Chrizz Startet 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2020 (redigert) Hei jeg har en båt hvor jeg har et startbatteri som også er forbruks batteri, veldig lite ombord som bruker strøm. jeg ønsker å parallell koble reserve batteriet til start batteriet for å få mer ah. 2x 75ah identiske batterier og samme fabrikant. jeg koblet de pluss mot pluss og minus mot minus. Men når jeg skulle starte motoren så skjedde det ingenting, helt dødt. Benyttet 1.2meter 35mm Ø6/8 mm kabler. begge batterier er full ladet. strøm til instrumentene og lensepumpe var ok. når jeg koblet tilbake slik det opprinnelig var så startet motoren. hva kan være grunnen til at motoren ikke ville starte? Hovedstrøm bryter var selvsagt på. burde jeg ha koblet et skillerelee mellom batteriene? Redigert 16.Mai.2020 av Chrizz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Du har koblet feil? Sitér dette innlegget Link to post
Chrizz Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Parallell kobling er ++ og - - , skal jo være riktig det? Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 cmb skrev 53 minutter siden: Du har koblet feil? Du kan ikke bare slenge ut slikt. Han har jo koblet riktig. Har du bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Velkommen til forumet Chrizz. Dette burde virke. For at ikke vi "ekspertene" skal komme med utallige forslag, hadde det vært fint med to bilder, et av hvordan kablene er på start/forbruksbatteri og et over tilkoblingene på reservebatteriene. Med 1,5m mellom den får du vel ikke begge batteriene på det samme bildet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chrizz Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hei og takk for svar Jeg skal få ordnet med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Chrizz Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Kabelskoene var for små, Ø6 men skulle vært Ø8. Jeg utvidet hullene med drill, det skulle vell ikke ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Nei, men ikke helt bra. Men det vil bare bety at du ikke får like mye hjelp av å koble til det ekstra batteriet. På det ekstra batteriet, hadde du noe ekstra forbrukere tilkoblet der, eller sto det bare der ubrukt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chrizz Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Ikke noe annet var koblet til reserve batteriet. Stod der kun ubrukt. det rare er at jeg koblet kablene ifra reserve batteriet igjen da motor ikke ville starte. men det skjedde fortsatt ingenting. det var først når jeg koblet kablene av fra hovedbatteriet at jeg fikk start igjen. lurer på om det må være noe kablene, men jeg skjønner ikke hva det skulle være, de er helt nye. Sitér dette innlegget Link to post
Chrizz Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hva skjer hvis du kryssbytter batteriene? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Chrizz Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Det forsøkte jeg ikke, men verdt er forsøk. takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 torkelmj skrev 39 minutter siden: Hva skjer hvis du kryssbytter batteriene? Hva mener du med det? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KDB Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Du har kanskje dårlig kontakt på polsko/kabelsko på det opprinnelige startbatteriet. Så når du skrudde på nye ble det brudd, når du fjernet igjen fikk du tilfeldigvis kontakt igjen. Sjekk dette. Sitér dette innlegget Link to post
Chrizz Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Chrizz Svart 20.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Svaret på gåten var dårlig kontakt på kabelsko. Pussa de og sprayet med kontakt smøring. takk for alle tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.