Stekepanne Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Kan du lage en kjapp tegning av hvordan det er koblet? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Jeg spurte forhandler om det samme og fikk følgende svar: «Dersom du har 2 batterier hvorav et krever bulk og et annet er ganske fulladet så skjer følgende: Laderen setter seg i bulk, og leverer spenning og strøm som matcher det batteriet som er lavest - og ut på denne tilkoblingen. Det som allerede er fulladet vil ikke ta til seg noe strøm før spenningen på det første batteriet har blitt så høy at det også tilfører lading til det siste batteriet. Så vil laderen til slutt ta med alle batteriene samtidig opp i absorb, for så å legge dem ned på float og til slutt storage. I praksis fungerer dette bra. Ofte er det også slik at start er den ene banken, og den er ofte nesten full. Da går det meste av påstemplet ladestrøm til forbruksbatteriet, som også trenger mest strøm. Når det nærmer seg fullt, så fullades begge batteribankene parallelt, og alt er tipp topp.» Så det kan virke som om laderen oppfører seg slik den skal. Merkelig av Victron å designe en lader med flere utganger, uten mulighet til individuell overvåkning. Dette er forøvrig en Smart IP22 med 3 utganger og 30A ladekapasitet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
DR_Nelson Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Får håpe jeg får smart shunten snart. Innen den tid tenkte jeg å klarlegge litt hvordan den enklest kan kobles uten kjøp av lange dyre 70mm2 kabler. Idag er det koblet slik som på den nydelige paint tegningen (dtools programmet streika). Er dette korrekt? Skal shunten mellom der? Skal overvåke forbruket og se spenning på start. Derfor to røde streker fra den Redigert 22.Mai.2020 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) dobbelpost Redigert 22.Mai.2020 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Hva som er riktig kommer jo an på hva du vil måle. På Victron sine hjemmesider kan du laste ned quick install guide som viser kobling av shunt på banker med flere batteri. Hovedregel er at det skal ikke kobles noe annet en negativ batteripol på ene siden av shunt, mens alt annet skal kobles på andre siden. På BMV-712 fulgte det med to stk tynne ledere for kobling til positiv pol til med en 100mA sikring. De er vel en snau meter lang. Dette kan du jo gjøre klart. Ellers så lurer jeg på hvor mye strøm du dimensjonerer for med 70mm2 Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
DR_Nelson Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Vil jo måle forbruk, spenning, og lading i servicebanken. Start lever eget liv, men er koblet til felles busbar (samleskinne). Jo, alle kablene er 70mm2 fra fabrikk så blir for dumt å gå ned til 35mm2. Mulig jeg må flytte minuspolen på start til samleskinnen heller. Redigert 22.Mai.2020 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) HiWard skrev 23 minutter siden: Hva som er riktig kommer jo an på hva du vil måle. På Victron sine hjemmesider kan du laste ned quick install guide som viser kobling av shunt på banker med flere batteri. Hovedregel er at det skal ikke kobles noe annet en negativ batteripol på ene siden av shunt, mens alt annet skal kobles på andre siden. På BMV-712 fulgte det med to stk tynne ledere for kobling til positiv pol til med en 100mA sikring. De er vel en snau meter lang. Dette kan du jo gjøre klart. Ellers så lurer jeg på hvor mye strøm du dimensjonerer for med 70mm2 Delevis riktig. Lader,solcellepanel, og evt annet som tilfører strøm ? Noen steder som faktisk har shunten inne,? Vurderer å avbestille fra sparelys Redigert 22.Mai.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 DR_Nelson skrev 11 minutter siden: Mulig jeg må flytte minuspolen på start til samleskinnen heller. Shunten bør vel stå mellom samleskinnen og minus på det første batteriet i forbruksbanken? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 TrikkerN Lønning skrev 1 minutt siden: Delevis riktig. Lader,solcellepanel, og evt annet som tilfører strøm ? Ladere må også på lastsiden av shunten vel? Ellers får den ikke med seg at batteriet lades. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
DR_Nelson Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) TrikkerN Lønning skrev 26 minutter siden: Noen steder som faktisk har shunten inne,? Vurderer å avbestille fra sparelys Bestilte selv fra sparelys. pakken din er på vei fikk jeg på epost. Sporing til og med. ikke på lager før 3 Juni sa de forrige uke. Er vel ingen andre steder som er billigere heller? Redigert 22.Mai.2020 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 HiWard skrev 28 minutter siden: Ladere må også på lastsiden av shunten vel? Ellers får den ikke med seg at batteriet lades. Stryk det jeg sa. Du har helt riktig, jeg leste nok litt fort? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 DR_Nelson skrev 5 minutter siden: Bestilte selv fra sparelys. pakken din er på vei fikk jeg på epost. Sporing til og med. ikke på lager før 3 Juni sa de forrige uke. Er vel ingen andre steder som er billigere heller? Det kjipe for min del var jeg bestilte noe annet i tillegg, jeg fikk ikke informasjon om at den ikke kom før jeg hadde pakken. I pakken lå det alt utenom shunten og på følgeseddelen sto det penrettet med "ettersendes". Det er litt misvisende når det står at den er på hovedlager ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Hovedlageret til Victron, da? