Jump to content

Strømmen i Straume / Nordåsvannet


geirlindberg

Recommended Posts

Har selv båt liggende her inne.

Hvis du ser i tabellene for flo/fjære, ligger forholdene i Nordåsvannet + opp mot 2 timer.

 

Har gått igjennom her med en Nidelv 24 som maxet på 8-9 knop, og dette går fint hvis du har litt is i magen og god tid. Liker helst å gå med strømmen her, da strømmene til tider lager mye "turbulens" før du treffer traseen.

 

Har du båt liggende her inne siden du spør?

Link to post

Strømmen går inn på flo og ut på fjære :wink:

Fra spøk til alvor: vet ikke helt hva du vil vite men strømmen under strømme bru kan være ganske skummel til tider. Spesielt på utgående og om du har motstrøm. Det kan oppstå svært kraftige hvirvler og jeg har sett halvplanere smelle i sidekantene på løpet. Stømmens maksimale hastighet mener jeg er rundt 12 knop. Hovedløpet er det som ligger til babord når du kommer utenfra og skal inn i Nordåsvannet. Biløpet - som vi kaller det er kun egnet for joller.

På dette stedet skal man vike for dem som har motgående strøm, men om sommeren med mange båter utpå kan man se de merkligste og direkte farlige manøvreringer her.

Man bør også huske at det er viktig å posisjonere seg slik at annen trafikk ser deg og hva du har tenkt å gjøre før du går igjennom strømmen. Spesielt er dette viktig når man skal ut fra Nordåsvannet, da bør man holde kraftig til babord før man tørner og går igjennom.

Sist men ikke minst, er stedet et fantastisk sted å dykke med store krabber, hummer, steinbit og nydelige annemoner. Men pga den sterke strømmen og mye båttrafikk må man ha lokalkjennskap før man " hopper" i sjøen

Link to post

Har skjedd mye rart under den broen der.

Fikk selv oppleve dette under slepet av båten min inn i Nordåsvannet. Vi hadde medstrøm, og fikk en båt rett mot oss under broen. Heldigvis fikk han bakket nok til at vi kom forbi. Skummelt.

Har også opplevd folk som har dykket under der, samt folk på surfebrett m/tau opp i broen.

Under sistnevnte kom politiet og fjernet de, da folk trodde de hadde druknet.

 

Som nevnt tidligere. Veldig mye fint der inne. Tilbrakte nesten hver dag om sommeren i fjor der inne. Bading og grilling. Herlig :yesnod:

Link to post

Det var en som skrev ovenfor at man under Straumebroen viker for dem som har motgående strøm. Jeg lurer på hvorfor, og for så vidt hvor en slik regel har sitt opphav, om den er for denne strømmen eller generelt for slike - det er lettere å svinge unna med strømmen mot enn med, da er man med en snekke lett på tverre i strømløpet. (selvopplevd en gang i ungdommen). Hvis alle hadde holdt godt mot babord på vei ut unngås problemet, men med denne snekken på vei inn medstrøms og en smygende til styrbord på vei ut. Det var ikke alltid lett der med 5 hk sabbsemidiesel, kom man ikke gjennom med en gang satt man noen i land med et tau, de dro og kom ombord på andre siden, der strømmen var svakere.

Link to post

Det eneste jeg finner i farten er Regel 41. Den sier noe annet enn forrige innlegg ang hvem som skal vike. Kan ikke finne noen form for lokal forskrift eller annet som gir andre bestemmelser. Ser selvsagt fornuften i hvem som bør vike, men er dette en ordentlig regel eller bare kutyme?

 

Hvis det har vært utød lenge nok, kan det jo være sedvane, som er nesten som en lov/forskrift ... venter i spenning på å få høre mer om dette.

