Jump to content

montere fleksibel kobling på volvo penta ms3b gir


kipp36

Recommended Posts

Heisann,har hatt motoren ute i våres og byttet motorlabber.Et stk av orginal labbene var "knust" og de 3 andre var vel slitne etter 37 års bruk.Orginal labbene var ifra volvo penta,å det var ikke noe vibrasjoner og snakke om,ei heller støy...

Kjøpte labber ifra maritim,og ifg ekspertene var det disse:https://www.maritim.no/motorlabb-type-c-s-45-galv-m-bolt som var tingen,som stemmer bra i forhold til vekta som er 300 kg ink gir.Disse er noe mindre i høyden en det orginal labbene var.motte derfor shimme opp de nye labbene 40mm,gjorde dette med 2 stk 20mm plater som ble cnc brent med hullbilde etc.Har fått rettet opp bra,det vil si innenfor 0,05mm på flens mot gir.

Problemet er følgende:Ingen vibrasjon,eller støy og snakke om den første timen under gange...Etter en times tid kommer det en liten vibrasjon,og støyen øker noe???har sjekket opprettingen etter gange flere ganger,og den er uendret når båten ligger stille...Er det slik at labbene gir seg "litt" aksialt etter en stund med belasting?har vel igrunn ikke hørt om noe lignende...I tillegg så er disse labbene hardere en orginal labbene,merker dette bra på tomgangs kjøring,rister og bråker betraktelig mer,i forhold til volvo penta labbene.Men greit nok,vurderer og bytte klemflens,da det er den klumpete volvo penta flensen som står på,har også hatt akslingen inne til oppretting på et maskinverksted.Ifg dem var det noe kast,men de fikk rettet den.Noe eksakt mål har jeg ikke,men var jo tros alt et maskin verksted så håper de vet hva som er innafor...Lurer på og montere denne: https://sleipner.no/kategori/1782/powertrain/ i håp om og redusere støyen,og for og ta opp evt forskyvninger som tydelig vis oppstår av en eller annen grunn.Fundamentet er uendret,bortsett ifra 2 stk 20mm shims på vær labb,så kan ikke helt se det skulle vært noe problem,evt hvor problemet oppstår...Og montere ledd med trøste lager,er ikke noe tema.Dette er en kragerø26 som i utgangspunktet er lav i skroget,så dørken ligger under vannflaten.Resultatet er jo da selvfølgelig meget begrenset plass,men sleipner mener jo disse powertrain leddene er løsningen for meg.Motoren står også i motorkasse,så dette med støy er jo et hett tema,da det støyer bra i utgangspunktet.Noen som har erfaring med disse fleksible koblingene som kan brukes uten eget trøstelager? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...