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Seilerslask skrev 5 minutter siden: Hovedlageret til Victron, da? Haha, ja mye mulig ? 1-2mnd.. Så jeg tror du har rett.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) HiWard skrev for 8 timer siden: Jeg spurte forhandler om det samme og fikk følgende svar: «Dersom du har 2 batterier hvorav et krever bulk og et annet er ganske fulladet så skjer følgende: Laderen setter seg i bulk, og leverer spenning og strøm som matcher det batteriet som er lavest - og ut på denne tilkoblingen. Det som allerede er fulladet vil ikke ta til seg noe strøm før spenningen på det første batteriet har blitt så høy at det også tilfører lading til det siste batteriet. Så vil laderen til slutt ta med alle batteriene samtidig opp i absorb, for så å legge dem ned på float og til slutt storage. I praksis fungerer dette bra. Ofte er det også slik at start er den ene banken, og den er ofte nesten full. Da går det meste av påstemplet ladestrøm til forbruksbatteriet, som også trenger mest strøm. Når det nærmer seg fullt, så fullades begge batteribankene parallelt, og alt er tipp topp.» Så det kan virke som om laderen oppfører seg slik den skal. Merkelig av Victron å designe en lader med flere utganger, uten mulighet til individuell overvåkning. Dette er forøvrig en Smart IP22 med 3 utganger og 30A ladekapasitet. En lader med flere utganger er som regel ikke noe mer mystisk enn en lader + ladeskille. Dermed kan den uansett ikke tilpasse lading til flere banker. Den sultneste får mest. Redigert 22.Mai.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Fantino skrev for 11 timer siden: En lader med flere utganger er som regel ikke noe mer mystisk enn en lader + ladeskille. Dermed kan den uansett ikke tilpasse lading til flere banker. Den sultneste får mest. Ja, det er vel det som er lærdommen her for min del. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 TrikkerN Lønning skrev for 11 timer siden: Haha, ja mye mulig ? 1-2mnd.. Så jeg tror du har rett.. Mener å huske at ProVolt sa at denne kom inn først til høsten pga leveringsproblemer fra Victron. Godt mulig det er den ærlige versjonen av «på sentrallager». Fikk en grei pris på BMV-712 så gikk for den i stedet. Har ikke montert displayet i konsollen og med blåtann integrert blir det så godt som samme løsning dom Smartshunten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
DR_Nelson Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Ja, hvis den ikke kommer før i Oktober, skal jeg ha en tilsvarende for samme pris. Da blir det 712. Får vente i spenning til 3 Juni. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 DR_Nelson skrev for 5 timer siden: Ja, hvis den ikke kommer før i Oktober, skal jeg ha en tilsvarende for samme pris. Da blir det 712. Får vente i spenning til 3 Juni. Jeg ringte sparelys, han bekreftet 3.juni.(Inn til dem) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 DR_Nelson skrev On 22.5.2020 at 23.17: Bestilte selv fra sparelys. pakken din er på vei fikk jeg på epost. Sporing til og med. ikke på lager før 3 Juni sa de forrige uke. Er vel ingen andre steder som er billigere heller? September ?? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Kommer ikke nærmer Oktober enn det :p Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
DR_Nelson Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 (redigert) Så og det på mail. Vurderer å kreve 712 for samme pris, varen er betalt, kontrakt er inngått, varen var på lager ved kjøpstidspunkt og jeg fikk mail med sporingsnr. Blir litt irritert på slikt juks med at ”varen er på lager”. Trør lett til forbrukerrådet i slike saker Redigert 26.Mai.2020 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Enig, det er veldig irriterende når kjøpesummen blir tatt som gissel på denne måten. 712 funker veldig bra for min del, selv med displayenheten liggende i kabelspaghettien inni konsollen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 (redigert) DR_Nelson skrev for 5 timer siden: Så og det på mail. Vurderer å kreve 712 for samme pris, varen er betalt, kontrakt er inngått, varen var på lager ved kjøpstidspunkt og jeg fikk mail med sporingsnr. Blir litt irritert på slikt juks med at ”varen er på lager”. Trør lett til forbrukerrådet i slike saker Prøvde meg på å få en redusert pris (noe jeg mener kanskje Victron burde stå for) Siden de faktisk ikke klarer å levere.. Men det ble til ar jeg måtte kjøpe 712, for full pris. Redigert 26.Mai.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Her er det jo nettbutikken som sier de har den på lager ved bestilling. 2 uker etter at ordre var bekreftet, betalt og mottatt sporing på varen, har de den ikke pga leveringsproblemer etter inngått kjøpsavtale. Da har du rett på tilsvarende vare til samme pris mener nå jeg. Hadde det stått ”forventes på lager” / ”forhåndsbestill” er det noe helt annet, og selger har ikke noe plikt til å gi erstatning/kompensasjon. Sorry, men skal du drive nettbutikk så bør du ha varen på lager når det lyser grønt og du kan bestille, og ikke noe som ligner dropshipping. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.