Jump to content

Anbefaling av bluetooth batterimonitor


Kåiem

Recommended Posts

Jeg spurte forhandler om det samme og fikk følgende svar:

«Dersom du har 2 batterier hvorav et krever bulk og et annet er ganske fulladet så skjer følgende:
 
Laderen setter seg i bulk, og leverer spenning og strøm som matcher det batteriet som er lavest - og ut på denne tilkoblingen. Det som allerede er fulladet vil ikke ta til seg noe strøm før spenningen på det første batteriet har blitt så høy at det også tilfører lading til det siste batteriet. Så vil laderen til slutt ta med alle batteriene samtidig opp i absorb, for så å legge dem ned på float og til slutt storage.
 
I praksis fungerer dette bra. Ofte er det også slik at start er den ene banken, og den er ofte nesten full. Da går det meste av påstemplet ladestrøm til forbruksbatteriet, som også trenger mest strøm. Når det nærmer seg fullt, så fullades begge batteribankene parallelt, og alt er tipp topp.»
 
Så det kan virke som om laderen oppfører seg slik den skal. Merkelig av Victron å designe en lader med flere utganger, uten mulighet til individuell overvåkning. Dette er forøvrig en Smart IP22 med 3 utganger og 30A ladekapasitet.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Får håpe jeg får smart shunten snart. 

Innen den tid tenkte jeg å klarlegge litt hvordan den enklest kan kobles uten kjøp av lange dyre 70mm2 kabler.
Idag er det koblet slik som på den nydelige paint tegningen (dtools programmet streika).

Er dette korrekt? Skal shunten mellom der?
Skal overvåke forbruket og se spenning på start. Derfor to røde streker fra den

 

Untitled.png

Redigert av DR_Nelson (see edit history)
Link to post

Hva som er riktig kommer jo an på hva du vil måle. På Victron sine hjemmesider kan du laste ned quick install guide som viser kobling av shunt på banker med flere batteri. Hovedregel er at det skal ikke kobles noe annet en negativ batteripol på ene siden av shunt, mens alt annet skal kobles på andre siden.

 

På BMV-712 fulgte det med to stk tynne ledere for kobling til positiv pol til med en 100mA sikring. De er vel en snau meter lang. Dette kan du jo gjøre klart. Ellers så lurer jeg på hvor mye strøm du dimensjonerer for med 70mm2

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 23 minutter siden:

Hva som er riktig kommer jo an på hva du vil måle. På Victron sine hjemmesider kan du laste ned quick install guide som viser kobling av shunt på banker med flere batteri. Hovedregel er at det skal ikke kobles noe annet en negativ batteripol på ene siden av shunt, mens alt annet skal kobles på andre siden.

 

På BMV-712 fulgte det med to stk tynne ledere for kobling til positiv pol til med en 100mA sikring. De er vel en snau meter lang. Dette kan du jo gjøre klart. Ellers så lurer jeg på hvor mye strøm du dimensjonerer for med 70mm2

Delevis riktig.

 

Lader,solcellepanel, og evt annet som tilfører strøm ?

 

Noen steder som faktisk har shunten inne,?

Vurderer å avbestille fra sparelys :giggle:

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
TrikkerN Lønning skrev 26 minutter siden:

Noen steder som faktisk har shunten inne,?

Vurderer å avbestille fra sparelys :giggle:


Bestilte selv fra sparelys. pakken din er på vei fikk jeg på epost. Sporing til og med. 
ikke på lager før 3 Juni sa de forrige uke. 

Er vel ingen andre steder som er billigere heller?

Redigert av DR_Nelson (see edit history)
Link to post
DR_Nelson skrev 5 minutter siden:


Bestilte selv fra sparelys. pakken din er på vei fikk jeg på epost. Sporing til og med. 
ikke på lager før 3 Juni sa de forrige uke. 

Er vel ingen andre steder som er billigere heller?

Det kjipe for min del var jeg bestilte noe annet i tillegg,  jeg fikk ikke informasjon om at den ikke kom før jeg hadde pakken. I pakken lå det alt utenom shunten og på følgeseddelen sto det penrettet med "ettersendes".

 

Det er litt misvisende når det står at den er på hovedlager ?

 

Link to post
HiWard skrev for 8 timer siden:

Jeg spurte forhandler om det samme og fikk følgende svar:

«Dersom du har 2 batterier hvorav et krever bulk og et annet er ganske fulladet så skjer følgende:
 
Laderen setter seg i bulk, og leverer spenning og strøm som matcher det batteriet som er lavest - og ut på denne tilkoblingen. Det som allerede er fulladet vil ikke ta til seg noe strøm før spenningen på det første batteriet har blitt så høy at det også tilfører lading til det siste batteriet. Så vil laderen til slutt ta med alle batteriene samtidig opp i absorb, for så å legge dem ned på float og til slutt storage.
 
I praksis fungerer dette bra. Ofte er det også slik at start er den ene banken, og den er ofte nesten full. Da går det meste av påstemplet ladestrøm til forbruksbatteriet, som også trenger mest strøm. Når det nærmer seg fullt, så fullades begge batteribankene parallelt, og alt er tipp topp.»
 
Så det kan virke som om laderen oppfører seg slik den skal. Merkelig av Victron å designe en lader med flere utganger, uten mulighet til individuell overvåkning. Dette er forøvrig en Smart IP22 med 3 utganger og 30A ladekapasitet.


En lader med flere utganger er som regel ikke noe mer mystisk enn en lader + ladeskille. Dermed kan den uansett ikke tilpasse lading til flere banker. Den sultneste får mest.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 11 timer siden:

Haha, ja mye mulig ?

 

 

 

4D6B3E7E-B69B-441C-AFF2-C51166E07EA5.jpeg.3fa48bbcd7706adc2532df4239f590c3.jpeg

 

 

1-2mnd.. Så jeg tror du har rett..

Mener å huske at ProVolt sa at denne kom inn først til høsten pga leveringsproblemer fra Victron. Godt mulig det er den ærlige versjonen av «på sentrallager». Fikk en grei pris på BMV-712 så gikk for den i stedet. Har ikke montert displayet i konsollen og med blåtann integrert blir det så godt som samme løsning dom Smartshunten.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
DR_Nelson skrev for 5 timer siden:

Så og det på mail. Vurderer å kreve 712 for samme pris, varen er betalt, kontrakt er inngått, varen var på lager ved kjøpstidspunkt og jeg fikk mail med sporingsnr. 
Blir litt irritert på slikt juks med at ”varen er på lager”.

Trør lett til forbrukerrådet i slike saker

Prøvde meg på å få en redusert pris (noe jeg mener kanskje Victron burde stå for) Siden de faktisk ikke klarer å levere..

 

Men det ble til ar jeg måtte kjøpe 712, for full pris.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post

Her er det jo nettbutikken som sier de har den på lager ved bestilling. 
2 uker etter at ordre var bekreftet, betalt og mottatt sporing på varen, har de den ikke pga leveringsproblemer etter inngått kjøpsavtale. Da har du rett på tilsvarende vare til samme pris mener nå jeg.
Hadde det stått ”forventes på lager” / ”forhåndsbestill” er det noe helt annet, og selger har ikke noe plikt til å gi erstatning/kompensasjon.

 

Sorry, men skal du drive nettbutikk så bør du ha varen på lager når det lyser grønt og du kan bestille, og ikke noe som ligner dropshipping. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...