Jump to content

Edit History

Allan E

Allan E

Jeg koblet et slikt wattmeter i går. Det er også en 50A shunt som jeg ikke har bilde av.

Der kobles all jordingen til den enesiden og så til batteriet. Ikke noe forbruk uten at det går gjennom shunten.

 

Kontakten med 3 ledninger.

Blå og sort koblet jeg til hver sin side av shunten og den røde koblet jeg til pluss på batteriet. 

 

Kontakten med 2 ledninger. Den røde ledningen koblet jeg til den andre plussledningen som går inn på meteret. Den sorte koblet jeg til en av minusene på meteret.

 

Er dette ok kobling? Bør den tynne minusene kobles til før eller etter shuntskinnen?

Leser forbruk men ikke lading men det kan hende at batteriet mitt er proppfullt. Det står med lading nesten kontinuerlig når bilen ikke er bruk.

Grunnen til at jeg ønsker et slikt meter er å ha kontroll med hvor mye solcellepanelene lader samt å se hvilken vei strømmen går. Ut eller inn. Har 200W paneler på taket.

wattmeter.jpg

Allan E

Allan E

Jeg koblet et slikt wattmeter i går. Det er også en 50A shunt som jeg ikke har bilde av.

Der kobles all jordingen til den enesiden og så til batteriet. Ikke noe forbruk uten at det går gjennom shunten.

 

Kontakten med 3 ledninger.

Blå og sort koblet jeg til hver sin side av shunten og den røde koblet jeg til pluss på batteriet. 

 

Kontakten med 2 ledninger. Den røde ledningen koblet jeg til den andre plussledningen som går inn på meteret. Den sorte koblet jeg til en av minusene på meteret.

 

Er dette ok kobling? Bør den tynne minusene kobles til før eller etter shuntskinnen?

Leser forbruk men ikke lading men det kan hende at batteriet mitt er proppfullt. Det står med lading nesten kontinuerlig når bilen ikke er bruk.

wattmeter.jpg



×
×
  • Create New...