kutter sena når vi fisker fra båten. Jeg skjønner at det ikke er mulig å se en usynlig sene i sjøen, men ved å holde litt mer avstand og kanskje se etter om noen har fiskeredskap ute, eller om det ser ut som de fisker så bør det være mulig å redusere slike tilfeller.

Gabi skrev On 16.5.2020 at 14.09:

Det er veldig spennende å høre om den patente  til Winrace. Har du noe bilde elns du kunne vise oss? Fikk du bestilt den løst?

Eureka skrev On 16.5.2020 at 17.02:

Prøvde å finne produktet på siden deres, men nei. 
festes den mellom propellene ? 

Her er bilde av delen. Spacer som Windrace kaller den. Noe de 3D printer selv. Legger som sagt ut en egen tråd når/hvis jeg monterer denne. Skal limes fast.  Vurderer dette når jeg får satt den på plass og sett hvordan dette ser ut...

Det er da flensen på bilde under som vil ligge mellom propellene. Skjønner ikke hvorfor ikke VP kan ordne en flens i metall som ligger over gleppen, det kunne blitt en svært effektiv beskyttelse...

184C2B5B-691D-4D57-A9FE-A639AA015098.jpeg.8c6ab3babaa785d87560dc12c7a4d115.jpeg

Olevine skrev for 8 timer siden:

I dette tilfellet så det ut som vanlig fiskesene. Jeg har flere ganger vært med på at hurtiggående båter passerer så nær at de kutter sena når vi fisker fra båten. Jeg skjønner at det ikke er mulig å se en usynlig sene i sjøen, men ved å holde litt mer avstand og kanskje se etter om noen har fiskeredskap ute, eller om det ser ut som de fisker så bør det være mulig å redusere slike tilfeller.

Skjønner men respekter veldig de som fisker og holder god avstand og senker alltid farten forbi der men vanskelig å si hvor og når dette skjedde ?

lurvetass skrev for 8 timer siden:

Så bra det løste seg så enkelt. 

Sånt er alltid en bekymring. 

Noen steder er det veldig tett med blåser og fiskeredskap og utrivelig å passere. 

Ikke skjønner jeg hva de fisker etter heller når det meste er fredet. 

He he ja sant er vel snart forbudt med det meste ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...