Jump to content

Råd for elvebåt med sprekker i trebordene?

Yngvea

Recommended Posts

Hei! Jeg har fått tak i en eldre elvebåt til laksefiske. Forrige eier hadde egentlig tenkt å vrake den, men jeg skal forsøke gi den videre liv. Et par av trebordene har meterslange sprekker, som ikke trutnet ifjor etter 4-5 dager på vannet. Sprekkene er 1-2 m.m. brede. Er det noen som har erfaring med tettemiddel som ikke krever for mye jobb, men som vil holde?

Formtre som tåler vann? Silikonbaserte midler? Eller annet?

Jeg tenker smøre båten etterpå med tjærebasert smurning, da det er dette som er brukt tidligere. Takknemlig for gode råd. 

Her er det vel enten å bytte bord, eller mauring som gjelder. Jeg tror ikke jeg vil fylt med sika. Er bordene under vann normalt sett, eller er de opp langs rekken?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Legg gjerne ut noen bilder. Elvebåtene på Altaelva har et annet utseende enn mange andre tradisjonsbåter. Kan ikke huske at det har vært noe mye om disse på forumet tidligere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du skriver meterlange sprekker? Passerer disse sprekkene spant på sin vei? Litt av utfordringen du har med såpass lange sprekker er at bordene faktisk er kløyvet. Dermed mister de «hold» og sprekkene vil utvide seg enten du putter det ene eller det andre nedi sprekkene. I tillegg er vel denne båten ganske fleksibel bygget, dermed vil det være en del bevegelse i bordene under bruk. 

Jeg ville ha gjort som følger:

Hvis sprekkene går forbi minst et spant og det ikke er for mye bevegelse i båten under bruk; fylle opp sprekkene med Farm asfaltkitt (som Bjørski linker til) med en sparkelspade og så dekke over sprekkene i hele sin lengde med blylapper, både på utsiden og innsiden. Blylappene legges på med rikt med asfaltkitt under og festes med kobbertacks. Det skal tyte noe asfaltkitt ut når du fester lappene og maserer overflaten flat. Blylappene vil holde asfaltkittet på plass, og så lenge det ikke er alt for mye bevegelse i bordene vil asfaltkittet holde seg på plass og tette godt. Skulle sprekkene trutne noe vil overskytende masse presses ut.
CB6FBED0-7FD1-4C37-8931-3AAAB8DE04F0.png.abbedcd80ebe6983e8b952b636066158.png

Alternativt, hvis bordene vil få mye bevegelse og/eller ikke sprekkene passerer solide spanter som holder bordene skikkelig på plass kan du vurdere å frese inn lus i sprekkene. Ei lus vil i denne sammenhengen si ei trelist som det freses plass til og som limes fast med polyuretanlim eller epoksy. Denne jobben kan gjøres både med sirkelsag og med håndoverfres. Selv foretrekker jeg nok mest fres da det da er mulig å frese sprekken til med V-profil slik at man får større flater å lime på. 

• 1 måned senere...

Hei! Tusen takk for alle svar. Som ny her, så jeg ikke at det "poppet inn" svar før jeg besøkte siden igjen. 

Jeg har nå gitt denne båten videre til en person som nok så det mulig å bruke mer tid på den enn jeg. Det var såpass mye å gjøre, viste det seg.

Men tusen takk for svar og gode råd, og at noen av dere tydeligvis har brukt mye energi på å svare meg og gi gode råd. Håper det likevel har kommet til nytte for andre. 

Yngve A. 🙂

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...