Ay, ay kaptein Startet 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2020 (redigert) Har en Wallas 1000 med viftetopp som eg kjøpte med båt. Ble nettopp kjøpt på finn, og funket da, men funker ikke no. Er det noen i Bergensområdet som kan skru Wallas? Har løftet opp tank... Den tikker og tikker men blir ikke varm. Synes det lukter av pipen og... Redigert 17.Mai.2020 av Ay, ay kaptein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 At det lukter av pipen kan skyldes at den forsøker å tenne. Ingen røyk uten ild sies det. Mitt første spørsmål er som oftest: Hva slags parafin bruker du? Vi skiller mellom 3 forskjellige typer du får kjøpt på 4-5 liters kanner. Varmeolje er totalt ubrukelig. Lampeolje og Lampeparafin inneholder til dels store mengder voks. Kan til nød brukes, men unngås. Voksen i oljen kan sette seg og tette mekanismen i pumpen, spesielt når det er kaldt. Vil gi lett soting og dårlig varmeverdi (men super lysverdi). Fritidsparafin er den beste kvaliteten. Koster nødvendigvis ikke noe mer enn de andre. Selges stort sett til kr 165,- på Felleskjøpet for 4 ltr. Ganske vanlig med kr 200,- til 250 på båtutstyrsbutikker. Har sett tilbud ned mot kr 120,-. Neste spørsmål: Suger pumpen parafin? Ta drivstoffslangen ut av dunken mens den prøver å tenne, i noen sekunder til det dannes en luftlomme du kan følge. Den skal flytte på seg ca 2 cm pr tikk. Du kan også (som du allerede har forsøkt) løfte tanken/dunken høyere enn apparatet for å lage en hevert-effekt. I så fall må du ta den sorte slangen ut av korken (returslangen) og la den henge rett ned så den får fall. Om du ser at det står parafin i slangen, men det flytter ikke på seg, kan du også ta slangen ut av dunken, ta av filteret, og blåse i slangen så parafinen flytter seg til pumpen. Om parafinen ikke flytter seg i det hele trass iherdige forsøk, kan det være noe feil ved pumpen. Om parafinen flytter seg litt opp, men siger tilbake, er det gjerne rusk i koblingen mellom slange og pumpe, eller at den ikke strammet godt nok til. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Burde det ikke komme parafin ut returen, om pumpa suger men ingen tenning ? Tipper på en glødetråd som er røke. Ligger vel gode tråder her om bytte av den. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Jo, det bør det. Men så blir det sagt at det kommer lukt ut av pipa, og da regner jeg med at det er gløding, men at det ikke er nok parafin i brenneren til å oppnå forbrenning. Ved å måle hva den bruker av strøm når den prøver å tenne, skal den trekke rundt 5A i 2,5 min. Uten gløding trekker den bare 0,1A Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 ? Sitér dette innlegget Link to post
Ay, ay kaptein Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Takk for tilbakemeldinger. Skal ta en runde med ovnen og teste forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Du må gjerne ringe når du er i båten og tester. Svarer omtrent 24/7. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ay, ay kaptein Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Tusen takk. Det blir ikke i dag, muligens i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Wallas Service skrev On 18.5.2020 at 9.25: Du må gjerne ringe når du er i båten og tester. Svarer omtrent 24/7. Hei. Du som vet. Skal det ikke være ei sil på enden av Blank slangen som suger opp parafin fra dunken? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Det skal det Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Denne: og gjerne også denne som festes/tres på enden av mutteren, og som dekker over filteret: Hindrer at filteret blir liggende helt på bunnen av tanken. Og begge deler har jeg selvsagt på lager. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
stein erik olsen Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Om man ikke har filter. Kan varmern ikke brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 stein erik olsen skrev 9 minutter siden: Om man ikke har filter. Kan varmern ikke brukes? Det vil jeg absolutt unngå. Kan være partikler i parafinen, og dette vil da komme inn i pumpen, som igjen kan medføre at du i værste fall må kjøpe ny pumpe. Den er langt dyrere enn filteret. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
stein erik olsen Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Wallas Service skrev On 20.5.2020 at 22.41: Denne: og gjerne også denne som festes/tres på enden av mutteren, og som dekker over filteret: Hindrer at filteret blir liggende helt på bunnen av tanken. Og begge deler har jeg selvsagt på lager. Ka du skal ha for dette? Sitér dette innlegget Link to post
JoakimM Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Prøvd med lader eller motor igang. Begynte selv å demontere før noen sa at jeg måtte prøve å starte motoren. Til meg så var det lav spenning som gjorde slik at den ikke tente, da var det både tikking å litt røyk av eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 stein erik olsen skrev 45 minutter siden: Ka du skal ha for dette? Har sendt deg priser til IM/PM Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 JoakimM skrev 5 minutter siden: Prøvd med lader eller motor igang. Begynte selv å demontere før noen sa at jeg måtte prøve å starte motoren. Til meg så var det lav spenning som gjorde slik at den ikke tente, da var det både tikking å litt røyk av eksos. Har erfart at det svært ofte er dårlig spenning som er hovedproblemet. Noen Wallas-modeller er mer følsom på dette enn andre. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.