Kronidiot Startet 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2020 Redd dette blir et langt innlegg. Har kjøpt en båt der jeg har noen utfordringer ift 12v anlegget. Jeg har 2x100A forbruksbatteri og 1x100A startbatteri. Disse 3 er koblet i parallell og lades av 2 ladere på 4A hver. Vedlagt skisse over opplegget. 1. Hvorfor er det 2 ladere? Burde ikke en lader til så stor bank gi mer enn 4A? 2. Når vannpumpa starter, da blir lyset ombord svakere og radioen slår seg av. Når pumpa stopper blir lyset normalt og radio spiller igjen. Når jeg måler spenning på forbruk får jeg 10,59 volt. Dette synker til 9,90 når vannpumpe starter. Måler jeg mellom + på startbatteri og - på forbruk får jeg 12,65 volt. Dette er uendret når vannpumpe går. Noe galt som ikke er riktig her, men hva? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Dårlig kontakt i koplinger, eventuelt for tynne ledninger. Da får du spenningsfall ved belastning. Demonter,rengjør, smør opp og monter igjen. Så ser du om problemet er løst eller om du må gå hardere til verks. Laderen til forbruksbanken kunne godt ha vært større, da lader du fortere opp igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 index skrev 2 minutter siden: Dårlig kontakt i koplinger, eventuelt for tynne ledninger. Da får du spenningsfall ved belastning. Demonter,rengjør, smør opp og monter igjen. Så ser du om problemet er løst eller om du må gå hardere til verks. Laderen til forbruksbanken kunne godt ha vært større, da lader du fortere opp igjen. Men hvorfor er det 2 ladere når start og forbruk er parallelle? 1 lader ville vel ladet begge bankene? Eller tenker jeg helt feil?? Og når du sier for tynne ledninger, tenker du da fram til forbrukere? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Ledninger til forbrukere ja. Det med lader avhenger av funksjonen til det Victron skillet ditt, og hvor det står i forhold til hovedbrytere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Tegningen din ser for meg ut som et helt normalt opplegg i båt. forbruksbank og startbatteri har felles minus på tegningen din. Det er helt normalt. De har ikke felles pluss. derfor har du en lader til forbruk og en lader til start. Også helt normalt. 2 4 amp ladere er jo veldig lite på en bank som dette. Normalt regner man lader på minst 10% av batteri banken. større ladere har gjerne flere utganger, feks en til forbruk og en til start om alt av kabler til batteriene dine er ok, og kabelsko sitter som de skal og ikke er irret ser det for meg ut som om du trenger nye forbruksbatterier. Startbatteriet virker ok med 12,65. Du måler jo bare pluss på startbatteriet og felles minus. Du får samme resultat om du måler pluss og minuspol på startbatteriet. Hva får du om du måler pluss og minus på forbruksbanken? victron skillet regner jeg med er koblet til pluss fra dynamo. Redigert 17.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Bitteliten skrev 2 minutter siden: forbruksbank og startbatteri har felles minus på tegningen din. Det er helt normalt. De har ikke felles pluss. derfor har du en lader til forbruk og en lader til start. Også helt normalt. 2 4 amp ladere er jo vledig lite på en bank som dette. Normalt regner man lader på minst 10% av batteri banken. større ladere har gjerne flere utganger, feks en til forbruk gåog en til start om alt av kabler til batteriene dine er ok, og kabelsko sitter som de skal og ikke er irret ser det for meg ut som om du trenger nye batterier. victron skillet regner jeg med er koblet til pluss fra dynamo. Kan jeg da uten å få problemer bytte ut lader 2 (forbruk) med en større og beholde den på 4A til startbatteri? Eller må begge ladere være like store i.o.m at dette henger sammen som det gjør? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Ja det kan du. Men jeg hadde heller kjøpt feks en 40 amp med 2 utganger og koblet den på begge banker. Og tatt bort de to små laderne, særlig om de er gamle. Prisen er omtrent den samme. Uansett må du trolig kable om fra lader til batteribanken med tykkere kabel. nye batterier på forbruk må du nok uansett ha. en ulempe med en lader er om du har ulike batterityper på start og forbruk. Velger du feks AGM batteri på forruksbank og har vanlig blybatteri på start ville jeg beholdt den lille på start og kjøpt en egemt lader til forrbuk. men har du pluss fra dynamo inn på victron skillet? Det er viktig å vite. Redigert 17.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Den laderen som leverer høyest spenning leverer mest inn. Laderen bør generelt ha en merkespenning på 10 % av batteriet den skal lade. Jeg er ikke sikker på om tegningen din er helt riktig. Victron har ingen styring. Et eller annet må fortelle når alle batteriene skal i serie. Det du opplever kan ha årsaker som nevnt over, dårlige elektriske forbindelser og/eller sulfaterte batterier med svært lav restkapasitet. Poenget med Victron er normale å splitte bankene når motoren ikke går. Da kan du ha en 4 A vedlikeholdslader på startbatteriet. Du bør ha envedlikeholdslader på >20 A på forbruk. Hulda har en Stirling 50 A lader på 450 Ah batteribank, fungerer utmerket. I tillegg en 8 A lader på 170 Ah baugbatteri, dette fungerer også utmerket. Dette batteriet kjører kun ankerwinch og baugpropell. Blir aldri ladet ned. Redigert 17.Mai.