Jump to content

Strømmen i Straume / Nordåsvannet

geirlindberg

Recommended Posts

Ser ikke helt problemet. Man legger seg slik at man ser gjennom løpet, er det en på vei gjennom venter du. Det blir som en rundkjøring hvor man viker for dem som er inni rundkjøringen.

De som kommer drivende nedover "elven" kan ikke vike, ergo må de andre vike. Men hvorfor sette i stand en slik situasjon? Går vi en og en gjennom og lar dem som er på vei gjennom komme seg gjennom blir det ikke problemer av det.

Og mens vi snakker om dette området. All for mange legger i vei forbi Bergens Motorbåtforening i et slikt tempo at ene sunamien etter den andre ruller inn over BMF og Fagernes Jåååååtklubb. Vær så snill å vise litt respekt for andres båter ved å kjøre sakte forbi disse plassene og selvfølgelig andre tilsvarende plasser. Når jeg skriver sakte så mener jeg så sakte at dere ikke lager hekksjø. Selv henger jeg hissig i hornet når jeg ser dette og som regel skjønner ikke båtførerene hva som er problemet....

Det er endel som også tror at de er kommet ut i åpent hav på utsiden av broen også, det ligger båter der også, en trenger ikke å plane forbi her hverken inn eller ut... :boxing:

:cheers:

Flott Frk. Fryd, endelig kom den jeg ventet på.

Hadde "pinnebåt" liggende på utsiden her i flere år.

Det var et sant h..... å jobbe med riggen når jeg lå der, det er enkelte som tror de trenger 30 kts. styrefart.

Medstrøms ut under broen drar man rimelig stoooore hekkbølger i det man kommer ut.

Det er en gjestekai på utsiden her også, har brukt den en gang når jeg var på besøk hos broderen oppe i Knappen.

Når vi kom tilbake i båten, var den grundig omstuet innvendig.

Jeg er glad jeg ikke satt å så så på bevegelsene båten da må ha hatt, hadde sikkert fått dilerium.

Har brukt gjestekaien til Bergen Motorbåtforening etter dette.

For ordens skyld:

Har prøvd å gå både med og motstrøms i forskjellige hastigheter, og det er ingen problem å holde kontroll på båten.

Strømmen styrer den inn mot midten, men litt spennende er det jo.

Kan anbefale Lindåsslusene også, der er like gøy.

Fantastisk mat inne på bryggen der også.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Det som er litt vrient med dette utløpet er at strømmene rett før en kommer inn til broen går alle veier. Tar derfor litt tid før en treffer den jevne strømmen her. Begynner derfor med lav hastighet jeg ihvertfall inntil jeg har kontroll. Da gasser jeg litt på slik at jeg kommer igjennom. Har sett en del snekker spesielt, som får en del problemer når det nettopp har gått en igjennom før de.

Egentlig ikke noe problem, men hvis det hender noe akkurat når du går igjennom, er det ikke mye du kan gjøre. Når jeg fikk posen i propellen, hadde jeg heldigvis medstrøm, slik at jeg ble liggende inne i Nordåsvannet (ca 10meter fra broen). Fikk da tak i en som tauet meg litt bort fra leen.

Det er endel som også tror at de er kommet ut i åpent hav på utsiden av broen også, det ligger båter der også, en trenger ikke å plane forbi her hverken inn eller ut... :boxing:

Kjører alltid snekkefart i fra litt utenfor staken ved innløpet og dette tempoet holder jeg i hvert fall til jeg har passert Kyrkjetangen. Hele Nordåsvannet er max 9 knop noe som svært få bryr seg om. Purken deler ut bøter som virkelig svir der inne, i hvert fall om man ikke holder seg på matten forbi tangen.

• 1 år senere...
  • 1 måned senere...
Det var på høy tid men det gjenstår jo å se om de innerst i Dolvken gidder å bry seg.

Spennende å se om dette hjelper, men jeg er redd fristelsen er for stor i dette området. Her ferdes veldig mye folk med lite båterfaring og jeg tror rett og slett at de selv ikke vet at de gjør noe galt. Bølgene som stakkers frøken fryd sliter med i knappensundet tviler jeg på at han blir kvitt med dette. Mange av druserne inne fra jåleklubben må under 5 knop for å ikke produsere sunamier. Tiltaket er i hvert fall i fra min side godt mottatt.

Det jeg skjønner ikke hvorfor man skal bruke hele juni og hele juli for å sette opp et skilt i august.

Jeg så forresten en rimelig svær båt styre på i motstrøm inn mot nordåsen i forgårs. Tror den gjengen hadde hjertet i halsen. Når en flybridgebåt på 45 fot med noe voldsom rulling går inn gjennom broen er det for sent å snu, det så ikke mye morsomt ut men jeg tror de slapp med skrekken.

I dag så jeg en snekke som tøffet forbi i 4-5 knop, den ga litt på rett før strømmen, litt mer inn mot strømmen. Der stod den, ga litt mer... Og enda litt mer, man kunne sikkert spassere fortere på kaien.

Ellers ser jeg mange som får seg en overraskelse da de kommer på skrått inn mot strømmen, de må gjerne styre mer enn om de hadde gått rett mot åpningen, spesiellt båter med mindre maskiner kan tenke over dette.

