elskerseiling Startet 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2020 Har en skjærgårdsjeep fra 1998 med heggaggregat hvor styringen er både veldig tung samt mye dødgang. Har fått prisestimat på bytte styrekabel på 5000-7000 kr uten at de er sikre på om det er løsning på problemet. Bør jeg like gjerne vurdere å bytte hele systemet til hydraulisk styring? Det er en mercruiser 4.3 efi med alpha one drev Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Dette blir interessant å følge siden jeg har akkurat samme problemet med en draco med alfa drev,tung å styre,mye dø-gang, å må på en måte jobbe med styringen hele tiden ??⚓ Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Ja bytt, det vil bli en heilt ny verden og du vil lure på hvorfor du ikkje gjorde det før. Du vil aldri gå tilbake til teleflex Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Da blir det nytt system vedr styring etter sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Forslag til nytt hydraulisk system til 21 foter med mercruiser 4.3 EFI? Er det komplisert å installere? Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Er dette servopumpe til drevet? Kan jeg alikevel bruke hydraulisk styring? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Det kan du men det gir lite meining. Med fungerende servo skal styringen være lett som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Den er utrolig tung på rattet og masse slark/ dødgang. Kan det være treghet i kabel eller styresnekka? Hvordan bør jeg feilsøke problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Såklart det kan, vanligvis i wirestrømpa. Du kan løsne wirestyringen bak, da skal det gå rundt heilt uten noe motstand Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Ville du fortsatt byttet til hydraulisk styring nå som du vet at jeg har servo eller kun byttet styrekabel og beholdt mekanisk styring? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Eg kvitta meg med heile servogreia og installerte hydraulisk på min men det var volvo penta og eg gjorde det sjøl. Kor det vil arte seg å gjøre på din veit eg ikkje. Om dette ikkje re noe du gjør sjøl ville eg sjekket om det faktisk er teleflexen som er treg før eg betalte noen for noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Koblet fra styrekabel og servo sylinder. Drevet går greit fra side til side. Styrekabel er litt treig med ikke ille. Problemet oppstår når styrekabel er koblet på servosylinder. Da blir den tung på rattet. (uten at dette er koblet på drevet) Motstand er den samme med motor av/på. Jeg tolker det slik at servo system må feilsøkes. noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Ja. Servoassistert styring fungerer slik at når du dreier på rattet så skal mutterfestet til wiren bevege seg og åpne respektive ventil for servosyllinderen å bevege seg. Vedlagt video viser hvordan dette skal fungere. Om mekanismen da har satt seg så vil det ikkje virke som tenkt. Ikkje verdens beste video dette men det viser det greit nok. Så som du ser så skal ikkje dette være tregt når det fungerer da det i praksis svinger omtrent av seg sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Kan jeg fjerne alt sammen og installere hydraulisk styring i steden? Hvordan gjøres det i så fall? Nå er jo hele den mekaniske styringa 22 år gammel samt servopumpe og servosylinder. Og nå har jeg vel kommet dit at enten så er servopumpe gåen eller så er det noe feil med sylinder. Da er man godt på vei til en ny hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Hender det at en styrekabel kan bli treg men kun når den har belastning? Jeg opplever at styrekabel går relativt greit om jeg kobler den fra. Drevet går greit, servo styresylinder er det ikke noe galt med. Da står vi igjen med enten at servopumpe ikke leverer nok trykk(men det kom olje når jeg løsna skrue) eller at styrekabel/snekke får problemer med belastning. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.