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Bitteliten skrev 3 minutter siden: men har du pluss fra dynamo inn på victron skillet? Det er viktig å vite. Det skal jeg sjekke og melde tilbake om. ? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 @Hulda og @Bitteliten Bilde av victronskillet Det har minus som går til felles minusskinne Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Er det ikke en pluss inn på victron skillet? ser ut som to utganger her,og en til jord. Hvor kommer lading fra dynamo inn ? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Bitteliten skrev 11 minutter siden: Er det ikke en pluss inn på victron skillet? ser ut som to utganger her,og en til jord. Hvor kommer lading fra dynamo inn ? Ikke noe pluss inn på victronskillet. Er bare + batteri 1, + batteri 2 og start assist (0). Battery ÷ har ingen ledning inn. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 @Bitteliten det er et spenningsstyrt rele som skiller bankene ved 13,2 v https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1144&category_id=89&gclid=CjwKCAjwwYP2BRBGEiwAkoBpAgJhMUon9heIdnU-FnRUJCkTDFN1L3JV-_DwjW4TunIv0ER4hNtoMRoCTasQAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) OK, da skjønner jeg koblingen. Ekstern minus og intern pluss. Da har vi en styrestrømkrets :-) Minusen og dynamoen er ikke med i tegningen over. Ser resten av anlegget like bra ut som på bildet, ville jeg satset på tre nye batterier og en skikkelig lader av god kvalitet til forbruksbattetiene. Redigert 17.Mai.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Men når jeg måler 10,82 volt på forbruksbatteri (tilkoblet lading hele helga) med lite forbruk, da er batteriet dårlig? Indikatoren på batteriet viser grønt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Ja. Da er de døde Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Se over. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Men det releet må ha en minus tilkoblet på B - 86. Hvis ikke blir det aldri lading fra dynamo til forbruk. Bare til start. Redigert 17.Mai.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Er det ikke koplet minus til Victronreleet, kan vel ikke dette måle spenningsforskjell på start/forbruk og heller ikke legge sammen batteriene?? Som hegra sier.. Redigert 17.Mai.2020 av cruiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) hegra skrev 7 minutter siden: Men det releet må ha en minus tilkoblet på B - 86. Hvis ikke blir det aldri lading fra dynamo til forbruk. Bare til start. @hegra Ja, jeg tror det er koblet feil? 86 skal ha minus, og 85 (start assist) skal kobles til + på forbruk via en bryter. Enig? Redigert 17.Mai.2020 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Bitteliten skrev 5 minutter siden: Ja. Da er de døde Selv om indikatoren på batteriene sier "good"? Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Les linken fra horg, og sørg for at tilkoplingene blir rett. Nr 85, «Start assist» er for å legge sammen batteriene hvis startbatteriet er tomt/nødbruk, dette skal ikke være nødvendig ved vanlig bruk og blir ofte ikke koplet i det hele tatt. Ikke kast noen av batteriene før du har ladet de skikkelig opp og sjekket at de virkelig får lading. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Du tenker da på den grønne glasset i batteriet? Jeg har et BT batteri det viser sort på som er nesten som nytt på cca batteritester... voltmeter og belastningstest eller en cca battertester er fasit. Regner med at du har ladet de med den lille 4 amp laderen Redigert 17.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 cruiser skrev 1 minutt siden: Les linken fra horg, og sørg for at tilkoplingene blir rett. Nr 85, «Start assist» er for å legge sammen batteriene hvis startbatteriet er tomt/nødbruk, dette skal ikke være nødvendig ved vanlig bruk og blir ofte ikke koplet i det hele tatt. Ikke kast noen av batteriene før du har ladet de skikkelig opp og sjekket at de virkelig får lading. Det forklarer ja. Skjønte ikke hva dette releet hadde av funksjon.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Det er vel stor fare for at batteriene er kaputt, for slik det er nå har de jo ikke blitt ladet under motordrift. De har nok blitt veldig nedkjørt er jeg redd jo lengre turer du har tatt. Du kan jo prøve og lade dem opp. Det grønne øyet på batteriet er ikke alltid til og stole på. Det var fremdeles grønt i bilen min selv om det var kaputt. Så litt ulike erfaring med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.