bjoris
Jeg gikk over til motorbåt i 2018 etter 11 år med seilbåt, litt mot strømmen kanskje, men familien liker ikke seiling. Jeg elsker det så løsningen ble en ren regattabåt, B/one sammen med en kompis. Båten seiler fantastisk og har gitt oss mye moro og konkurrentene har irritert seg:) Nok om det.
Når vi rigget ned og tok opp i høst så vi at masta hadde fått en kraftig bøy. Vi vet egentlig ikke når det har skjedd, men kan ikke tenke på andre situasjoner enn en skikkelig nose-dive vi fikk i kuling... Forsikringen dekker det ikke og ny profil er +60 båtlapper...
Jeg får ikke lastet opp bilder fra mobilen ser jeg.
Vi har prøvd å bøye tilbake, det er ikke anbefalt, men profilen er antakelig vrak uansett. Det ble kanskje litt bedre etterpå, men vi forstår at det må ha vært store krefter for å få lagd en slik bøy, vi bøyde ganske kraftig tilbake uten særlig endring i bøyen etterpå...
Vi har ikke så lyst til å kjøpe ny profil helt enda, spes dum å kjøpe ny siden vi ikke vet sikkert hva som er årsaken.
BOne har ikke akterstag og vi mistenker derfor at dette er problemet i unnavind når storeseilet må slippes i mye vind.
Vel, hvilket råd har ekspertisen?
Bøyen er ca to meter fra mastefoten, vi tenker nå å prøve å lage noen dynema vant festet fra salingene og ned til den bøyen er og så ned til feste i rekka. Vi tror vi skal få trimmet bøyen bort med denne, tanken er uansett mer å sikre at ikke det får anledning til å bøye seg så vilt som det må ha skjedd her.
Det er ingen knekk eller sprekk i profilen, barE en bøy.
Vi har firma lokalt som er eksperter på aluminium så vi vurderer å få dem til å sveise på noen forsterkninger der bøyen er også,
men er usikker på dette og tenker først å studere om det nye vantene kan fungere