Jump to content

Edit History

pacuare

pacuare

Hper skrev for 8 timer siden:

Lurer på å korte ned babystaget og montere en løsning med taljeblokker så jeg enkelt kan hekte det av-på. Så om jeg koseseiler under fine forhold så kan jeg hekte det av, men om det blir vind så jeg må reve, evt sjø så hekter jeg på og strammer opp. 

Kjenner ikke båten din, og umulig å si noe uten å kjenne båten. Kan synse litt. Det du må unngå er å invertere masta. Da knekker den, enkelt å greit. Har prøvd, og det ble dyrt. Invertere masta skjer når masta bøyer seg feil vei, altså midten er bak en linje fra topp til bunn. Så lenge det ikke skjer er det bare en fin måte å prebøye masta for å få forlikskurven på storseilet til å bli riktig. Hvis du slakker babystaget vil normalt masta bli rettere, og dermed mer bus i storseilet. Mer kraft er kanskje ikke det du søker?

 

Hvor stramt er babystaget i dag? Litt redd for at du må ha mye utveksling for å få det stramt nok, selv om du bruker vinsj. Håndmakt tror jeg ikke har noen funksjon i det hele tatt, selv med 1:6. Mener det finnes spesialbeslag for babystag. Bruk heller det. Der får du utveksling og ingen strekk. Ett langt metallbeslag som tres gjennom festet i dekk, og dras opp til det er parallelt med babystaget og festes der. 

 

Stort sett er master fra den tiden overdimensjonert, så du trenger babystag bare i mye vind. Spesielt i mye bølger. Men umulig å si uten å se både mastetrim og hvor stramt babystaget er. Har selv checkstag (lensetakler festet under forstagsinnfestningen). Den brukes normalt bare på havet i mye bølger. Og selvfølgelig når jeg ønsker perfekt mastetrim. Kan være at babystaget ditt har samme funksjon. Men kritisk å ikke feile. 

 

På kryss vil normalt storseilet sørge for at masta bøyer seg riktig vei, bare bølger som kan motvirke det. Mer kritisk på lens. Da virker kreftene motsatt. Har veldig lite erfaring med masthead,, selv om jeg har seilt minst 10 forskjellige, men ikke hatt ansvaret for riggtrim for regatta på de. Det som ødelegger fysikken på masthead rigger er at de ofte er veldig lite fleksible og rette, Børkdelsriggede båter har ofte en bøy i trimmen. Rette master trenger støtte. Det du trenger å finne ut er om babystaget ditt er for å få riktig trim, eller for å hindre at masta knekker. 

 

Riktig som du skrev over,  hvis du rever så trenger du babystaget. Samme grunn til at en skal stramme akterstaget når en rever. Ett revet storseil vil medføre at kreftene langs akterliket av storseilet trekker midten av masta feil vei. 

pacuare

pacuare

Hper skrev for 8 timer siden:

Lurer på å korte ned babystaget og montere en løsning med taljeblokker så jeg enkelt kan hekte det av-på. Så om jeg koseseiler under fine forhold så kan jeg hekte det av, men om det blir vind så jeg må reve, evt sjø så hekter jeg på og strammer opp. 

Kjenner ikke båten din, og umulig å si noe uten å kjenne båten. Kan synse litt. Det du må unngå er å invertere masta. Da knekker den, enkelt å greit. Har prøvd, og det ble dyrt. Invertere masta skjer når masta bøyer seg feil vei, altså midten er bak en linje fra topp til bunn. Så lenge det ikke skjer er det bare en fin måte å prebøye masta for å få forlikskurven på storseilet til å bli riktig. Hvis du slakker babystaget vil normalt masta bli rettere, og dermed mer bus i storseilet. Mer kraft er kanskje ikke det du søker?

 

Hvor stramt er babystaget i dag? Litt redd for at du må ha mye utveksling for å få det stramt nok, selv om du bruker vinsj. Håndmakt tror jeg ikke har noen funksjon i det hele tatt, selv med 1:6. Mener det finnes spesialbeslag for babystag. Bruk heller det. Der får du utveksling og ingen strekk. Ett langt metallbeslag som tres gjennom festet i dekk, og dras opp til det er parallelt med babystaget og festes der. 

 

Stort sett er master fra den tiden overdimensjonert, så du trenger babystag bare i mye vind. Spesielt i mye bølger. Men umulig å si uten å se både mastetrim og hvor stramt babystaget er. Har selv checkstag (lensetakler festet under forstagsinnfestningen). Den brukes normalt bare på havet i mye bølger. Og selvfølgelig når jeg ønsker perfekt mastetrim. Kan være at babystaget ditt har samme funksjon. Men kritisk å ikke feile. 

 

På kryss vil normalt storseilet sørge for at masta bøyer seg riktig vei, bare bølger som kan motvirke det. Mer kritisk på lens. Da virker kreftene motsatt. Har veldig lite erfaring med masthead,, selv om jeg har seilt minst 10 forskjellige, men ikke hatt ansvaret for riggtrim for regatta på de. Det som ødelegger fysikken på masthead rigger er at de ofte er veldig lite fleksible og rette, Børkdelsriggede båter har ofte en bøy i trimmen. Rette master trenger støtte. Det du trenger å finne ut er om babystaget ditt er for å få riktig trim, eller for å hindre at masta knekker. 



×
×
  • Create New...