Kåiem Startet 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2020 Hei Har sett for meg at det hadde vært en fordel med en batterimonitor ombord. Jeg lurer på om en bluetooth sak vil være «god nok»? Det viktigste er jo å kunne se hvor mye som er brukt og prosent kapasitet igjen (da må jeg ev starte motoren e l når jeg ser det nærmer seg 50 %) jeg har sett på denne: https://seatronic.no/strom/batterimetere/pro-user-batteritester-med-bluetooth-6v-12v-24v noen som har kjennskap til den? Får jeg den infoen jeg «trenger»? Er det noen andre dere heller anbefaler? Helst i noenlunde samme priskategori ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 En batterimonitor uten shunt gir deg ikke stort, men da må du opp i pris, f.eks. denne fra Victron: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3283&category_id=187&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Stemmer i med Seilerslask her. De billige batterimonitorene måler kun spenning og gjør en temmelig upresis beregning av gjenværende kapasitet basert på dette. Nå er det ikke nødvendigvis så dumt å vite spenning på batteriet ditt, det kan fortelle deg noe om hvorvidt det bør lades, men for å få pålitelig informasjon om brukt og gjenværende strøm må du sette inn en shunt. Smartshunt fra Victron var visstnok ikke så lett å få tak i ble jeg fortalt av min lokale pusher. Jeg er i ferd med å montere en Victron BMV-712 batterimonitor med blåtann i båten min. Den gjør i prinsippet det samme, men kommer med display. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sjøbliss Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Jeg ville også anbefale Victron BMV-712. Den er veldig bra ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
DR_Nelson Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 HiWard skrev for 9 timer siden: Smartshunt fra Victron var visstnok ikke så lett å få tak i ble jeg fortalt av min lokale pusher. Bestilte hos sparelys igår og er allerede på vei Var og litt på å spare litt penger på en billig utgave, men da kan jeg ikke se reelt forbruk og eksakt gjenværende tid Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Kåiem skrev for 11 timer siden: noen som har kjennskap til den? Får jeg den infoen jeg «trenger»? Er det noen andre dere heller anbefaler? Helst i noenlunde samme priskategori ? Victron har en, men det er ikke noen shunt, den måler kun spenning og temperatur ....... den kommuniserer med MPPT........ https://www.boatlab.no/victron-batterisensor-smart-battery-sense-for-mppt-solar-charger-1stk?gclid=EAIaIQobChMI9_j6ueq36QIVwqQYCh0l5gaJEAkYASABEgLgOvD_BwE Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Stekepanne Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Smartshunten som @Seilerslask linker til, mener jeg er ny av året. Jeg kjøpte Victron sin 712 i fjor og er strålende fornøyd. Men jeg bruker kun Bluetooth, aldri skjermen. Så smartshunten hadde vært perfekt her. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Fordelen med et display er at alle kan sjekke, enkelt. Selv kona, barna, osv. Jeg er enig, bruker bare app men de andre titter på displayet (eller spør meg). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
HiWard Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 DR_Nelson skrev for 5 timer siden: Bestilte hos sparelys igår og er allerede på vei Var og litt på å spare litt penger på en billig utgave, men da kan jeg ikke se reelt forbruk og eksakt gjenværende tid Det var både interessant og irriterende på samme tid :) ProVolt melder denne på lager fra oktober, det var derfor jeg valgte 712 i stedet. I utgangspunktet er jeg ikke interessert i displayet og vil helst slippe å borre hull i konsollen. Planen var da å feste den på et vis inni konsollen og bare bruke blåtann. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Kaskazi Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Slettet Redigert 16.Mai.2020 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kåiem Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Den victron smartshunt som du linket til seilerslask så bra ut. Vet du om den kan kobles til startbatteriet i tillegg for å få litt info derfra og? For eksempel spenninga Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Det kan den via AUX inngangen. Se tegninger her https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-SmartShunt-EN-.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Kåiem skrev 31 minutter siden: Den victron smartshunt som du linket til seilerslask så bra ut. Vet du om den kan kobles til startbatteriet i tillegg for å få litt info derfra og? For eksempel spenninga Det du kan få av info fra et annet batteri, som da startbatteriet, er kun spenningen på det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
