Jump to content

Hydraulisk styring hekkaggregat

elskerseiling

Recommended Posts

Har en skjærgårdsjeep fra 1998 med heggaggregat hvor styringen er både veldig tung samt mye dødgang. 

Har fått prisestimat på bytte styrekabel på 5000-7000 kr uten at de er sikre på om det er løsning på problemet. 

Bør jeg like gjerne vurdere å bytte hele systemet til hydraulisk styring? 

Det er en mercruiser 4.3 efi med alpha one drev

Koblet fra styrekabel og servo sylinder. Drevet går greit fra side til side. Styrekabel er litt treig med ikke ille. Problemet oppstår når styrekabel er koblet på servosylinder. Da blir den tung på rattet. (uten at dette er koblet på drevet) 

Motstand er den samme med motor av/på. Jeg tolker det slik at servo system må feilsøkes. noen tips? 

Ja. Servoassistert styring fungerer slik at når du dreier på rattet så skal mutterfestet til wiren bevege seg og åpne respektive ventil for servosyllinderen å bevege seg. Vedlagt video viser hvordan dette skal fungere. Om mekanismen  da har satt seg så vil det ikkje virke som tenkt. Ikkje verdens beste video dette men det viser det greit nok. Så som du ser så skal ikkje dette være tregt når det fungerer da det i praksis svinger omtrent av seg sjøl. 

Kan jeg fjerne alt sammen og installere hydraulisk styring i steden? Hvordan gjøres det i så fall? 

Nå er jo hele den mekaniske styringa 22 år gammel samt servopumpe og servosylinder. Og nå har jeg vel kommet dit at enten så er servopumpe gåen eller så er det noe feil med sylinder. Da er man godt på vei til en ny hydraulisk styring.

Hender det at en styrekabel kan bli treg men kun når den har belastning? 

Jeg opplever at styrekabel går relativt greit om jeg kobler den fra. Drevet går greit, servo styresylinder er det ikke noe galt med. Da står vi igjen med enten at servopumpe ikke leverer nok trykk(men det kom olje når jeg løsna skrue) eller at styrekabel/snekke får problemer med belastning. 

Hva tror dere?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...