bjoris
1 hour ago, seilfred said:Ser forresten at det ikke er knekk, bare bøy. Vel, jeg er skeptisk til metoden alikevel på det grunnlag at jeg ikke ville visst hva jeg holdt på med. Få noen proffe riggere til å se på det. Om en mast knekker så kan det potensielt forårsake mye skade.
1 hour ago, seilfred said:Kjenner ikke båttypen, men har du ikke akterstag, så har du vel lensetakler istedet? Viktig at man husker å stramme dem før slike manøvre, det er jo dem som liksom er «akterstaget». Jeg mener at dette ikke burde skje på en korrekt rigget båt, så et eller annet sted i riggen må det ha vært en feil..
På det du spør om tør jeg ikke helt svare. Bøying av rør er ikke for amatører, og her kreves nok flere typer spesialkompetanse for å svare ordentlig på spørsmålet ditt. Men, jeg ville unngått å eksperimentere med en bolt i knekken. Det er et allerede svakt punkt som du bare vil gjøre enda mer sårbart. Mulig masta kan berges. Har sett knekte master blitt satt sammen før, men jeg ville ha skaffet proffhjelp.
Båten har fathead seil så ingen lensetakler heller. Vi klarer ikke helt å se hva som evt har vært galt, dette er en svært enkle båt så ikke så mye som kan være feil. På kryss er vi avhengige av å holde storseilet skjøte stramt, må du slippe på dette så får du også problem med forstaget, trim-messig, rent strukturelt for masten så er den naturligvis beregnet for dette. Dette er jo en ganske vanlig problemstilling på båter med Fathead seil.
Er enig i betraktningene dine, det er en risiko, samtidig er det altfor dyrt for oss med ny profil og jeg tror nok det fort blir like dyrt å få den transportert til noen proffer og så skal de jobbe med den til 1000 kr timen eller deromkring. Så vi er litt f... for å si det pent.
Jeg ringte nå ett båtbyggeri som levere aluminumskatamaraner (store) og de sier at det er veldig vanskelig å bøye tilbake. Den kan forsterkes, men det er vanskelig å få pent på en aloksert aluminumsmast. Det blir en del arbeid også. Aluminiums eksperten der mener at en bolt gjennom slik vi har tenkt nok er den beste løsningen og han tror ikke at masten har blitt svekket når han fikk se bildene. Han mener at me vant der er masten mer stabil mot brekk enn før uhellet så da tar vi sjansen på dette!