T.Vårlid Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hvor mange forbruksbatteri kan en slik smartshunt evnt en slik 712 overvåke? Jeg skjønner meg ikke så godt på elektronikk, men skulle gjerne hatt en oversikt på hvor mye strøm som blir brukt/er igjen. Har pr idag 3 stk forbruksbatteri på ~100amp hver i tillegg til startbatteriet Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 T.Vårlid skrev 18 minutter siden: Hvor mange forbruksbatteri kan en slik smartshunt evnt en slik 712 overvåke? Jeg skjønner meg ikke så godt på elektronikk, men skulle gjerne hatt en oversikt på hvor mye strøm som blir brukt/er igjen. Har pr idag 3 stk forbruksbatteri på ~100amp hver i tillegg til startbatteriet Shunten som følger med 712 er vel på 500A, og det er da strømmen som går gjennom shunten, og ikke størrelsen på banken din som er viktig. 500A er vel drøye 6000W på et 12V anlegg.... Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 T.Vårlid skrev 33 minutter siden: Hvor mange forbruksbatteri kan en slik smartshunt evnt en slik 712 overvåke? Jeg skjønner meg ikke så godt på elektronikk, men skulle gjerne hatt en oversikt på hvor mye strøm som blir brukt/er igjen. Har pr idag 3 stk forbruksbatteri på ~100amp hver i tillegg til startbatteriet Bare å få denne i hus, eller skal vi si båt Har og 3x115ah batterier + start og har lett lenge etter en slik dubbeditt med BT. Gleder meg til å koble. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 DR_Nelson skrev On 16.5.2020 at 9.13: Bestilte hos sparelys igår og er allerede på vei Rettelse, sparelys har sendt meg pakkesporing på denne, men den kommer ikke på lager før 3 Juni. Kan tro jeg er skuffet! Skulle hatt den i langhelgen Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 DR_Nelson skrev 1 time siden: Rettelse, sparelys har sendt meg pakkesporing på denne, men den kommer ikke på lager før 3 Juni. Kan tro jeg er skuffet! Skulle hatt den i langhelgen Da kan vi være skuffet sammen. Jeg monterte min BMV-712 i dag og displayenheten fungerer ikke. Sjekket kobling og sikring, alt ok, men intet liv. Lurer på om jeg har fått en B-vare... Til alt overmål knakk også gjengetappen som bensinfilter/vannutskiller er festet på, så da er båten nede for telling inntil ny festbrakett er på plass. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Fra sparelys din og? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 HiWard skrev 12 minutter siden: Lurer på om jeg har fått en B-vare... Victron er ikke kjent for B-varer, men all elektronikk kan ha feil. Vanligvis ligger imidlertid feilen hos brukeren. Er displayet dødt, eller hva er problemet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 DR_Nelson skrev for 2 timer siden: Rettelse, sparelys har sendt meg pakkesporing på denne, men den kommer ikke på lager før 3 Juni. Kan tro jeg er skuffet! Skulle hatt den i langhelgen Er i samme "båt", bortsett fra at jeg fikk en pakke med de andre tingene jeg hadde bestilt, men uten shunt ? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Lars H. skrev for 1 time siden: Victron er ikke kjent for B-varer, men all elektronikk kan ha feil. Vanligvis ligger imidlertid feilen hos brukeren. Er displayet dødt, eller hva er problemet? Utelukker selvsagt ikke brukerfeil :) Displayet er helt dødt ja, og det er bare en RJ11-kontakt på den så det er begrenset hva som kan kobles feil. Alt det elektriske virker forøvrig som det skal. Sikringen til 12V ser intakt ut og jeg mener koblingen til B1 på shunten er ok. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Stekepanne Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Prøv med et multimeter, du skal ha batteristrøm mellom den lille +kabelen og begge sider av shunten. Den ene inngangen er kun til overvåkning av et annet batteri, så pass på at du kobler den til på riktig plass. Den guloransje «tappen» trykkes ned med en liten skrutrekker og kabelen dyttes helt ned i kontakten. Kan selvsagt være død enhet, men som Lars H sier.... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 PostIT skrev for 10 timer siden: Prøv med et multimeter, du skal ha batteristrøm mellom den lille +kabelen og begge sider av shunten. Den ene inngangen er kun til overvåkning av et annet batteri, så pass på at du kobler den til på riktig plass. Den guloransje «tappen» trykkes ned med en liten skrutrekker og kabelen dyttes helt ned i kontakten. Kan selvsagt være død enhet, men som Lars H sier.... Jepp, dette står på todo-listen. Mener det ble koblet slik du skisserer, men har ikke målt så jeg kan ikke være sikker. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Målte med multimeter i dag og kom frem til at sikringa på B1+ var gåen. Byttet den og displayet våknet til liv. Nå lurer jeg jo fælt på hvorfor den sikringa gikk i utgangspunktet. Jeg har en Victron lader med tre utganger, hvorav to er koblet til hvert sitt batteri. Laderen virker imidlertid å tro at disse to batteriene den skal lade er koblet i parallell, noe de ikke er. B1+ og B2+ På shunten er den eneste koblingen som jeg kan se for meg som kan gi dette symptomet, men de må jo være isolert fra hverandre, ellers hadde displayet koblet til shunten fungert til tross for den ødelagte sikringen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.