Jump to content

Anbefaling av bluetooth batterimonitor


Kåiem

Recommended Posts

Hei

 

Har sett for meg at det hadde vært en fordel med en batterimonitor ombord. Jeg lurer på om en bluetooth sak vil være «god nok»? Det viktigste er jo å kunne se hvor mye som er brukt og prosent kapasitet igjen (da må jeg ev starte motoren e l når jeg ser det nærmer seg 50 %)

 

jeg har sett på denne: https://seatronic.no/strom/batterimetere/pro-user-batteritester-med-bluetooth-6v-12v-24v 

 

noen som har kjennskap til den? Får jeg den infoen jeg «trenger»? Er det noen andre dere heller anbefaler? Helst i noenlunde samme priskategori ?

Link to post

Stemmer i med Seilerslask her. De billige batterimonitorene måler kun spenning og gjør en temmelig upresis beregning av gjenværende kapasitet basert på dette. Nå er det ikke nødvendigvis så dumt å vite spenning på batteriet ditt, det kan fortelle deg noe om hvorvidt det bør lades, men for å få pålitelig informasjon om brukt og gjenværende strøm må du sette inn en shunt.

 

Smartshunt fra Victron var visstnok ikke så lett å få tak i ble jeg fortalt av min lokale pusher. Jeg er i ferd med å montere en Victron BMV-712 batterimonitor med blåtann i båten min. Den gjør i prinsippet det samme, men kommer med display.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Kåiem skrev for 11 timer siden:

 

noen som har kjennskap til den? Får jeg den infoen jeg «trenger»? Er det noen andre dere heller anbefaler? Helst i noenlunde samme priskategori ?


Victron har en, men det er ikke noen shunt, den måler kun spenning og temperatur .......

den kommuniserer med MPPT........

https://www.boatlab.no/victron-batterisensor-smart-battery-sense-for-mppt-solar-charger-1stk?gclid=EAIaIQobChMI9_j6ueq36QIVwqQYCh0l5gaJEAkYASABEgLgOvD_BwE

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
DR_Nelson skrev for 5 timer siden:


Bestilte hos sparelys igår og er allerede på vei:thumbsup:

 

Var og litt på å spare litt penger på en billig utgave, men da kan jeg ikke se reelt forbruk og eksakt gjenværende tid

Det var både interessant og irriterende på samme tid :) ProVolt melder denne på lager fra oktober, det var derfor jeg valgte 712 i stedet. I utgangspunktet er jeg ikke interessert i displayet og vil helst slippe å borre hull i konsollen. Planen var da å feste den på et vis inni konsollen og bare bruke blåtann.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Kåiem skrev 31 minutter siden:

Den victron smartshunt som du linket til seilerslask så bra ut. Vet du om den kan kobles til startbatteriet i tillegg for å få litt info derfra og? For eksempel spenninga

 

Det du kan få av info fra et annet batteri, som da startbatteriet, er kun spenningen på det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
T.Vårlid skrev 18 minutter siden:

Hvor mange forbruksbatteri kan en slik smartshunt evnt en slik 712 overvåke? Jeg skjønner meg ikke så godt på elektronikk, men skulle gjerne hatt en oversikt på hvor mye strøm som blir brukt/er igjen. Har pr idag 3 stk forbruksbatteri på ~100amp hver i tillegg til startbatteriet


Shunten som følger med 712 er vel på 500A, og det er da strømmen som går gjennom shunten, og ikke størrelsen på banken din som er viktig. 500A er vel drøye 6000W på et 12V anlegg.... 

Link to post
T.Vårlid skrev 33 minutter siden:

Hvor mange forbruksbatteri kan en slik smartshunt evnt en slik 712 overvåke? Jeg skjønner meg ikke så godt på elektronikk, men skulle gjerne hatt en oversikt på hvor mye strøm som blir brukt/er igjen. Har pr idag 3 stk forbruksbatteri på ~100amp hver i tillegg til startbatteriet

Bare å få denne i hus, eller skal vi si båt:giggle:

Har og 3x115ah batterier + start og har lett lenge etter en slik dubbeditt med BT. Gleder meg til å koble. 

Link to post
DR_Nelson skrev 1 time siden:


Rettelse, sparelys har sendt meg pakkesporing på denne, men den kommer ikke på lager før 3 Juni. Kan tro jeg er skuffet! Skulle hatt den i langhelgen

Da kan vi være skuffet sammen. Jeg monterte min BMV-712 i dag og displayenheten fungerer ikke. Sjekket kobling og sikring, alt ok, men intet liv. Lurer på om jeg har fått en B-vare... Til alt overmål knakk også gjengetappen som bensinfilter/vannutskiller er festet på, så da er båten nede for telling inntil ny festbrakett er på plass.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 12 minutter siden:

Lurer på om jeg har fått en B-vare...

 

Victron er ikke kjent for B-varer, men all elektronikk kan ha feil. Vanligvis ligger imidlertid feilen hos brukeren. Er displayet dødt, eller hva er problemet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 1 time siden:

 

Victron er ikke kjent for B-varer, men all elektronikk kan ha feil. Vanligvis ligger imidlertid feilen hos brukeren. Er displayet dødt, eller hva er problemet?

Utelukker selvsagt ikke brukerfeil :) Displayet er helt dødt ja, og det er bare en  RJ11-kontakt på den så det er begrenset hva som kan kobles feil. Alt det elektriske virker forøvrig som det skal. Sikringen til 12V ser intakt ut og jeg mener koblingen til B1 på shunten er ok.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Prøv med et multimeter, du skal ha batteristrøm mellom den lille +kabelen og begge sider av shunten.

Den ene inngangen er kun til overvåkning av et annet batteri, så pass på at du kobler den til på riktig plass.

Den guloransje «tappen» trykkes ned med en liten skrutrekker og kabelen dyttes helt ned i kontakten.

 

Kan selvsagt være død enhet, men som Lars H sier....

Link to post
PostIT skrev for 10 timer siden:

Prøv med et multimeter, du skal ha batteristrøm mellom den lille +kabelen og begge sider av shunten.

Den ene inngangen er kun til overvåkning av et annet batteri, så pass på at du kobler den til på riktig plass.

Den guloransje «tappen» trykkes ned med en liten skrutrekker og kabelen dyttes helt ned i kontakten.

 

Kan selvsagt være død enhet, men som Lars H sier....

Jepp, dette står på todo-listen. Mener det ble koblet slik du skisserer, men har ikke målt så jeg kan ikke være sikker.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Målte med multimeter i dag og kom frem til at sikringa på B1+ var gåen. Byttet den og displayet våknet til liv. Nå lurer jeg jo fælt på hvorfor den sikringa gikk i utgangspunktet. Jeg har en Victron lader med tre utganger, hvorav to er koblet til hvert sitt batteri. Laderen virker imidlertid å tro at disse to batteriene den skal lade er koblet i parallell, noe de ikke er. B1+ og B2+ På shunten er den eneste koblingen som jeg kan se for meg som kan gi dette symptomet, men de må jo være isolert fra hverandre, ellers hadde displayet koblet til shunten fungert til tross for den ødelagte sikringen.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...