Jump to content

Noen her som har peiling på 12 volt og lading?


Kronidiot

Recommended Posts

Redd dette blir et langt innlegg.

 

Har kjøpt en båt der jeg har noen utfordringer ift 12v anlegget. Jeg har 2x100A forbruksbatteri og 1x100A startbatteri. Disse 3 er koblet i parallell og lades av 2 ladere på 4A hver. Vedlagt skisse over opplegget. 

 

1. Hvorfor er det 2 ladere? Burde ikke en  lader til så stor bank gi mer enn 4A?

 

2. Når vannpumpa starter, da blir lyset        ombord svakere og radioen slår seg av.  Når pumpa stopper blir lyset normalt og radio spiller igjen. Når jeg måler spenning på forbruk får jeg 10,59 volt. Dette synker til 9,90 når  vannpumpe starter.

Måler jeg mellom + på startbatteri og - på forbruk får jeg 12,65 volt. Dette er uendret når vannpumpe går. 

 

Noe galt som ikke er riktig her, men hva? 

 

20200517_180835.jpg.b5165d9eb13f5d121aad64e5653f21b0.jpg

 

 

 

 

Link to post

Dårlig kontakt i koplinger, eventuelt for tynne ledninger. Da får du spenningsfall ved belastning. Demonter,rengjør, smør opp og monter igjen. Så ser du om problemet er løst eller om du må gå hardere til verks. Laderen til forbruksbanken kunne godt ha vært større, da lader du fortere opp igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 2 minutter siden:

Dårlig kontakt i koplinger, eventuelt for tynne ledninger. Da får du spenningsfall ved belastning. Demonter,rengjør, smør opp og monter igjen. Så ser du om problemet er løst eller om du må gå hardere til verks. Laderen til forbruksbanken kunne godt ha vært større, da lader du fortere opp igjen.

Men hvorfor er det 2 ladere når start og forbruk er parallelle? 1 lader ville vel ladet begge bankene? Eller tenker jeg helt feil?? 

 

Og når du sier for tynne ledninger, tenker du da fram til forbrukere?

Link to post


Tegningen din ser for meg ut som et helt normalt opplegg i båt. 

forbruksbank og startbatteri har felles minus på tegningen din. Det er helt normalt. De har ikke felles pluss. 
derfor har du en lader til forbruk og en lader til start. Også helt normalt. 2 4 amp ladere er jo veldig lite på en bank som dette. Normalt regner man lader på minst 10% av batteri banken. 
større ladere har gjerne flere utganger, feks en til forbruk og  en til start

 

om alt av kabler til batteriene dine er ok, og kabelsko sitter som de skal og ikke er irret ser det for meg ut som om du trenger nye forbruksbatterier.  Startbatteriet virker ok med 12,65. Du måler jo bare pluss på startbatteriet og felles minus. Du får samme resultat om du måler pluss og minuspol på startbatteriet. Hva får du om du måler pluss og minus på forbruksbanken?
 

victron skillet regner jeg med er koblet til pluss fra dynamo. 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 2 minutter siden:


 

forbruksbank og startbatteri har felles minus på tegningen din. Det er helt normalt. De har ikke felles pluss. 
derfor har du en lader til forbruk og en lader til start. Også helt normalt. 2 4 amp ladere er jo vledig lite på en bank som dette. Normalt regner man lader på minst 10% av batteri banken. 
større ladere har gjerne flere utganger, feks en til forbruk gåog en til start

 

om alt av kabler til batteriene dine er ok, og kabelsko sitter som de skal og ikke er irret ser det for meg ut som om du trenger nye batterier. 
 

victron skillet regner jeg med er koblet til pluss fra dynamo. 

 

Kan jeg da uten å få problemer bytte ut lader 2 (forbruk) med en større og beholde den på 4A til startbatteri? Eller må begge ladere være like store i.o.m at dette henger sammen som det gjør? 

Link to post

Ja det kan du. Men jeg hadde heller kjøpt feks en 40 amp med 2 utganger og koblet den på begge banker. Og tatt bort de to små laderne, særlig om de er gamle. Prisen er omtrent den samme. Uansett må du trolig kable om fra lader til batteribanken med tykkere kabel. 
nye batterier på forbruk må du nok uansett ha. 
en ulempe med en lader er om du har ulike batterityper på start og forbruk. Velger du feks AGM batteri på forruksbank og har vanlig blybatteri på start ville jeg beholdt den lille på start og kjøpt en egemt lader til forrbuk. 
men har du pluss fra dynamo inn på victron skillet? Det er viktig å vite. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Den laderen som leverer høyest spenning leverer mest inn. Laderen bør generelt ha en merkespenning på 10 % av batteriet den skal lade. Jeg er ikke sikker på om tegningen din er helt riktig. Victron har ingen styring. Et eller annet må fortelle når alle batteriene skal i serie.

Det du opplever kan ha årsaker som nevnt over, dårlige elektriske forbindelser og/eller sulfaterte batterier med svært lav restkapasitet.

 

Poenget med Victron er normale å splitte bankene når motoren ikke går. Da kan du ha en 4 A vedlikeholdslader på startbatteriet.

Du bør ha envedlikeholdslader på >20 A på forbruk.

Hulda har en Stirling 50 A lader på 450 Ah batteribank, fungerer utmerket. I tillegg en 8 A lader på 170 Ah baugbatteri, dette fungerer også utmerket. Dette batteriet kjører kun ankerwinch og baugpropell. Blir aldri ladet ned.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Les linken fra horg, og sørg for at tilkoplingene blir rett. Nr 85, «Start assist» er for å legge sammen batteriene hvis startbatteriet er tomt/nødbruk, dette skal ikke være nødvendig ved vanlig bruk og blir ofte ikke koplet i det hele tatt.
 

Ikke kast noen av batteriene før du har ladet de skikkelig opp og sjekket at de virkelig får lading.

Link to post
cruiser skrev 1 minutt siden:

Les linken fra horg, og sørg for at tilkoplingene blir rett. Nr 85, «Start assist» er for å legge sammen batteriene hvis startbatteriet er tomt/nødbruk, dette skal ikke være nødvendig ved vanlig bruk og blir ofte ikke koplet i det hele tatt.
 

Ikke kast noen av batteriene før du har ladet de skikkelig opp og sjekket at de virkelig får lading.

Det forklarer ja. Skjønte ikke hva dette releet hadde av funksjon..

Link to post

Det er vel stor fare for at batteriene er kaputt, for slik det er nå har de jo  ikke blitt ladet under motordrift. De har nok blitt veldig nedkjørt er jeg redd jo lengre turer du har tatt. Du kan jo prøve og lade dem opp. Det grønne øyet på batteriet er ikke alltid til og stole på. Det var fremdeles grønt i bilen min selv om det var kaputt. Så litt ulike erfaring med det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...