Ellers så inviterer jeg Seileren og Gunga Din til å seile på kryss innover mot nordåsen, jeg vil forresten ikke være med da :lol:

Det jeg gjør hvis jeg går inn på motstrøm er å gå så rett på løpet som mulig med bånn pinne på motoren. Har gått bra så langt.

Det virker på meg som om det ofte går mye mer enn 2 timer etter fjære før strømmen snur. Noen som har en litt bedre fasit på dette?

• 2 måneder senere...

Nå og da er det folk som er uheldige under broen. Lørdag kveld var det storstilt redningsaksjon i fjæresteinene der oppe. På første bildet ser vi hvordan båten har slåss med muren. Bergens Tidene har også en videosnutt fra episoden.

Straume6_JPG_457935b.jpg

million1_JPG_457930b.jpg

Jeg har lagt merke til at det i en liten halvtime når strømmen går utover er voldsomme krefter i sving, står to meterhøye bølger i ro i utløpet. For de som ikke synes det er morro holder det å ta deg en liten tur til Dolviken og tilbake, da er det hele mer behagelig.

Bra at båten ble berget. Var inne på Nordåsvannet tirsdag, onsdag, torsdag og fredag nå siste uke. Når jeg gikk inn hadde jeg medstrøm så da gikk det bra. Men når vi skulle ut på fredagen var det motstrøm, ikke på sitt værste så jeg trodde den skulle klare det. Men rett før det smaleste vred båten seg så mye at jeg ikke fikk rettet den opp igjen. Måtte gi full revers for å ikke treffe siden på kanalen. La meg så til ro lenger inne noen timer og ventet til strømmrn hadde gitt seg. Har gått gjenom denne strømmen med denne båten mange ganger før da strømmen var som værst, da var det så vidt det var noen fremdrift inne i strømmen, men båten var den gang noe kortere og lettere. Kommer ikke til å gå inn mere der med denne båten.

Nok om det, når jeg skal til land rett før sotrabroen streiker giret (slurer eller kansje mistet propell?) Får kastet ut dreggen så jeg får stoppet båten før den går i fjæresteinene. :sweat:

• 4 år senere...

Båtulykken ved Straume bro Søndag 19.05.2013 rett før kl. 17:00

Tony (far), Solveig (samboer), Celine 9 år og Marius 11 år var i båten og ventet på å få kjøre under Straume bro og inn i Nordåsvannet. Da kommer det en ganske stor hvit båt med høy fart gjennom sundet fra Nordåsen. Bølgen den førte med seg gjorde at båten de satt i ble slengt inn mot en kai, Marius falt i vannet og Celine ble slengt over rekkverket på båten. I fallet løsnet rekkverket og hun fikk tak i en boye fra båten som hun holdt seg fast i. Det kom en liten båt forbi og plukket opp Marius som lå i sjøen, og det kom andre fra broen for å hjelpe til med Celine som fortsatt hang etter boyen. Hun ble slengt inn i båten fikk vondt i bekkenet og hun ble derfor kjørt til legevakten for sjekk. Der ble det konstatert at hun var blitt kraftig forslått .

Den store hvite båten kjørte bare videre. De fikk kanskje ikke med seg at det ble en ulykke av farten de hadde. Ingen av de voksne fikk sett noen kjennetegn som kunne identifisert båten, de var alle i sjokk over hendelsen.

De har ikke gått videre til politi eller media med historien, men ønsket i ettertid at de hadde gjort det. Når hendelsen fant sted, og tiden etterpå, var de forståelig nok opptatt av helt andre ting.

Vennlig hilsen

Bergen Seilskøyteklubb (BSSK)

Haldor Haldorsen / Formann Mobil 414 79 251

• 3 år senere...
Guest Avmønstret#

Båtulykken ved Straume bro Søndag 19.05.2013 rett før kl. 17:00

Tony (far), Solveig (samboer), Celine 9 år og Marius 11 år var i båten og ventet på å få kjøre under Straume bro og inn i Nordåsvannet. Da kommer det en ganske stor hvit båt med høy fart gjennom sundet fra Nordåsen. Bølgen den førte med seg gjorde at båten de satt i ble slengt inn mot en kai, Marius falt i vannet og Celine ble slengt over rekkverket på båten. I fallet løsnet rekkverket og hun fikk tak i en boye fra båten som hun holdt seg fast i. Det kom en liten båt forbi og plukket opp Marius som lå i sjøen, og det kom andre fra broen for å hjelpe til med Celine som fortsatt hang etter boyen. Hun ble slengt inn i båten fikk vondt i bekkenet og hun ble derfor kjørt til legevakten for sjekk. Der ble det konstatert at hun var blitt kraftig forslått .

Den store hvite båten kjørte bare videre. De fikk kanskje ikke med seg at det ble en ulykke av farten de hadde. Ingen av de voksne fikk sett noen kjennetegn som kunne identifisert båten, de var alle i sjokk over hendelsen.

De har ikke gått videre til politi eller media med historien, men ønsket i ettertid at de hadde gjort det. Når hendelsen fant sted, og tiden etterpå, var de forståelig nok opptatt av helt andre ting.

Vennlig hilsen

Bergen Seilskøyteklubb (BSSK)

Haldor Haldorsen / Formann Mobil 414 79 251

Ungene satt foran på baugen.... 

Selvsagt ikke hyggelig å oppleve noe sånt men er det ikke lurere å ha ungene nedi båten når man skal gå et sånt sted?

http://www.bergensmotorbat.no/batulykken-ved-straume-bro.pdf

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...