Bigdrago Startet 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2020 Turtelleren fungerer ikke og det gjør heller ikke trimviseren. Trimviseren var helt død (dvs. viste maks UP hele tiden). Helt til jeg tok av koblingene bak instrumentet, pusset litt osv. Nå går den i til DOWN (helt til venstre) når motoren er på. Midt på når motoren er av. Og opp til UP når hovedstrømmen er avslått. Men den reagerer ikke når jeg tilter motor opp og ned. Tips til feilsøking her? Hvordan feilsøke for å finne ut om det er feil på instrumentet? Kan jeg koble multimeter til giverne fra drevet å se om de sender signal? Båten er på vannet så får ikke fiklet på selve senderne. Turtelleren er helt død. Og da antar jeg og at timetelleren og er død. Hvordan feilsøke instrumentet? Noen som vet hvor senderen på motoren sitter? Mercruiser 1,7, båt fra 2006. Har et multimeter. En digresjon....da båten stod på land klarte en kompis å koble pluss på minus og minus på pluss, startet motoren og det kom masse hvitt røyk i motorrommet. Vet ikke om det kan ha skadet noe... Det skal alltid være noe med disse båtene:) Håper dere hadde en fin 17.mai! Her ble det en tur på fjorden i 17.mai kortesje. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Skulle tro det er bare å koble til multimeter og måle ohm'en fra trimgiverne mens du kjører drevet opp og ned ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Antar at det ikke er mulig å feilsøke turteller med dette multimeteret? Sitér dette innlegget Link to post
smelling Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Fant du ut av problemet? Ser ut som jeg er i samme "båt" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Hadde samme motor og drev tidligere. Turteller og trimindikator var av håpløs kvalitet. Trimindikatoren er festet til drevet og feilet gjenntatte ganget til tross for bytte til ny. Turteller instrumentet på styrekonsoll var også utsatt for feil. Her var det instrumentet og ikke giveren som var problemet. Et lite knips på instrumentet og så virket det normalt. Feilet instrumentet så knipset jeg igjen. Fordelen med det motor og drev var at prisnivået var akseptabelt. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Bigdrago Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Skal skaffe nye instrument. Teleflex produserer ikke de lenger så kjøper via eBay. Sierra og Lido produseter lignende. Har funnet de som ligner på de originale. Men leit at det ikke står Uttern på trimteller. Ser at de nye som selges har lcd timeteller. Obs: mange skriver at turteller ikke fungerer på diesel. Men det går vel på uvitenhet. Spørs selvsagt hvilken motor du har og hvordan turtelleren får signalet. Men jeg har feilsøkt med multimeter og funnet ut at det kommer signal frem til begge så satser på at det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.