 

Ikke misforstå, inn i Nordåsen har jeg ikke tenkt meg. Var på vei en gang i Nidelv'en, mot kraftig utgående strøm. Rett før jeg kom inn i selve løpet, tok strømmen baugen og flyttet den pent 180º rundt hvorpå jeg var på vei tilbake til Dolviken. Jeg tok hintet. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Vet ikke helt om jeg ville møtt en annen båt midt i leen. Er ikke akkurat mye å gå på der. Er vel også en del grunnere inne med kanten regner jeg med. Har ikke sjekket det ut men...

Husker også fra tiden med Nidelven at jeg hadde god styring på snekken i motstrøm, men ved medstrøm vil vel båten legge seg midt i leen pga strømmen regner jeg med.

Link to post
  Skipper_Worse skrev:

Ikke misforstå, inn i Nordåsen har jeg ikke tenkt meg. Var på vei en gang i Nidelv'en, mot kraftig utgående strøm.  Rett før jeg kom inn i selve løpet, tok strømmen baugen og flyttet den pent 180º rundt hvorpå jeg var på vei tilbake til Dolviken.  Jeg tok hintet.  :yesnod:

men med hangarskipet må vel dette være lett match? eller er det førerens mot det står på? :smiley:

 

barx (*ikkje* glad i smale løp med sterk strøm)

Link to post

Skulle ikke vært noe problem å komme inn med Hangarskibet, nei. Hadde Viksund'en liggende i Nordåsen en tid, det gikk da greit å komme inn og ut med den. Men trange løp med sterk strøm ... det er en ekstremsport som er helt unødvendig. Kjører heller de to-tre ekstra minuttene til Dolviken.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
  • 1 år senere...

Vike for den som har strømmen med seg, er det en regel eller bare vanlig kotyme og sunn fornuft?

 

Jeg hadde i alle fall gått i fellen og veddet et par hundrelapper på at en ikke klarte å padle gjennom her i full motstrøm. Klarer bare ikke å se for meg en padler gjennom der... , men så har nå jeg tapt endel på vedding også da..... :rolleyes:

Redigert av tj (see edit history)
Link to post

Den som skal vike i strømmen er de som har motstrøm, du skal altså vike for de som har medstrøm. Dette fortalte en jeg kjente som jobbet på politibåten i Bergen. Har gått mange ganger gjennom her med min 37 foter da jeg hadde plass ved Fagernes Yaktclub. Med 150hk og litt groe under båten i den kraftigste strømmen var det så vidt jeg kom igjennom, det var nesten ingen fremdrift. Større motor skal snart på plass. Bildene fra min side er fra Nordåsvannet som er innenfor strømmen.

Link to post

Den som kjører med strømmen har forkjørsrett, skulle i grunn si seg selv. Med 8 knop strøm i rævva på en plattgatter skal du jaggu meg bakke hardt for å komme deg ut igjen. Er det kø så er som regel folk flinke til å kjøre en båt i fra hver side annenhver gang. Normalt sett så viker vi for en båt som er på vei igjennom eller holder på å gi på for å gå gjennom, står man på kravet her blir det fort store skader av det. En smell vil nok ende med deling av skyld. Regelen om forkjørsrett med strømmen er nok en uskrevet regel basert på om noen skulle forvirre seg inn mens det allerede er en båt på vei gjennom.

 

De åpner nok ikke broen bare for en seiler som har lyst på en søndagstur i Nordåsvannet. Det skjer i enkelte tilfeller hvor noen skal ha seilere inn for vinteropplag. Broen er ikke bemannet og åpning må bestilles.

Link to post
  RIB skrev:
På dette stedet skal man vike for dem som har motgående strøm, men om sommeren med mange båter utpå kan man se de merkligste og direkte farlige manøvreringer her.

Her må du legge om vanen. Det går sikkert bra for de som har mindre båter med hekkaggregat. Med min halvplaner med en motor og ingen styring på bakking vil båten vri seg fort rundt til siden og sperre hele innløpet hvis jeg skulle måtte vike for de som har motstrøm. Det er lettere å holde båten i posisjon når du har motstrøm, det sier seg selv. Tenk deg en situasjon hvis du fikk motorhaveri akkurat når du skulle vike i medstrøm, ikke lett det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...