opus Startet 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2005 Erfaringer? I min instruksjonsbok på Yanmar diesel 1GM (1-syl,7.5HK,tidlig 80-tall). Står at skal koble fra dieselslangen , og kjøre gjennom en liter 50/50-blanding av motorolje og dieselolje. Er dette vanlig??? Denne operasjonen skal selvfølgelig gjøres samtidig, med at du kjører gjennom frostvæskeblanding fra en annen bøtte. Blir litt strev med avkobling av dieselslangen,evt også skjøte den så går ned i blandingsbøtta, og etterfølgende lufting osv. Er det noen annen måte få til denne "smøreeffekten" ??? Minnes vel noe som kanskje var å spraye inn olje i luftinntaket, så nesten kveler motoren e.lign. Evt hvordan type spray-olje? Erfaringer??? God helg , selv om møkkavær (iallefall i Oslofjorden). PS. Klar over at Eysteind har spurt om dette før, men kokte litt bort i andre delspørsmål. Men Eysteind, du har jo kanskje svaret? Hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Minnes vel noe som kanskje var å spraye inn olje i luftinntaket, så nesten kveler motoren e.lign. Evt hvordan type spray-olje? <{POST_SNAPBACK}> Jeg hart brukt denne metoden i mange år på veteranbiler (dog med bensinmotor) og har da benyttet CRC 6-66 Marine. Dette er dog stort sett for at ikke stempelfjærene skal feste seg (ruste fast) i sylindrene. Glemte å gjøre dette ett år, og neste sommer stod motoren fast . Men bensinmotorer er betydelig mer utsatt for dette enn dieselmotorer. Dieselen er vel såpass feit i konsisatensen at den beskytter mye godt av seg selv. Den metoden som er oppgitt i instruksjonsboken din er nok utvilsomt bedre for motoren, da du på denne måten får en bedre beskyttelse av dieselpumpe, dyser m.m. Jeg tviler vel egentlig på om det er så mange som gjør dette, men motoren har nok uansett godt av det. Særlig om motoren skal bli stående ubrukt lenge (lengre enn noen få måneder). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trude III Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Hei, Slår i en 5 liter med 2-takts olje i siste tankefør opplaget. Noen timers gange så har dette blandet seg godt. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 50/50 blandingen med olje og diesel er i alle fall vanlig blant de som ar dieselmotor der jeg har båten, selvom jeg ikke gjør det selv. De som har besin heller noen doser olje i sylinderen fra en pumpekanne og drar den rundt uten at den starter. God vinterkonservering i begge tilfeller, selvom det ryker litt ekstra ved oppstart til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 Hei. Slår i en 5 liter med 2-takts olje i siste tankefør opplaget. Noen timers gange så har dette blandet seg godt.Hvor stor tank har du? Tror ikke det hadde hatt særlig virkning med mine fulle 2x180 liters tanker.50/50 blandingen med olje og diesel er i alle fall vanlig blant de som ar dieselmotor der jeg har båtenDenne oppskriften står i instruksjonsboken for min Yanmar 4JHE, og jeg tar vanligvis den jobben. Det er egentlig grei job, løsner slangeklemmen på slangen fra tanken inn på vannutskilleren, og setter på en annen slangebit ned i en 5liters dunk med 50/50 blanding. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trude III Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 Hei. Hvor stor tank har du? Tror ikke det hadde hatt særlig virkning med mine fulle 2x180 liters tanker.Denne oppskriften står i instruksjonsboken for min Yanmar 4JHE, og jeg tar vanligvis den jobben. Det er egentlig grei job, løsner slangeklemmen på slangen fra tanken inn på vannutskilleren, og setter på en annen slangebit ned i en 5liters dunk med 50/50 blanding. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har vel ca. 250liter igjen (totalt 380) så jeg har vel rundt 2% oljeblanding. Langt unna 50% men tror kanskje dette er litt overkill(?!). Dessverre kan jeg ikke toppe tanken i vinter da jeg har 1 tank på 380 liter plassert på styrbord side. Med tom vanntank vil jeg ligge skjevt i vannel (boblehavn). Går vel i opplag i november en gang for så å starte i mars hvis det ikke er is. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.